تحولات اوکراین، ۱۰ آبان ۱۴۰۱

سه شنبه 10 آبان 1401 - 22:34
https://iswnews.com/?p=81306

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” ارتش روسیه در طول روزهای اخیر حملات جدیدی را در محور شمالی فرودگاه شهر دونتسک و سایر جبهات این استان آغاز کرده است.

۱- در ۲ آبان ماه، معترضین دولت ویکتور اوربان در سالگرد انقلاب مجارستان تجمع و تظاهرات گسترده‌ای را در شهر بوداپست برگزار کردند. طبق اظهارات رسانه‌های اروپایی، حدود ۸۰ هزار نفر در این اعتراضات شرکت کرده و خواستار مقابله جدی دولت با تورم و افزایش دستمزدها شده‌اند.
تصمیمات اروپا در اتخاذ تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه منجر به افزایش قیمت انرژی در این قاره شده و با فرا رسیدن فصل سرما نتایج آن به مرور در اوضاع عمومی کشورهای اروپایی قابل مشاهده خواهد بود.

۲- خرسون:
– در ۳ آبان ماه، رسانه‌های اوکراینی مدعی سرنگون کردن یک فروند پهپاد اورلان ۱۰ (Orlan-10) و یک فروند پهپاد انتحاری شاهد ۱۳۱ (نمونه کوچک شاهد ۱۳۶) در جبهه خرسون واقع در جنوب اوکراین شدند. ویدیوی بالا نیز مربوط به لاشه همین پهپاد شاهد است که تا حدودی سالم مانده و به دست اوکراینی‌ها افتاده است.

– دوئل توپخانه‌ای در محور میلوه (تحت کنترل روسیه) و دودچانی (تحت کنترل اوکراین) میان دو طرف در جریان بوده و حملات زمینی کاهش یافته است. همچنین نیروهای روسی مواضع خود را در محور غرب میلوه تقویت کرده‌اند. تبادل آتش میان نظامیان اوکراینی و روسیه در منطقه جنوب داویدیو برید نیز ادامه داشته و دو طرف سعی در پیشروی و تثبیت مواضع خود دارند. علی‌رغم این درگیر‌یها، تغییر خاصی در خطوط این محور صورت نگرفته است.
– سامانه‌های پدافندی روسیه، چهار فروند راکت سامانه موشکی هیمارس (HIMARS) و اولخا (Olkha) و هفت فروند موشک ای‌جی‌ام-۸۸ هارم (AGM-88 HARM) را در نواکاخوفکا رهگیری و منهدم کردند.

۳- خارکیف:
در ۳ آبان ماه، در ادامه عملیات ارتش اوکراین در جنوب شرق استان خارکیف، مناطق میاسوژاریوکا، کارمازینیوکا، ترنی و یامپولیوکا به کنترل نیروهای اوکراینی درآمد. در حال حاضر درگیریهای پراکنده در اطراف دیبروا در غرب کرمینا و کوزمیوکا در غرب اسواتوه ادامه دارد.

۴- دونتسک:
– در ۴ آبان ماه، نیروهای روسیه مناطق پرومایسک، ودیانه و نولسکه در نزدیکی منطقه پیسکی واقع در محور شمال غربی شهر دونتسک را مورد حمله قرار دادند. نیروهای ارتش روسیه، جاده پسکی-ودیانی را به تصرف خود درآورده و وارد ودیانه شده‌اند. درگیری در این روستا و در حومه‌ی غربی پرومایسک و مزارع نولسکه جریان دارد و در صورت تداوم حملات روسیه عقب نشینی ارتش اوکراین از این مناطق دور از انتظار نیست. سیطره ارتش روسیه بر این مناطق می‌تواند فرصتی را برای پیشروی در مناطق کراسنوگورویکا در غرب دونتسک و آودیوکا در شمال فرودگاه دونتسک و حتی آغاز عملیات گسترده در این محور باشد. مناطق نامبرده مبدأ بسیاری از حملات توپخانه‌ای اوکراین به شهر دونتسک است.

– ارتش روسیه با پیشروی در محور جنوبی استان دونتسک، از جهت جنوب وارد شهرک پاولیوکا شده و نیروهای اوکراینی به شمال این شهرک عقب نشینی کرده‌اند. علاوه بر این، نیروهای روسی در این محور به مناطق وگلدار، ودیانه و نوامیخایلیوکا نیز حمله کرده و در حال پیشروی هستند. درگیری برای سیطره بر این مناطق همچنان ادامه دارد. مشاهده در نقشه آنلاین

– در ۹ آبان ماه، در ادامه درگیری‌های جبهه شمالی شهر دونتسک، ارتش روسیه موفق به سیطره بر نقاطی در اطراف منطقه ودیانه و اوپیتنه شد. برخی منابع روسی از عقب نشینی نیروهای اوکراینی از منطقه اوپیتنه خبر داده‌اند اما نیروهای روسی هنوز وارد این منطقه نشده و این خبر فعلا قابل تایید نیست.

حملات ارتش روسیه در محور شمالی شهر دونتسک از روز ۴ آبان ماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد. تداوم حملات روسیه نشانگر حرکت جدی آنها برای سیطره بر مناطق اطراف دونتسک است اما این موضوع نیازمند پشتیبانی هوایی و توپخانه‌ای بیشتری است. همان طور که در گذشته نیز اشاره کردیم سیطره ارتش روسیه بر این مناطق می‌تواند فرصتی را برای پیشروی در جبهه غرب و شمال شهر دونتسک را فراهم کند. مشاهده در نقشه آنلاین


– نیروهای ارتش اوکراین روز گذشته موفق به انهدام دو فروند بالگرد میل ۸ (Mi-8) ارتش روسیه را در آسمان جاده شمالی منطقه برستوه و منطقه کوستیانتینیوکا‎ واقع در استان دونتسک شدند. مشاهده محل سقوط یکی از بالگردهای روسیه در نقشه آنلاین

۵- پولتاوا:
– ارتش روسیه بامداد امروز با یک یا چند فروند پهپاد انتحاری شاهد ۱۳۶ مواضع نیروهای اوکراینی در استان پولتاوا را مورد حمله قرار داد. ویدیو مربوط به لحظه اصابت این پهپاد به هدفی در پولتاوا است.

۶- شبه جزیره کریمه:
ارتش اوکراین با ۹ فروند پهپاد و ۷ فروند قایق انتحاری بندر سواستوپل در شبه جزیره کریمه را مورد حمله قرار داد.
وزارت دفاع روسیه مدعی خنثی سازی کامل این حمله توسط هواگردها و کشتی‌های نظامی خود شده است. طبق اظهارات این نهاد، حمله به سواستوپل توسط مستشاران انگلیسی انجام شده است. روسیه پس از حمله اوکراین به بندر سواستوپل، مشارکت در اجرای توافق غلات را تعلیق کرد.

۷- زاپروژیا:
– در ۳ آبان ماه، منابع محلی از انفجار یک بمب در نزدیکی ساختمان تلویزیون شهر ملیتوپل خبر دادند. در نتیجه این انفجار، پنج نفر مجروح شدند.


– در ۶ آبان ماه، منابع محلی از اعزام ۱۰ قبضه توپ ۱۵۲ میلی‌متری ۲A36 ارتش روسیه به محورهای شمالی شهر ملیتوپل خبر دادند.

۸- کیف:
– در ۴ آبان ماه، وزارت خارجه ایران و روسیه در نامه‌ای مشترک به شورای امنیت، بحث صادرات پهپاد‌های ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را انکار و طرح مسئله آن در شورای امنیت را غیرقانونی عنوان کردند.

– دیمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین:
«روابط دیپلماتیک خود با ایران را به دلیل حمایت از روسیه قطع خواهیم کرد.
آنها با همکاری نظامی با روسیه در جنگ مرتکب اشتباه بزرگی شدند. ما شواهدی داریم که نشان می‌دهد پهپادهای روسیه ساخت ایران است. همچنین اطلاعاتی داریم که تایید می‎کند ایران موشک هایی را به روسیه رسانده است. ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که ایران به روسیه پهپاد نمی‌دهد.»

در این راستا فدراسیون فوتبال اوکراین نیز طی درخواستی رسمی از فیفا خواسته است تا ایران را به دلیل دخالت ایران در جنگ اوکراین و نقض حقوق بشر از جام جهانی قطر کنار بگذارد!

۹- در ۹ آبان ماه، ارتش روسیه با دستکم ۸ فروند موشک کروز خا ۱۰۱ (Kh-101) مواضع نیروهای اوکراینی در شهر کیف، اودسا، زاپروژیا، وینیتسیا و دنیپروپتروفسک را مورد حمله قرار دادند.

ویدیوها مربوط به آتش سوزی ناشی از اصابت موشک‌های روسی در نیروگاه برق آبی نوادنیستروفسک در استان وینیتسیا، پاولوگراد در استان دنیپروپتروفسک و نیروگاه برق آبی زاپروژیا و منطقه‌ای نامعلوم در این استان است.

۱۰- تصاویری از بقایای یک سامانه پدافند هوایی S-300 متعلق به ارتش اوکراین که احتمالا بر اثر اصابت یک پهپاد انتحاری روسی (لانست) به این شکل درآمده است.

جزئیات بیشتر: دانش نظامی: پهپاد انتحاری لانست-۳

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.