رسانه های وابسته به دولت باکو در سه هفته اخیر، ایران را آماج حملات تبلیغاتی و خبری کم سابقه قرار داده اند. آنچه باعث تعجب شده، سکوت خبری رسانه های ایرانی و وابسته به دولت ایران است که به سادگی از کنار اخبار می‌گذرند و یا آنکه بدون شرح و تفسیر تنها به بیان اخبار می‌پردازند. گروه دیگری نیز هستند که بدون مطالعه و صرفا از روی احساسات خود وارد جریان درگیری متقابل می‌شوند که حکم آب ریختن به آسیاب دشمن را دارد. خطبه های نماز جمعه اردبیل را می‌توان نخستین موضع گیری درست در مقابل رسانه های آذربایجان تلقی کرد که پاسخ ها و پیام های صریحی به طرف مقابل می‌دهد. سابقه تاریخی نشان می‌دهد که سخنان آیت الله سید حسن عاملی، امام جمعه اردبیل در سال گذشته به حدی واضح بود که الهام علیف رئیس جمهور آذربایجان را مجبور به واکنش کرد.

آیت الله سید حسن عاملی در خطبه‌های نماز جمعه اردبیل با اشاره به مانور نظامی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در مرزهای شمال غربی خطاب به مردم جمهوری آذربایجان گفته است: “رسانه‌ها و روزنامه‌های آذربایجان با آغاز این مانور، هجوم سیل‌آسا به کشور ایران کرده اند که هنوز هم ادامه دارد. این مانور دفاعی تهدید، اظهار قدرت، ورود به خاک آذربایجان نیست. سال گذشته نیز در همین منطقه مانور تدافعی دیگری برگزار شده بود. مانور نظامی ایران برای صلح، دوستی و امنیت است چون جا به جا نشدن مرزها ضامن صلح است. قدرت نمایی ما برای قدرت های پشت پرده است که می خواهند اوضاع مرز ها را به هم بریزند و برای منطقه گرفتاری همیشگی درست کنند.”

وی با بیان تبلیغات ضد ایرانی چند هفته گذشته گفته است: “رسانه های آذربایجان می‌گویند ایران همیشه به موفقیت های آذربایجان غبطه می‌خورد و آذربایجان قوی را تهدید خود می داند. صراحتا اعلام می‌کنیم موفقیت‌ و پیشرفت آذربایجان قوی آرزوی ماست. قدرت، قوت و عزت آذربایجان را هیچ وقت تهدیدی علیه ایران نمی دانیم.”

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با بیان سیاست ایران در مورد جنگ اول قره باغ تصریح کرده است: “طی هر دو جنگ قره باغ در کنار آذربایجان بودیم و در آینده هم اگر مشکلی پیش بیاید در کنار آذربایجان خواهیم بود. طی جنگ اول چنان عمل کردیم که طبق گفته حکمت حاجی اف مشاور رئیس‌ جمهور آذربایجان اگر ایران مرزهایش را باز نمی کرد ۴۰۰ هزار نفر آذری همگی قتل عام می شدند. همچنین علی حسن اف در مصاحبه خود گفته است که اگر کمک های ایران در جنگ اول نبود همه ما کشته می‌شدیم.”

آیت الله عاملی با بیان سیاست ایران در سالهای اشغال منطقه قره باغ تاکید کرده است: “مقام معظم رهبری فرمودند که همه قره باغ باید به حاکمیت این کشور برگردد و این بالاترین کمک ایران برای پیروزی آذربایجان در قره باغ بود. هیچ کس مثل من در این تریبون از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و لزوم بازگشت قره باغ به (حاکمیت) آذربایجان صحبت نکرده است. بارها گفته بودم که گروه مینسک و مذاکره راه چاره نیست که جنگ هم اتفاق افتاد. الحمدالله قره باغ آزاد شد و مقدار کمی هم که مانده باید به آذربایجان برگردد.”

خطیب جمعه اردبیل با تکذیب شایعات و تحریف خبرها در رسانه های جمهوری آذربایجان درباره خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران درباره منطقه قفقاز تصریح کرده است: “خط قرمز ما قره باغ است و ایران هیچ وقت نگفته که ارمنی ناموس یا خط قرمز ماست.”

وی ضمن اشاره به تحلیل رسانه های آذربایجان درباره کریدور زنگه زور و استفاده سه دهه جمهوری آذربایجان از جاده های شمال غربی ایران برای دسترسی به جمهوری خودمختار نخجوان تاکید کرده است: “طی ۳۰ ساله گذشته مسیر ارتباطی بیله سوار به نخجوان را در اختیار شما قرار داده ایم و اجازه ندادیم در نخجوان بحرانی درست شود. شما به برکت ایران بهترین و امن ترین راه ارتباطی را به نخجوان دارید. پیش از این میان ایران و آذربایجان توافق احداث جاده از خاک ایران به نخجوان امضاء شده و کشورمان از آن حمایت می کند.”

آیت الله عاملی در ادامه با انبوه تبلیغات افزوده است: “رسانه های جمهوری آذربایجان می‌گویند که ایران برادری دینی خود را فراموش کرده و جاه‌طلبی ژئوپولیتیکی دارد. برخلاف این تبلیغات ما به حسن برادری عمل کردیم و در ادامه هم چنین می‌کنیم. چنین جاه طلبی در ایران وجود ندارد و فقط برای به هم زدن مرزها حساس است. توصیه من این است که بزرگان دو کشور با گفتگو و مذاکره ذهنیت یکدیگر را حل کنند و میدان را به تندروهای مانع تقویت روابط دو کشور ندهند.”

وی با بیان مناقشه ۳۰ ساله قره باغ و نقض مرزهای بین المللی تصریح کرده است: “ارمنستان ۳۰ سال پیش مرزهای بین‌المللی را به هم زد که جنگ در منطقه حاکم شد و انسان های بی گناه در این جنگ خانمان سوز جان خود را از دست دادند. ما می‌گوییم این راه خطا و یک جنگ ۳۰ ساله دیگر بر منطقه تحمیل نشود. اگر چنین جنگی رخ دهد کشورها و نیروهای دیگر کشورهای جهان به منطقه (قفقاز) می آیند که آرامش منطقه به هم می خورد. بهتر است همه (کشورها) در داخل مرزهای رسمی خود قرار بگیرند و برای پیشرفت کشور و خدمت به ملت خود مشغول باشند.”

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. سلسان دوشنبه, ۹ آبان, ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۴

    جناب امام جمعه ، علیف و اردوغان گوششون به این حرفها بدهکار نیست اشغال و بستن مرز ایران و ارمنستان هدف نهایی شون نیست بلکه وسیله هست برای اون هدف شوم که هم ما میدونیم چیه هم شما

    پاسخ
  2. محمد دوشنبه, ۹ آبان, ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۲

    جناب عاملی اگه ما نخوایم با ملت شریف و بزرگ آذربایجان روابط حسنه داشته باشیم و بخوایم خاک خودمون رو اونم از دست صهیونیستها پس بگیریم باید کیو ببینیم؟ عجب بدبختی شده مال به مال صاحاب حرومه. بابا بجای اینکه اونا از ما حساب ببرن نماینده رهبر مملکت باید پاشه بیاد واسه اونا رفع ابهام کنه؟!

    پاسخ
    1. اکبر شنبه, ۲۱ آبان, ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۸

      شترسواری دولا دولا نمیشه!
      یکبار برای همیشه باید این بی ادب را ادب کرد، تا نباشد چوب تر فرمان نگیرد گاو و خر،
      بعضی ها حرف زور را راحت تر می پذیرند،
      اینو تجارب گذشته ثابت کرده.
      این نمک نشناس ****،
      از خون شهدای ایرانی که در جنگ اول قره باغ شهید شدند،
      و مزار مقدس شان هنوز در جمهوری باکوست،
      این جهود شده رفته،
      آقای عاملی موعظه در گوش جهود، کی اثر کرده؟؟؟

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.