به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان قصد دارد قدرت و اختیارات دولتی خود را تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی به رستم امامعلی، پسر بزرگش تحویل دهد.

در ۱۵ آبان ماه، منابعی در شهرداری دوشنبه و ارگ ریاست جمهوری تاجیکستان تصمیم امامعلی رحمان مبنی بر تحویل قدرت سیاسی و تمامی اختیارات دولتی خود به پسر بزرگش “رستم امامعلی” رئیس فعلی مجلس ملی تاجیکستان در تاریخ ۴ الی ۱۱ دی ۱۴۰۱ ه.ش (۲۶ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲ میلادی) را تایید کردند.

امامعلی رحمان این طرح را از چند سال پیش کلید زده و برای جلب حمایت مقامات ارشد روسیه و کشورهای آسیای میانه از این طرح بارها با آنها رایزنی کرده است. در این راستا امامعلی رحمان در جریان سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در ۱۷ تیر ماه سال جاری، خواهان حمایت روسیه از جانشینی فرزندش در برابر حمایت تاجیکستان از روسیه در برابر تحریم های غرب در جنگ با اوکراین شده بود. اما پوتین در این سفر برخلاف انتظار رحمان، مخالفت خود با این طرح را اعلام کرد و فرزند وی را از نزدیکی و تمایل به کشورهای غربی به ویژه آمریکا برحذر داشت.

اختلاف پوتین و امامعلی رحمان در این موضوع را می‌توان در صحبت های معنادار امامعلی رحمان، در جریان نشست کشورهای مشترک المنافع در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان در ۲۳ مهر ماه، نیز دید. رحمان در این نشست خطاب به پوتین گفت: «ما ملتی با تاریخ و فرهنگ ویژه بوده و انتظار داریم تا به ما ارج و احترام گذاشته شود. ما کشور فقیری نبوده‌ایم و از نظر منابع معدنی کشوری تولید کننده به‌ شمار می‌آییم. ما به‌ روسیه به عنوان شریک استراتژیک و اصلی خود همواره احترام گذاشتیم، بنابراین باید به ما نیز احترام گذاشته شود. ما می‌خواهیم تا همانند دیگر کشورها با ما نیز به شکل منصفانه و مساوی رفتار شود و برای این احتیاجی به پول زیاد خرج کردن نداریم.»

“رستم امامعلیویچ رحمان اُف” پسر بزرگ “امامعلی رحمان” و متولد ۲۸ آذر ۱۳۶۶ است. او پس از سمت های کلیدی در وزارت اقتصاد و ریاست فدراسیون فوتبال تاجیکستان و دیگر نهادهای دولتی، در سال ۲۰۱۷ میلادی به شهرداری شهر دوشنبه برگزیده شد و همزمان با این مقام، در ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ به ریاست مجلس ملی تاجیکستان رسید. ریاست مجلس ملی تاجیکستان دومین مقام سیاسی-دولتی در تاجیکستان است و مطابق قانون رسمی این کشور در صورت مرگ ناگهانی و یا ناتوانی جسمی رئیس جمهور قدرت به رئیس مجلس ملی تاجیکستان واگذار می‌شود. بنابراین تمامی مسیرهای سیاسی و اداری برای تحویل قدرت ریاست جمهوری تاجیکستان به رستم امامعلی هموار شده است و نظر و راهکار سیاسی پوتین و رؤسای دیگر کشورها نمی‌تواند تغییری در آینده ریاست جمهوری تاجیکستان به وجود آورد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.