یادداشت: نگاهی بر پروژه آشوب در سویداء

سه شنبه 15 آذر 1401 - 13:28
https://iswnews.com/?p=83646

اعتراضات مردمی در شهر سویداء در جنوب سوریه پس از مدتی به‌طور هدفمند به خشونت و درگیری کشیده شده است. در این تجمعات که به بهانه کمبود سوخت، قطعی برق و مشکلات معیشتی برگزار می‌شود، تعدادی از غیرنظامیان و نیروهای امنیتی سوریه کشته و زخمی شده‌اند. اما واقعیت ماجرا چیست؟

طی ماه‌های اخیر، برخی از اهالی استان سویداء در اعتراض به عملکرد نامناسب مدیریتی مسئولین سوری و وجود برخی مشکلات و کمبودها، دست به اعتراض زده و تجمعاتی را در این استان برپا کردند. از آنجایی که جنوب سوریه همواره مورد توجه بسیار سرویس‌های جاسوسی از جمله موساد بوده است، این تجمعات با حضور عناصر رژیم صهیونیستی جهت دهی و تشدید شده و پس از مدت کوتاهی به درگیری‌های مسلحانه کشیده شد. اگرچه برخی از این عناصر توسط نیروهای امنیتی سوریه و متحدان بازداشت شدند اما شواهد موجود و بررسی تجمعات اخیر در سویداء، نقش آفرینی عناصر مرتبط در این اعتراضات را تایید می‌کند و نشان می‌دهد استان سویداء همچنان محل حضور عوامل مرتبط با سرویس‌های جاسوسی خارجی می‌باشد.

این عناصر تنها با تحریک گسل‌های موجود و برجسته کردن ضعف‌های دولت سوریه و حضورهای میدانی این تجمعات را به خشونت کشیده‌اند اما مشکل اصلی که راه را برای تحرکات و جولان عناصر خارجی در سویداء هموار کرده است، شرایط نامناسب اقتصادی و عدم رسیدگی به خواسته‌های مردم این استان توسط مقامات سوریه می‌باشد.

با توجه به فرا رسیدن فصل زمستان و مشکلاتی مانند کمبود سوخت، قطعی مکرر برق و همچنین افزایش خشونت‌ها و تنش‌ها در سویداء، ممکن است مشکلات معیشتی به مرور زمان و حمایت‌های دشمنان مقاومت به یک معضل امنیتی خطرناک تبدیل شده و یک چالش جدی مشابه آنچه که در ابتدای درگیری‌های سوریه در استان درعا شاهد آن بودیم مجددا برای دولت مرکزی سوریه تکرار شود.

در حال حاضر از شدت درگیری‌ها در شهر سویداء کاسته شده است و اعزام نیروهای امنیتی و پلیس نظامی به این شهر آرامش نسبی را برقرار کرده است. اما شواهد میدانی حاکی از آن است که گروه‌های مخالف در حال برنامه ریزی برای دور جدیدی از آشوب ها در این شهر هستند و احتمالا در روزهای آتی شاهد یک‌سری از ناآرامی ها در این منطقه باشیم.

بیشتر بخوانید: تنش‌های امنیتی در شهر سویداء + ویدیو

 مصطفی پاکدل
مصطفی پاکدل
پژوهشگر و تحلیل‌گر غرب آسیا
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.