مرزبانی عراق

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” مشاور امنیتی نخست‌ وزیر عراق در خصوص طرح جدید استقرار نیروهای مرزبانی در مرزهای عراق با ایران و ترکیه در اقلیم کردستان توضیحاتی ارائه نمود.

در ۲۱ آذر ماه، حسین علاوی، مشاور امنیتی نخست‌ وزیر عراق در گفتگو با رسانه شفق نیوز، با اشاره به طرح استقرار نظامیان عراقی در مرزهای مشترک اقلیم کردستان با ایران و ترکیه اظهار داشت:

“میان فرماندهی عملیات مشترک عراق و دولت اقلیم کردستان در خصوص استقرار نیروهای مرزبانی در مناطق مرزی، روند توانمندسازی نیروها، محل استقرار، مشخص کردن پاسگاه‌های مرزی، تامین مالی و احداث زیرساخت‌های مورد نیاز آن‌ها همکاری و هماهنگی وجود دارد.”

علاوی تاکید کرد:

“در حال حاضر، وزارت کشور عراق از طریق نیروهای مرزبانی در تلاش است تا اقداماتی را برای تعیین مسیرهایی برای ایجاد نقاط مرزی، پاسگاه‌ها و همچنین راه‌اندازی مقرهای قدیمی واقع شده در خط صفر مرزی میان عراق با ایران و ترکیه را انجام دهد. این اقدامات برای حل‌وفصل یک مشکل ۴۰ ساله در عراق برای حفظ مرزهای بین‌المللی کشور با طرف ایرانی و ترکیه‌ای و نیز تمام مرزهای بین‌المللی با کشورهای همسایه صورت می‌گیرد.”

بر اساس اعلام وی، نیروهای مرزبانی عراق با همکاری نیروهای پیشمرگه در مناطق شمالی عراق مستقر خواهند شد و این موضوع، بخشی از توافق میان دولت عراق و اقلیم کردستان جهت کنترل مرزهای شمالی عراق است.

شایان ذکر است در ۱۳ آذر ماه سال جاری، سرلشکر یحیی رسول، سخنگوی نیروهای مسلح عراق اعلام کرد که محمد شیاع السودانی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، دستور کنترل مناطق صفر مرزی ترکیه و ایران از سوی نیروهای مرزبانی را صادر کرد. یک روز پس از اعلام سرلشکر یحیی رسول، دو تیپ از نیروهای مرزبانی عراق به همراه تجهیزات لازم به مرزهای مشترک عراق با ایران و ترکیه از جمله مناطق مرزی در اقلیم کردستان اعزام شدند.

بیشتر بخوانید:
دستور السودانی جهت استقرار نیروهای ارتش عراق در مرز با ایران و ترکیه
اعزام نیروهای مرزبانی عراق به مرزهای ایران و ترکیه

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. علی جلالی فر سه شنبه, ۲۲ آذر, ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸

    حالا نخست وزیر محترم عراق مشکل را تاحدودی بااعزام دو تیپ از ارتش به مرز با ایران تورکیه حل شده منتها پیشمرگه بر به علت قومیت مسائلی آینده دارند ارتش عراق بایستی این خلع راپر کند نگذارد زیر سبیلی اسلحه وقاچاق به ایران وارد کنند انشاالله این اقدام ما ثبات درمنطقه خواهد بود

    پاسخ
  2. فرزند ایران سه شنبه, ۲۲ آذر, ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۸

    حیف شد تازه داشتن برای دست گرمی کومله و دمکرات شکار می کردن

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.