متنی که می‌خوانید متعلق به اریک لوین، ستون‌نویس وبسایت “اتحادیه خبری یهود” است. اتحادیه خبری یهود (JNS) یک سرویس خبری انگلیسی زبان با تمرکز بر دنیای یهودی و رژیم اسرائیل است و پشتیبانی مالی آن توسط افراد با نفوذ و سرمایه‌دار یهودی آمریکایی تامین می‌شود. روابط نظامی، سیاسی و فرهنگی صهیونیسم با دولت باکو موضوع جدیدی نیست اما با توجه به اتفاقات سه سال اخیر و سریع‌تر شدن سیر تحولات در منطقه قفقاز، حامیان رژیم اسرائیل اکنون بیش از هر زمان دیگری، زمینه‌های لازم را برای سوءاستفاده اسرائیل و آمریکا از جمهوری آذربایجان برای پیش‌برد اهداف خود مهیا می‌بینند و آنچه که پیشتر پنهان می‌کردند اکنون با صدای بلندتری بیان می‌کنند. از این رو، مطالعه این نوشتار برای روشنگری بیشتر و فهم انگیزه‌های اصلی دشمنان ایران خالی از لطف نیست.

یکی از راه هایی که آمریکا قدرت خود را در خارج از کشور گسترش می‌دهد، از طریق روابطش با متحدان و شرکای استراتژیک است. اتحاد با ناتو، اسرائیل، ژاپن، استرالیا، کره جنوبی، تایوان و دیگران بر اساس ارزش‌های مشترک دموکراسی و احترام به حقوق بشر است. آنها همچنین برای امنیت ملی ما ضروری هستند.

نامزد اصلی چنین رابطه ای آذربایجان است.

آذربایجان در آسیای مرکزی قرار دارد و تنها کشوری در جهان است که با روسیه و ایران همسایه است. پس از خروج فاجعه بار ما از افغانستان، به ویژه تخلیه پایگاه نیروی هوایی بگرام، آمریکا در آسیای مرکزی کر و کور شده است. این کشور جایی برای نظارت بر فعالیت های تروریستی یا انجام عملیات نظامی و اطلاعاتی ندارد. این باید تغییر کند.

واضح است که حضور قوی تر آمریکا در آسیای مرکزی برای امنیت ملی ما حیاتی است. آذربایجان می تواند آن حضور استراتژیک ژئوپلیتیکی را به ما بدهد. خبر خوب این است که رابطه با رئیس جمهور آن، الهام علی اف، برای انتخاب آماده است

آذربایجان ممکن است اکثریت مسلمان شیعه باشد، اما سکولار و طرفدار اسرائیل است. از آنجایی که سکولار است، اسلام سیاسی – مانند آنچه در همسایه اش ایران اعمال می شود – به عنوان یک تهدید وجودی می بیند. این جهان بینی تا حد زیادی توضیح می دهد که چرا دولت یهودی اسرائیل متحد طبیعی آذربایجان است. باکو در سال ۱۹۹۲ مدت کوتاهی پس از اعلام استقلال آذربایجان از اتحاد جماهیر شوروی با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار کرد. آذربایجان از آن زمان تاکنون بیش از ۱.۶ میلیارد دلار سامانه های تسلیحاتی پیشرفته از اورشلیم خریداری کرده است.

علی اف دو هفته پیش به عنوان نشان دادن اهمیت استراتژیک اسرائیل و به عنوان گامی در جهت تحکیم بیشتر روابط با اسرائیل، دستور تأسیس سفارت در تل آویو را امضا کرد. این کشور آسیای مرکزی را به اولین کشور شیعه با اکثریت مسلمان تبدیل می کند که یک نمایندگی دیپلماتیک در کشور یهودی ایجاد می کند.

آذربایجان برخلاف روابط گرم خود با اسرائیل، تهدید قابل توجهی برای ایران است. نزدیک به ۲۰ میلیون “آذری” (اصطلاح ایرانی برای آذربایجانی ها) در ایران زندگی می کنند که بیش از ۱۵ درصد از جمعیت را تشکیل می دهند. بسیاری از آذری ها بیشتر به باکو وفادار هستند تا تهران و آماده همکاری مخفیانه با “میهن مادری” برای تضعیف آیت الله ها هستند. در واقع، بی دلیل نیست که باور کنیم جمعیت آذری در داخل ایران منبع اطلاعات باورنکردنی اسرائیل در مورد ایران و برنامه هسته ای آن است.

شاید هیچ نمونه ای بهتر از جنگ مرزی اخیر آذربایجان با ارمنستان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی از تضاد بین تهران و باکو و روابط نزدیک آذربایجان و اسرائیل وجود نداشته باشد. آذربایجان در برابر ارمنستان مورد حمایت اسرائیل و ترکیه بود
پیروزی قاطع باکو شکستی برای محور روسیه و ایران و پیروزی متحدان اسرائیلی و ترکیه ای ما بود. علاوه بر این، باکو بدون خجالت توانست به جهان بگوید بسیاری از سخت افزارهای نظامی مورد استفاده در جنگ را از چه کسانی به دست آورده است: اسرائیل.

آمریکا و آذربایجان دارای منافع مشترک هستند. ما هر دو دشمن ایران هستیم. ما هر دو نگران تروریسم اسلامی رادیکال هستیم که خارج از مکان هایی مانند ایران و افغانستان عمل می کند. ما هر دو اسرائیل را به عنوان یک متحد استراتژیک قوی می دانیم. ما هر دو نگران رفتار بد روسیه در آسیای مرکزی هستیم.

در ازای اجازه به ما برای استفاده از خاک این کشور به عنوان پایگاهی برای نظارت بر روسیه، ایران و فعالیت‌های تروریستی در منطقه، می‌توانیم پشتیبانی سیاسی و سخت‌افزار نظامی آذربایجان را که برای حرکت در همسایگی بسیار خطرناکش نیاز دارد، تامین کنیم.

در واقع، در صورت لزوم، آذربایجان می تواند نقطه شروع حمله به تاسیسات هسته ای ایران باشد.

زمان آن فرا رسیده است که اعزام هیئت های ریاست جمهوری و کنگره به آذربایجان برای گفتگو در مورد منافع مشترک و ایجاد یک مشارکت استراتژیک آغاز شود.

اصل خبر: Azerbaijan, America’s potential secret weapon

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. علی جلالی فر سه شنبه, ۲۹ آذر, ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۸

    مطلبی است لوین بدون اطلاعات ستون نویس یهودی خیلی اندک است چرا چون اولا آذریهای ایران شیعه وتعصب خاصی به وطن شان ایران دارند ودرثانی کشورآذربایجان طبق قرارداد متعلق به ایران است که فعلا آزادنه ایران جداست ولی درواقع ملک جدای ناپذیر ایران است این یهودی تندرو حتی تاریخ هفتاد سال پیش ایران وجهان را نخوانده است که بدون اطلاعات تاریخی عوض اینکه بگوید ملت کشور آذربایجان به وطن اصلی‌شان دل تنگ وازجدای ناراحتند نوشته ملت آذربایجان ایران ازوطنشان ناراحت هستند قضاوت را به خوانندگان می‌دهیم وازلین می‌خواهیم به ما ترک زبانها توهین نکنید مابا صهیونیست‌ها دشمنی داریم وبس

    پاسخ
  2. فرزند ایران سه شنبه, ۲۹ آذر, ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۵

    یک صبری در ایران در قضایای سیاسی این چنینی برای ادب کردن دشمنانش وجود داره که واقعا انسان نمیدونه چکار کنه.

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.