اخراج نظامیان آمریکایی از عراق موضوعی‌ست که پس از ترور شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس توسط تروریست‌های آمریکایی در بغداد، در دستور کار گروه‌های مقاومت عراق قرار گرفته و به تصویب پارلمان این کشور رسید اما تاکنون به مرحله عملیاتی نرسیده است. حال باید دید مواضع نخست وزیر عراق نسبت به این طرح چه خواهد بود؟

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر وقت عراق در آذر ماه سال گذشته از نزدیک بودن خروج کامل نیروهای ائتلاف آمریکایی از عراق خبر داد اما تنها چند روز پس از این سخنان، مسئولان نظامی آمریکا با تکذیب خبر خروج نظامیان آمریکایی از عراق اعلام کردند که هیچگونه عملیات خروجی صورت نگرفته و تنها ماموریت ۲۵۰۰ نیروی مستقر در عراق از رزمی به مستشاری تبدیل شده است!

بیشتر بخوانید:
کاخ سفید: هیچ نیروی رزمی آمریکایی در عراق حضور ندارد!
الکاظمی: خروج نظامیان خارجی از عراق نزدیک است!

این اقدام نمایشی و سخنان الکاظمی به دلیل جلوگیری از حملات گروه‌های مقاومت عراق علیه مواضع و کاروان‌های نظامی آمریکایی صورت گرفت و آمریکایی‌ها نیز با این اقدام سعی داشتند تا خود را متعهد به اجرای توافقنامه با عراق نشان دهند!

همزمان با عهدشکنی طرف آمریکایی‌، گروه‌های مقاومت عراق سلسله حملاتی را علیه مواضع و کاروان‌های نظامی آمریکا در عراق ترتیب دادند اما این حملات از یک ماه قبل از انتخاب محمد شیاع السودانی به عنوان نخست وزیر عراق تاکنون به‌طور کامل متوقف شده است. به نظر می‌رسد توافقی میان دولت السودانی با گروه‌های مقاومت جهت توقف حملات علیه آمریکایی‌ها صورت گرفته است تا در یک زمان مناسب، تصمیماتی در این رابطه اخذ شود.

بیشتر بخوانید: اینفوگرافیک: عملیات‌ نیروهای مقاومت عراق علیه نیروهای آمریـکایی در شـش ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱

السودانی که با حمایت چارچوب هماهنگی شیعیان عراق به نخست وزیری عراق رسیده است به خوبی می‌داند اکثر گروه‌های چارچوب هماهنگی شیعیان و گروه‌های مقاومت به دنبال اخراج نظامیان خارجی از عراق در راستای افزایش ثبات و امنیت این کشور می‌باشند.

بیشتر بخوانید: دولت السودانی رأی اعتماد گرفت

از سوی دیگر، نخست وزیر عراق به اهمیت روابط با آمریکا کاملا واقف است و برای تقویت این روابط تلاش می‌کند اما نگران است این موضوع، باعث نارضایتی گروه‌های مقاومت و چارچوب هماهنگی شیعیان عراق شود.

اگرچه تاکنون السودانی نسبت به اخراج نیروهای آمریکایی از عراق واکنشی نشان نداده است اما با توجه به نزدیکی وی به چارچوب هماهنگی شیعیان عراق و رابطه‌ی مورد قبول وی با جمهوری اسلامی ایران، انتظار می‌رود دولت السودانی پس از حل مشکلات دارای اولویت بالا در عراق، با حمایت گروه‌های مقاومت به سراغ طرح اخراج نظامیان آمریکایی در عراق رود.

زمان مشخص خواهد کرد که اخراج نظامیان آمریکایی در عراق صرفا شعارهای سیاسی برای دریافت امتیازات توسط مسئولان عراقی بوده است یا عزم و مطالبه جدی پشت این سخنان وجود دارد؟!

 مصطفی پاکدل
مصطفی پاکدل
پژوهشگر و تحلیل‌گر غرب آسیا
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. علی دوشنبه, ۵ دی, ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۲

    هیچ کس از عراق اخراج نمیشه
    فقط این وسط خون شهید سلیمانی به هدر رفت
    همون موقع باید پوست آمریکا رو میکندن
    دیگه دیر شده

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.