تظاهرات صد هزار نفری صهیونیست‌ها علیه نتانیاهو!

یکشنبه 2 بهمن 1401 - 16:36
https://iswnews.com/?p=86961

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” بیش از صد هزار صهیونیست در اعتراض به برنامه‌ اصلاحات قضایی نخست وزیر رژیم اسرائیل در شهرهای مختلف فلسطین اشغالی دست به تجمع زدند.

طی روزهای اخیر، سرزمین‌های اشغالی شاهد بزرگ‌ترین تجمعات اعتراضی بوده که در اعتراض به برنامه‌ اصلاحات قضایی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل برپا شده و اکنون وارد سومین هفته متوالی شده است.

متعرضان اسرائیلی شب گذشته، در چند شهر بزرگ اصلی سرزمین‌های اشغالی از جمله تل‌آویو، قدس، حیفا و بئر السبع علیه برنامه‌های اصلاحات قضایی نتانیاهو تظاهرات کردند. شرکت کنندگان در این تجمعات، بنیامین نتانیاهو را به تضعیف نهادهای دموکراتیک اسرائیل متهم کرده و معتقدند که اصلاحات قضایی مورد نظر دولت جدید اسرائیل، ضربه مهلکی به استقلال قوه قضاییه این رژیم می‌زند.

تظاهرات علیه نتانیاهو و اختلافات میان احزاب رژیم صهیونیستی پس از آن شدت گرفت که کابینه جدید تل‌آویو به ریاست بنیامین نتانیاهو در ۱۴ آذر ماه طرحی برای اصلاح نظام قضایی این رژیم ارائه کرد. به نظر می‌رسد نخست وزیر فعلی اسرائیل که از سال‌ها پیش به اتهام فساد، رشوه و خیانت در امانت تحت محاکمه قضایی قرار دارد، قصد دارد با اجرا کردن این طرح و کمک وزیر دادگستری اسرائیل، محاکمه خود را ملغی کند. همچنین برخی منتقدان دادگاه عالی می‌گویند که قدرت این نهاد بیش از حد بوده و نظر همه در آن لحاظ نمی‌شود.

از سوی دیگر، برخی از معترضان بر این باورند که هدف از این طرح، تغییر قانون مصونیت اعضای کنست، وزیران و نخست‌ وزیر در پارلمان است تا آن‌ها با خطراتی نظیر بازجویی و محاکمه در دوره تصدی مناصب مواجه نشوند.

نکته جالب توجه این است که برخی مقامات سابق رژیم اسرائیل که هم اکنون در صف مخالفان نتانیاهو قرار دارند، پیش‌‌تر از برگزاری اعتراضات بی‌سابقه علیه کابینه جدید خبر داده بودند. آنها اعلام کردند در مخالفت با سیاست‌های نخست وزیر جدید اسرائیل که آزادی‌های جامعه صهیونیستی را در معرض تهدید قرار داده به خیابان‌ها خواهند آمد!

تصویری از تجمع اعتراضی صهیونیست‌ها علیه برنامه‌ اصلاحات قضایی بنیامین نتانیاهو

شایان ذکر است اختلافات میان احزاب سیاسی، ناکارآمدی و اقدامات تحریک کننده کابینه نتانیاهو، سه عامل مهم در وقوع اعتراضات اخیر به شمار می‌روند. اختلافات میان احزاب و گروه‌های سیاسی اسرائیل طی هفته‎های اخیر به شدت افزایش یافته است به طوری که اسحاق هرتزوگ، رئیس این رژیم، اختلافات را عمیق ارزیابی کرده و احتمال داد این درگیری‌ها منجر به چند پاره شدن جامعه صهیونیستی شود. همچنین وزیر جنگ سابق اسرائیل نیز درباره وقوع جنگ داخلی در سرزمین‌های اشغالی در صورت تداوم سیاست‌های کابینه فعلی این رژیم هشدار داد.

با این وجود، در صورت تداوم این اقدامات و حوادث، عمر کابینه جدید نتانیاهو که از آن با عنوان افراطی‌ترین کابینه تاریخ اسرائیل یاد می‎شود، طولانی نبوده و احتمالا سرزمین‌های اشغالی تا چند وقت دیگر شاهد برگزاری مجدد انتخابات خواهد بود!

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.