پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، ۱۱ حمله هوایی ناشناس به مناطق مختلف انجام گرفته است که احتمال می‌رود این حملات توسط جنگنده‌های ارتش پاکستان و یا پهپادهای آمریکایی از مبدأ پاکستان و تاجیکستان انجام گرفته باشد.

خروج ناگهانی آمریکا و ناتو از افغانستان منجر به وقوع هرج و مرج جدیدی در این کشور شد و علاوه بر فروپاشی حکومت اشرف غنی و روی کار آمدن طالبان، منجر به تقویت و افزایش فعالیت بیشتر داعش در افغانستان شد. اگرچه آمریکا و ناتو در ظاهر از افغانستان خارج شده‌اند اما اقدامات پیشین و فعلی آنها همچنان گریبان‌گیر این منطقه است و حملات و پروازهای گاه و بیگاه پهپادهای آنها دل مردم این کشور را می‌لرزاند.
این حملات و پروازها از ابتدای سال ۱۴۰۱ آغاز شده و تاکنون ۱۱ بار علیه اهداف و افراد مختلف در مناطق مختلف افغانستان انجام شده است. علت و جزئیات دقیق این حملات عموما از سوی طالبان و آمریکا رسانه‌ای نشده است اما طبق اطلاعات موجود و بررسی های تحولات جهان اسلام، جزئیات این عملیات‌ها به شرح موارد زیر است:

۱- حمله پهپادی به پایگاه شورابک (کمپ بسشن) در استان هلمند، تاریخ: ۱۰ فروردین ۱۴۰۱.
این حمله منجر به وقوع چند انفجار در انبار تسلیحاتی این پایگاه و کشته و زخمی شدن ۳۰ نفر از اعضای طالبان شد. (عامل احتمالی: آمریکا). (جزئیات بیشتر)

۲- حمله هوایی جنگنده‌های ناشناس به شهرستان سپیره در استان خوست و مناطق مرزی استان پکتیکا، تاریخ ۲۷ فروردین ۱۴۰۱.
این حملات به محل سکونت آوارگان پاکستانی اهل منطقه وزیرستان شمالی در روستاهای میرصفر و کورایی، و مواضع مسلحین طالبان پاکستان در مناطق مندته، امیر سپر، پخی میلی و شکونی در شهرستان سپری استان خوست صورت گرفت که منجر به کشته و زخمی شدن ۴۰ نفر از مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) شد. از تلفات و خسارات حمله هوایی به مناطق مرزی استان پکتیکا جزئیاتی در دست نمی‌باشد. (عامل احتمالی: ارتش پاکستان). (جزئیات بیشتر)

۳- حمله پهپادی به پایگاه‌های توحیدآباد و حیدرآباد در استان غزنی، تاریخ: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱.
پایگاه توحیدآباد در دوران حکومت پیشین پایگاه PRT and US troops نام داشت و در اختیار نیروهای ناتو قرار داشت. این حمله احتمالا برای انهدام انبار مهمات و تجهیزات نظامی باقیمانده از نیروهای خارجی انجام گرفته است.
پایگاه حیدرآباد نیز قرارگاه نیروهای ذخیره‌ی طالبان است و این حمله منجر به کشته و زخمی شدن ۱۵ نفر از مسلحین یگان ذخیره طالبان شده است. (عامل احتمالی: آمریکا یا پاکستان). (جزئیات بیشتر)

۴- حمله پهپادی به محل استقرار ایمن الظواهری، رهبر گروه تروریستی القاعده در محله وزیراکبر خان واقع در منطقه دوم شهر کابل، تاریخ: ۹ مرداد ۱۴۰۱.
طبق ادعای آمریکا و گزارش منابع محلی، این حمله برای ترور ایمن الظواهری انجام گرفت که منجر به کشته شدن وی و زخمی شدن دو نفر از مقامات وزارت کشور طالبان شد. (عامل: آمریکا). (جزئیات بیشتر)

۵- حمله پهپادی به ساختمان فرمانداری طالبان در روستای چهار دیوار واقع در شهرستان اندر در استان غزنی، تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱.
این مکان در دوره‌ی حکومت پیشین پایگاه مشترک نظامیان خارجی و سربازان ارتش افغانستان بود و در دوره طالبان، به محل فرمانداری شهرستان اندر تبدیل شد. تلفات و خسارات این حمله نامشخص است. (عامل احتمالی: آمریکا) (جزئیات بیشتر)

۶- حمله پهپادی به روستای دهوز واقع در شهرستان وته پور در استان کنر، تاریخ: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱.
طبق اطلاعات منابع محلی و با توجه به حملات پیشین آمریکا به این مناطق، این روستا محل فعالیت و اختفای اعضای گروه القاعده یا تحریک طالبان پاکستان است. (عامل احتمالی: آمریکا یا پاکستان). (جزئیات بیشتر)

۷- حمله پهپادی به خودروی حامل “مولوی حاجی احمد” رئیس اداره دهم اطلاعات طالبان در سه راهی مدرسه حبیبیه واقع در منطقه سوم شهر کابل، تاریخ: ۱۱ شهریور ۱۴۰۱.
این حمله منجر به کشته شدن پنج نفر از مسلحین طالبان از جمله “مولوی حاجی احمد” رئیس اداره دهم اطلاعات طالبان و همچنان پنج نفر دیگر از جمله “ابوحسن المجاهد” به اسم مستعار “مولوی حنظله” از اعضای برجسته مصری گروه تروریستی القاعده شد. در این حمله چهار نفر از دیگر اعضای القاعده به نام های سید محمد مبارز، جهاد الله فراهی، هجرت قریشی و ابوعمر لوگری که “ابوحسن المجاهد”را همراهی می کردند نیز کشته شدند. (عامل احتمالی: آمریکا). (جزئیات بیشتر)

۸- حمله پهپادی به شهرستان‌های دُرقد و خواجه بهاءالدین در استان تخار، تاریخ: ۱۱ شهریور ۱۴۰۱.
این حملات در حمایت از نیروهای احمد مسعود صورت گرفت و منجر به کشته و زخمی شدن چندین نفر از مسلحین طالبان شد. (عامل احتمالی: آمریکا یا تاجیکستان). (جزئیات بیشتر)

۹- حمله پهپادی به ستاد مرکزی لشکر ۲۱۵ عزم در شهرستان گرشک در استان هلمند، تاریخ: ۱۷ شهریور ۱۴۰۱.
این حمله منجر به کشته و زخمی شدن چندین نفر از مسلحین طالبان از جمله فرمانده عمومی لشکر ۲۱۵ عزم در ستاد مرکزی این لشکر در شهرستان گرشک شد. (عامل احتمالی: آمریکا یا پاکستان). (جزئیات بیشتر)

۱۰- حمله پهپادی به پایگاه ۲۰۳ منصوری در حومه شهر گردیز مرکز استان پکتیا، تاریخ: ۱۷ شهریور ۱۴۰۱.
این حمله منجر به وقوع انفجار در انبار تسلیحاتی این پایگاه و کشته و یا زخمی شدن ۱۰ نفر از مسلحین طالبان شد. (عامل احتمالی: آمریکا یا پاکستان). (جزئیات بیشتر)

۱۱- حمله پهپادی به شهرستان گوشته در استان ننگرهار، تاریخ: ۱۵ دی ۱۴۰۱.
این حمله به مخفیگاه‌های مسلحین تحریک طالبان پاکستان در روستای سلالا واقع در شهرستان گوشته در استان ننگرهار انجام گرفت. تلفات و خسارات این حمله نامشخص است. (عامل: ارتش پاکستان). (جزئیات بیشتر)

بیشتر بخوانید: اینفوگرافیک: گروه‌های ضد طالبان در افغانستان

برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

مجموعه پوسترهای “حملات هوایی علیه مواضع طالبان در افغانستان” به زبانهای انگلیسی، روسی، عربی، آذری و کردی:

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. محمدرضا چهارشنبه, ۱۹ بهمن, ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸

    آیا ایران نمی‌تواند در زمینه پدافندی به افغانستان کمک کند.
    و پایگاه های هوایی افغانستان در ننگرهار و پکتیا و قندهار و هلمند رو تجهیز به سامانه های راداری و جنگال و ضد هوایی کند.با این وضع پروژه های راه و راه آهن و معدن در افغانستان چه خواهد شد.
    و اینکه آیا غرب و شمال افغانستان زیر پوشش پدافند ایران هست.یا نه ترکمنستان و ازبکستان چون بی‌طرف هستند به آمریکا پایگاه نمی دهند‌.همچنین کودتا بر ضد عمران خان در پاکستان و جنگ طالبان پاکستان با دولت پاکستان هم بی اثر نیست.

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.