ورود آمریکا به تغییرات مدنی در تاجیکستان

جمعه 21 بهمن 1401 - 09:51
https://iswnews.com/?p=88377

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” سفارت آمریکا در تاجیکستان با انتشار بیانیه‌ای، حمایت آژانس توسعه بین‌الملل ایالات‌متحده آمریکا (USAID) را از قانون جدید مدنی پارلمان تاجیکستان اعلام کرد.

بنابر گزارش سفارت آمریکا در تاجیکستان، آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا «USAID» به همراه پارلمان تاجیکستان قوانین جدیدی در حوزه حکمرانی زمین تدوین کردند که در ۲۴ دسامبر ۲۰۲۲ میلادی (۳ دی ماه) در پارلمان تصویب شد. این قوانین به ارگان‌های دولتی مرتبط و سازمان‌های جامعه مدنی ابلاغ شده و از اول ژوئیه سال ۲۰۲۳ میلادی (۱۰ تیر ۱۴۰۲) لازم‌الاجرا می‌شود.
از این رو آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا به حمایت از دولت تاجیکستان برای بهبود امنیت مالکیت زمین و ترویج اصلاحات سیاست کشاورزی فراگیر از طریق ایجاد تقاضا و عرضه خدمات حاکمیت زمین و مشارکت دادن بازیگران بخش دولتی و خصوصی در طراحی، بازنگری و اجرای سیاست‌ها ادامه خواهد داد. این قوانین با توجه به استانداردها و منافع آژانس توسعه بین‌الملل ایالات‌متحده آمریکا تدوین شده است.

بیشتر بخوانید: USAID و بحران سوریه

آژانس توسعه بین‌الملل ایالات‌متحده آمریکا (USAID) در سال ۱۹۶۱ میلادی با ادغام سایر نهادهای آمریکایی درگیر در حوزه توسعه نفوذ بین‌الملل، ایجاد و اکنون در بیش از ۱۰۰ کشور جهان از جمله کشورهای اردن، جمهوری آذربایجان، افغانستان (قبل از تسلط طالبان) و عراق فعالیت داشته و همچنان دارند. به گفته مقامات عراقی این آژانس نقش مهمی در افزایش ناآرامی‌های سال ۲۰۱۹ میلادی در عراق ایفا کرد.

با وجود اینکه این آژانس از سال‌های دور در تاجیکستان فعالیت داشته است اما ورود آن به جایگاه سیاست‌گذاری در این کشور، نشان از تلاش آمریکا برای توسعه نفوذ و کارایی خود در تاجیکستان دارد؛ چراکه وظیفه این آژانس تأمین منافع مستقیم سیاسی-امنیتی و اقتصادی دولت آمریکا در سراسر جهان است.
از این رو حمایت و نقش‌آفرینی این آژانس از روندها و تحولات مدنی در تاجیکستان به‌عنوان یکی از کشورهای مهم آسیای میانه نشان از تلاش برای تغییرات لایه‌های جامعه تاجیک در راستا منافع آمریکا دارد و می‌تواند زنگ خطری برای سایر رقبای آمریکا در این منطقه باشد.

بیشتر بخوانید:
روابط آمریکا و تاجیکستان؛ ضرورت تغییر نگاه ایران به کشورهای آسیای میانه
تمرینات مشترک نظامی ارتش تاجیکستان و آمریکا آغاز شد

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.