تحولات آسیای میانه، ۲۵ بهمن ۱۴۰۱

سه شنبه 25 بهمن 1401 - 21:49
https://iswnews.com/?p=88693

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” آناتولی سیدوروف، رئیس ستاد مشترک سازمان پیمان امنیت جمعی در یک نشست خبری، شمار جنگجویان گروه تروریستی داعش در افغانستان را ۶۵۰۰ نفر عنوان کرد که بخش زیادی از این تعداد نزدیکی مناطق مرزی با تاجیکستان مستقر شده‌اند.

افغانستان:
۱- بدخشان:
در ۲۱ بهمن ماه، مسلحین اداره اطلاعات طالبان طی عملیاتی ادریس عمرزاده، با نام مستعار عکرمه، مسئول تبلیغات گروه تروریستی داعش در استان بدخشان را بازداشت کردند.

۲- کابل:
در ۲۴ بهمن ماه، بر اثر حمله مسلحین طالبان به یک مخفیگاه داعش در خیابان دوم محله کارته نو واقع در منطقه هشتم شهر کابل، ۱۰ عضو داعش کشته و ۱۵ نفر از جمله پنج زن و ۹ کودک بازداشت شدند.

۳- فاریاب:
در ۲۲ بهمن ماه، مولوی عبدالباقی عمری، از فرماندهان محلی طالبان، با بیش از ۲۰۰ نفر از مسلحین تحت امرش در شهرستان بلچراغ تجمع نموده و به دلیل تعصبات قومی و زبانی در حکومت طالبان، تهدید کردند که از این گروه جدا شده و به داعش خواهند پیوست.

۴- قندهار:
در ۲۲ بهمن ماه، بر اثر تیراندازی افراد مسلح ناشناس (احتمالا تحریک طالبان پاکستان) در شهر کویته به خودروی حامل عبدالبصیر اچکزی، فرمانده امنیتی شهرستان ژری استان قندهار در حکومت پیشین، چهار نفر کشته و زخمی شدند.

۵- در ۲۱ بهمن ماه، ژانگ جون، نماینده‌ دائم چین در شورای امنیت سازمان ملل متحد، در نشست این شورا در مورد تهدید احتمالی داعش به منطقه و جهان گفت: “داعش در حال برگشت به افغانستان و منطقه است”. ژانگ جون، همچنین از تبلیغات مشترک و تبادلات نظامی و عملیاتی گروه‌های تروریستی داعش و جنبش اسلامی ترکستان ابراز نگرانی کرد و از طالبان خواست تا برای جلوگیری از ادغام گروه‌ های تروریستی در افغانستان اقدام نمایند.

۶- در ۲۲ بهمن ماه، سازمان ملل طی بیانیه‌ای گفته است، شاخه خراسان داعش، برای منزوی کردن طالبان، سفارت های چین، هند و ایران در کابل را تهدید به حملات تروریستی کرده است.

۷- در ۲۵ بهمن ماه، آناتولی سیدوروف، رئیس ستاد مشترک سازمان پیمان امنیت جمعی طی یک نشست خبری، شمار جنگجویان شاخه خراسان گروه تروریستی داعش در افغانستان ۶۵۰۰ نفر است و ۴۰۰۰ نفر از این تعداد در استان های بدخشان، قندوز و تخار و در نزدیکی مرزهای جنوبی تاجیکستان متمرکز شده‌اند.

بیشتر بخوانید:
با شهید مصباح مزاری، طلبه‌ی مجاهد افغانستانی آشنا شوید
اینفوگرافیک: حملات هوایی علیه مواضع طالبان در افغانستان
۲۲ بهمن در افغانستان چگونه گذشت؟
تأکید سراج‌الدین حقانی بر ضرورت انجام اصلاحات در حکومت؛ آیا رهبری طالبان تسلیم فشارهای داخلی و خارجی می‌شود؟
ایمن الظواهری شش ماه پس از مرگ: چگونه از فلسطین حمایت کنیم!

تاجیکستان:
۱- در ۲۰ بهمن ماه، وزارت انرژی آمریکا، بر مبنای طرح پروژه امنیت مرز سبز با هدف تقویت زیرساخت های تاجیکستان در امتداد مرز با افغانستان، کمک های فنی-نظامی از جمله لباس های نظامی، جلیقه های زرهی، تجهیزات عملیات در مناطق کوهستانی، لباس های ویژه حفاظتی برای مین زدایی، دوربین های دوچشمی و تک چشمی، خودروهای ویژه نظامی وسایل نقلیه ای که در آنها تجهیزات حساس برای تشخیص تردد غیرقانونی و تشخیص مواد هسته‌ای و رادیواکتیو قرار دارد را به کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان تحویل داد.

۲- در ۲۲ بهمن ماه، سراج الدین مهرالدین، وزیر خارجه تاجیکستان با رایمونداس کاروبلیس، رئیس هیئت اتحادیه اروپا دیدار و پیرامون توسعه همکاری های دوجانبه و دیگر موضوعات مورد علاقه گفت‌وگو کردند.

بیشتر بخوانید:
ترکیه به عنوان نماینده ناتو در تاجیکستان انتخاب شد
ورود آمریکا به تغییرات مدنی در تاجیکستان

پاکستان:
۱- خیبرپختونخوا:
– در ۲۳ بهمن ماه، بر اثر حمله انتحاری مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) به خودروی حامل نیروهای ارتش پاکستان در منطقه میر علی تحصیل در ناحیه وزیرستان شمالی، ۴ سرباز پاکستانی کشته و ۲۲ نفر از جمله ۱۵ کارمند شرکت نفت “MPCL” پاکستان زخمی شدند.

– در ۱۹ بهمن ماه، بر اثر کمین نیروهای ارتش پاکستان به خودروی حامل مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) در مسیر لکی مروت-تانک واقع در ناحیه وزیرستان شمالی، ۱۲ نفر از مسلحین تحریک طالبان از جمله حسن عرف ضرار، فرمانده میدانی مسلحین شاخه قاری اظهر الدین این گروه کشته شده‌اند. همچنین چند اسلحه‌ای کلاشنیکف، مقادیری فشنگ جنگی و پول افغانی نیز به دست نیروهای ارتش پاکستان افتاده است.

۲- بلوچستان:
در ۲۱ بهمن ماه، بر اثر انفجار بمب در مسیر خودروی حامل نیروهای مرزی ارتش پاکستان (FC) در منطقه کوهلو پنج سرباز پاکستانی کشته و زخمی شدند.

بیشتر بخوانید:
گزارش فعالیت‌های ارتش آزادیبخش بلوچ BLA در سال ۲۰۲۲ میلادی
عامل انتحاری عملیات تروریستی در کویته که بود؟

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.