تلویزیون دولت باکو؛ ترکمنچای را لغو کنید

شنبه 29 بهمن 1401 - 23:27
https://iswnews.com/?p=89089

شبکه های تلویزیونی دولت باکو در تبلیغات خود مدعی هستند که مناطق شمال غرب ایران متعلق به کشور آذربایجان است که باید بازگردانده شود. کار به جایی رسیده است که شبکه تلویزیونی آذ.تی.وی. و شبکه تلویزیونی اجتماعی(ای.تی.وی) دولت باکو خواستار لغو معاهده ترکمنچای شده است.

تاریخ سازی توسط افراد وابسته به دولت باکو همواره دنبال می‌شود و این جریان پان ترک تلاش می‌کند تا توهم وجود کشور مستقل و بزرگ آذربایجان را اثبات کند که ایران و روسیه در معاهده ترکمنچای آن را میان خود تقسیم کرده اند! این موضوع در کتاب‌های تاریخ مدارس، فیلم‌ها، مباحث سیاسی و هر جای دیگری در این کشور تکرار می‌شود.

شبکه دولتی آذ.تی.وی. جمهوری آذربایجان برنامه ای به مناسبت یکصد و نود و پنجمین سال امضای معاهده ترکمنچای در ۱۰ فوریه ۱۸۲۸ پخش کرده است. “جبی بهرام اف” مدیر شعبه “آذربایجان غربی” (ارمنستان) موسسه تاریخ آکادمی ملی علوم جمهوری آذربایجان درباره معاهده و نتایج آن مدعی شده است: “به موجب این معاهده یک ملت به دو نیم تقسیم شده است و باید آن را لغو کرد.” جبی بهرام اف به همین هم بسنده نکرده و با اشاره به تلاش الهام علی اف برای الحاق بخش هایی از ارمنستان به جمهوری آذربایجان گفته است: “من نیز به عنوان عضو “انجمن آذربایجان غربی” و مدیر شعبه “آذربایجان غربی” در موسسه تاریخ آکادمی ملی علوم جمهوری آذربایجان، مسئولیت آماده کردن مبانی حقوقی و نظری این کار را به عهده گرفته ام.”

کارشناس دیگر برنامه ایلقار نفتعلی اف دکترای فلسفه تاریخ نیز ادعای مشابهی درباره تقسیم آذربایجان را تکرار کرده و گفته است: “معاهده امضا شده در ۱۰ فوریه ۱۸۲۸ به استقلال و دولتگرایی آذربایجان پایان داده و اراضی آذربایجان به دو نیم تقسیم شد.”
نفتعلی اف همچنین درباره ادعاهای الهام علی اف رئیس جمهور دولت باکو برای دفاع از حقوق آذری های ایران مدعی شده است: “شما می دانید که سال گذشته ، رییس جمهوری پیروز آذربایجان، جناب الهام علی اف درباره سازماندهی آذربایجانی های غربی (مهاجران آذری از ارمنستان) با شهروندان (آذری های رانده شده یا فرار کرده از ارمنستان) دیدار و تاکید کرد که پس از آزادسازی قره باغ و اطراف آن، اکنون نوبت به آذربایجان غربی (ارمنستان) یعنی اراضی تاریخی آذربایجان رسیده است. جناب رییس جمهوری در سخنرانی های قبلی خود هم بارها تاکید می کرد که هم زنگزور و هم منطقه گویچه و هم ایروان، اراضی تاریخی آذربایجان است. بیان رسمی این مطلب و نیز تدوین شدن راهبرد بازگشت به آذربایجان غربی، این امید ما را تقویت می کند که ما به اراضی تاریخی خود باز می گردیم.”

تلاش رسانه های دولتی باکو فقط به آذ.تی.وی محدود نشده و “شبکه تلویزیون اجتماعی (ای.تی.وی)” در میزگرد تلویزیونی این سوال را به بحث گذاشت که آیا می توان معاهده ترکمانچای را نقض و لغو کرد؟!

استاد تاریخ آذربایجان؛ باعث خنده دیگران نشویم!

نصیب نصیبلی کارشناس تاریخ، یکی از افراد منتقد رویکرد تاریخ سازی در آذربایجان است. وی با انتقاد از مطالب منتشر شده نادرست در شبکه های اجتماعی اظهار کرده است: “برخی افراد ادعا می‌کنند که کشور ایران در زمان انعقاد عهدنامه‌های گلستان و ترکمنچای وجود نداشته و کشوری به نام ایران در سال ۱۹۳۵ رسمیت یافت. این موضوع نادرست بوده و در متن قرارداد ترکمنچای به‌ نام ایران و روسیه اشاره شده است. همچنین در متن قرارداد از حکومت‌های رومانوف و قاجار هم نام برده اند. متن قرارداد در دو نسخه فارسی و روسی نگارش شده و برخلاف ادعاها کلمه پرسیا (کلمه ای که دولتهای اروپایی برای نامگذاری ایران از آن استفاده می‌کردند) در آن موجود نیست.
وی در پاسخ به ادعاهای موجود درباره متن ساختگی معاهده ترکمنچای گفته است: “متن قرارداد ترکمنچای در اینترنت هم موجود است و اگر کسی مدعی است که این نسخه ها اورجینال نیست می‌تواند نسخه اصلی را ارائه کند.”
نصیب نصیب لی همچنین به منتقدان خود گفته است: “این قبیل گفته ها فقط درباره معاهده‌های گلستان و ترکمنچای مطرح نشده و بهتر است باعث خنده دیگران نشویم.”

تحلیل تحولات جهان اسلام این است که دولتمردان باکو با ادعاهایی از این دست بیشتر از گذشته بر طبل اختلاف می‌کوبند و با مواضعی که دارند در مسیر تنش زایی پیش می روند. ادعاهای دولت باکو و رسانه‌های این کشور در حالی مطرح می‌شود که در سوی دیگر، در ایران، صحبت از قراردادهای ننگین گلستان و ترکمنچای مغفول مانده و دیگر خبری از آن در رسانه‌های رسمی و تلویزیون کشور یافت نمی‌شود. بهتر آن است که سیاست‌گذاری در این زمینه تغییر کند و موضوع معاهده ترکمنچای و حقوق ملت ایران در خصوص مالکیت بر سرزمین‌های شمالی یعنی اران و شروان و ماحولها، به روشنی و به کرّات برای مردم ایران بیان شود.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. حنیف یکشنبه, ۳۰ بهمن, ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۰

    باید حمایت بشه. ما هم می‌خواهیم این قرارداد لغو بشه. البته باید ایران شمالی به ایران الحاق بشه نه بازیچه چند تا دلقک پانتورک.

    پاسخ
  2. حسین یکشنبه, ۳۰ بهمن, ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۴

    تا کی به این شیطان صفت علیف جواب نمیدید مگر مردم آذربایجان شیعه امام حسین ع نیستند مگر ایران سرزمین امام زمان نیست تاکی مدارا این آقای خرگوش صفت نمی فهمد باکی طرفه ایران چندساله که با آمریکا میجنگه مگر ازعلیف می‌ترسه ولی اینها شمشیر را ارروبستند حیایی هم ندارند اما امیدمان به خدا و چشم مان به حرفهای مقتدرانه رهبر عزیزترازجانمان است دستوربدند ***** تا خود روسیه واسراییل فرارمیکنه

    پاسخ
  3. H.k یکشنبه, ۳۰ بهمن, ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۲

    ??
    باشه میدونم دلت تنگ شده باکو برای ایران که وطن ت هست .
    یکم صبور باش میاریمت زیر پرچم ایران بزرگ و قدرتمند .

    پاسخ
  4. یکشنبه, ۳۰ بهمن, ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۸

    وقتی به یک منافق و کافر رو بدی اخرش اینطوری میشه که می ببینم.دقیقا همه چیز رو برعکس میکنه و جار میزنه!.به نظر میرسه رژیم باکو و دوستانش،به مانند باقی کفار و ملحدین و منافقین،از نبود هدف و مقصد در زندگی رنج شدید می برن،با ساخت چنین رویا پردازی های،هم میخوان مردمشون رو مسخ کنند!هم بی دینشون رو توجیه کنن!

    پاسخ
  5. وحید یکشنبه, ۳۰ بهمن, ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۶

    باید بیست هزار پهپاد انتهای و موشک های زمین به زمین و زمین به هوا به ارمنستان بفروشیم تا خاک آذربایجان غیره مستقیم از طرف ما با خاک یکسان بکنن و الهام باکو گردنش خرد بکنن یاشاسین ایران جانیم فدا

    پاسخ
    1. فرزند ایران یکشنبه, ۳۰ بهمن, ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶

      ارمنستان فقط در همین حد که بتونه از خودش دفاع کنه تجهیز بشه کافیه. قرار بر تجهیز باش باید گروه های مقاومت شیعی در آذربایجان تجهیز شوند تا همانند حزب الله برای اسرائیل و انصار الله برای عربستان شوند

  6. اشکان یکشنبه, ۳۰ بهمن, ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲

    با سلام
    ما هم می گوییم باید قرار داد های ننگین گلستان و ترکمنچای باید لغو گردد. این معاهدات ننگین زمانی بسته شد. که ما ایرانی ها توانایی دفاع از خود را نداشتیم. به عبارتی تحمیل شد. حالا استان های آران و شران و بادکوبه و…… باید به مام وطن برگردند

    پاسخ
  7. محمدی یکشنبه, ۳۰ بهمن, ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰

    اگر معاده ترکمنچای و گلستان لغو شود که عالی می شود آنوقت تمام اراصی غصب شده توسط روسیه تزاری در شمال رودهای ارس و اترک در دو سوی دریای خزر از جمله قفقاز تا گرجستان به ایران بر می گردد و آنوقت دولت جعلی جمهوری آذربایجان وجود نخواهد داشت.

    پاسخ
    1. یوسف اکبری یکشنبه, ۳۰ بهمن, ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲

      معاهده های گلستان و ترکمن چایی ربطی به اراضی شمال اترک نداره یک کمی جغرافیا بخوان

  8. مهدی یکشنبه, ۳۰ بهمن, ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶

    اشکال نداره به خیال خودشون بیایند و پس بگیرند ما هم میدونیم با سرزمین‌های جداشده از کشورمون.
    بی صبرانه منتظر آن روز هستیم.
    آران و شروان به میهن باز خواهند گشت.

    پاسخ
  9. جواد یکشنبه, ۳۰ بهمن, ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۳

    به امید خدا روزی برسه که کشور آذربایجان بدون خونریزی به کشور اصلی خودش ملحق بشه ملت آذربایجان هموطنان قدیمی ما هستند وراضی نیستیم یک خار به پای این عزیزانمون بره ما دوستدار ملت آذربایجان که در واقع جزئی از ملت خودمون هستند هستیم .

    پاسخ
  10. زیبا یکشنبه, ۳۰ بهمن, ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵

    حالا که با روسیه دوست شدند روسیه دوباره کبکش داره خروس میخونه هوس کرده یه عهد نامه جدید بنویسه چشموشن دنبال باقی خاک ایرانه

    پاسخ
  11. علی اس اس یکشنبه, ۳۰ بهمن, ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰

    خدایی کار ندارم از این همه جفنگیات دروغی که اینا گفتن بقیه میخندن موندم خودشون چطور روشون میشه همچین چیزایی رو اعلام کنن بخدا به اینا ****** اینقدر ترویج خریت هم حدی داره اینا دیگه رد دادن فردا هم حتما میخوان این نظریه رو اعصلام کنن حتما جز انسان های برگزیده هستن یا بگن سرزمین ها ما از اینجاست تا امریکا

    پاسخ
  12. علی اس اس یکشنبه, ۳۰ بهمن, ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۴

    خود امریکا کشور های غربی هم همه شون میدونن اینا فقط دارن یک ضرب جفنگ میگن اینا از بس دروغ گفتن خودشون هم باورشون شده این حرف ها باتشکر از مسئولان ما که همه چیز را سو تفاهم میبینن و با تشکر از تمام رسانه های داخلی الخصوص صداو سیمای جمهوری اسلامی که همه از دم لال مونی گرفتن با تشکر

    پاسخ
  13. علی جلالی فر دوشنبه, ۱ اسفند, ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۷

    آدمهای عاقل هم هستند مثل استاد تاریخ آقای نصیب نصیبلی که درفیلم هم جواب درست وقایع کننده به بقیه حضار ناآگاه می‌دهد آنطور صدای یکی از مخالفین با استاد نصیب صحبت می‌کند معلوم است به بنده خدا آقای نصیب حالت توهین وار حرفی می‌زند که استاد درجواب می‌گوید کاری نکنیم باعث خنده دیگران نشویم که تمام می‌شود علی اف بدبخت دست یک عده صهیونیسم پرست یاطرفدار غربی‌ها اسیرند چنانچه اخیرا رئیس مجلس آذربایجان به رئیس دومای روسیه پیشنهاد برداشتن صاح بانان روسیه را بردارید تا شورای اروپا نیروی صلح بان مستقرکنند که رئیس دوما ناراحت می‌شود وکشورهای که بدست روسیه حکومتشان عوض شده به رخ رئیس مجلس آذربایجان می‌کشد اظهار می‌دارد آنوقت حکومت شما عوض خواهد شد مثل فلا کشورها آلآن باروسیه میانشان شکرآب شده البته خوب است ونیک

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.