السودانی: به نیروی رزمی خارجی نیاز نداریم!

یکشنبه 30 بهمن 1401 - 14:39
https://iswnews.com/?p=89197

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” نخست‌ وزیر عراق در نشست امنیتی مونیخ به عدم نیاز این کشور به نیروهای رزمی خارجی تاکید کرد.

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در ۳۰ بهمن ماه در کنفرانس امنیتی مونیخ در خصوص برخی مسائل از جمله حضور نیروهای خارجی در عراق سخن گفت.

السودانی در این جلسه بیان داشت که نیروهای عراقی توانایی تحقق امنیت و ثبات در کشور دارند و اصلاحات در بخش امنیتی آغاز شده است. موضوعی که سال‌ها به آن بی توجهی شده بود و همه نیروهای سیاسی از اصلاحات امنیتی حمایت می‌کنند.

نخست وزیر عراق تاکید کرد “عراق به صراحت اعلام کرد که نیازی به نیروهای رزمی خارجی نداشته و تنها به هیئت‌های مستشاری نیاز دارد. ما در حال بررسی تعداد مستشاران ائتلاف آمریکایی هستیم به نحوی که ضامن حاکمیت عراق باشد و این رویکرد، از حمایت‌های مردمی و سیاسی برخوردار است. نه ایران و آمریکا هیچ ملاحظاتی را درباره روابط خارجی عراق مطرح نکرده‌اند و ایران و کشوری دوست با روابط عمیق اجتماعی و سیاسی و تاریخی با عراق است.”

شایان ذکر است محمد شیاع السودانی چند قبل در مصاحبه با رسانه “وال استریت ژورنال” با بیان اینکه نیروهای خارجی همچنان مورد نیاز هستند، از حضور نیروهای آمریکایی در عراق دفاع کرده و جدول زمانی برای خروج آنها تعیین نکرد. پس از این سخنان، گروه‌های مقاومت، حملاتی را علیه کاروان‌ها و مواضع تروریست‌های آمریکایی در عراق و سوریه ترتیب دادند.

بیشتر بخوانید: نخست وزیر جدید عراق حضور اشغالگران آمریکایی در عراق را چگونه توجیه می‌کند؟

به نظر می‌رسد حملات انجام شده توسط گروه‌های مقاومت باعث شد تا السودانی نسبت به مواضع قبلی خود کمی عقب نشینی کرده و سخنانی را در خصوص خروج نظامیان خارجی از عراق را در نشست امنیتی مونیخ مطرح نماید. طی چند ماه آتی مشخص خواهد شد که سخنان و موضع‌گیری‌های السودانی قابلیت اجرایی و عملیات خواهد داشت یا اینکه سخنان وی همانند وعده‌های مصطفی الکاظمی، نخست وزیر سابق این کشور تنها شعارهای سیاسی بوده است!

بیشتر بخوانید: الکاظمی: خروج نظامیان خارجی از عراق نزدیک است!

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. فرزند ایران یکشنبه, ۳۰ بهمن, ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰

    عراق بعد از اشغال آمریکا شبیه ژاپن بعد از اشغال آمریکاست. اندک آزادی عمل و موفقیت هم باشد زیر سایه مرجعیت و حشد است.

    پاسخ
  2. علی اس اس یکشنبه, ۳۰ بهمن, ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۴

    عراق یه مسئول خوب به خودشن خواهد دید هر کدوم با وعده خروج نیرو های ائتلاف خارجی از عراق میان روی کار ولی وقتش که میرسه میزنن زیر حرف هاشون عین مسئولان ما با وعده وعید میان سر کار یاد این حرف میفتم که خرشون از پل گذشت

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.