به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” هیئت مشترک ایران و افغانستان ضمن انعقاد چند تفاهم‌نامه، برای از سرگیری پروژه خط آهن خواف-هرات از بخش های مختلف این خط آهن بازدید کردند.

هیئت مشترک ایران و افغانستان در ۳۰ بهمن ماه، ضمن انعقاد سه تفاهم‌نامه مهم در راستای توافق دوجانبه برای تکمیل پروژه خط آهن خواف-هرات، از بخش های مختلف این خط آهن از جمله ایستگاه‌های غوریان و روزنک در استان هرات بازدید کردند. این بازدید در پی توافق میان افغانستان و ایران، به منظور راه‌اندازی مجدد خط ریلی خواف- هرات انجام گرفته است.

این پروژه در ۲۰ آذر ۹۹ به صورت آزمایشی افتتاح شده بود اما با آغاز درگیری‌ها بین نیروهای حکومت پیشین افغانستان و مسلحین طالبان، کار بر روی پروژه خط آهن خواف-هرات متوقف شد. پس از گذشت چند ماه از استقرار حکومت طالبان، در خرداد ۱۴۰۱ هیئتی به نمایندگی از طالبان به تهران سفر کرد و درخواست مذاکره با طرف ایرانی برای از سرگیری پروژه خط آهن را مطرح کرد و گفت‌وگو بین طرف ایرانی با کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان با نظارت حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در افغانستان آغاز شد.
طبق توافق ایران و طالبان، اداره کل خط آهن افغانستان مسئول عملیات ترمیم خسارات وارده به محور و ایستگاه روزنک است و در صورت تایید اقدامات از سوی ایران، عملیات تکمیلی ظرف مدت ۶ ماه از سوی ایران انجام می‌شود.

طبق اظهارات مصطفی رضایی، مدیر عامل کنسرسیوم توسعه‌ی ریلی ایران و مسئولین اداره خط آهن افغانستان سه تفاهم‌نامه از جمله تکمیل قطعه ۳ راه‌آهن خواف-هرات به طول ۶۴ کیلومتر از شهرستان غوریان تا فرودگاه هرات، تفاهم‌نامه حمل و نقل ریلی بین ایران و افغانستان و تفاهم‌نامه سرمایه‌ گذاری ایران و اعلام آمادگی کنسرسیوم ریلی افغانستان برای زیرساخت‌ های ریلی را امضاء کردند.

اداره خط آهن افغانستان نیز ایستگاه‌ غوریان را با تمامی تجهیزاتش به طرف ایرانی واگذار کرده است تا کنسرسیوم توسعه‌ی ریلی ایران دفاتر فنی خود را در این ایستگاه فعال کرده و ادامه‌ی خط آهن خواف-هرات را تکمیل کند. سرمایه‌ گذاری این پروژه نیز کاملا با طرف ایرانی است که در فاز اول ۱۵۰ میلیارد تومان، در فاز دوم ۴۲ میلیون دلار برای قطعه چهارم و در فاز سوم هم دو میلیارد دلار برای راه‌آهن هرات-مزارشریف هزینه دربرخواهد داشت. به ازای این اقدامات نیز قرار است معادن قابل بهره برداری و دارای توجیه اقتصادی برای سرمایه‌ گذاری در اختیار کنسرسیوم ایرانی قرار گیرد.

خط آهن خواف-هرات بخشی از پروژه کریدور ریلی بین پنج کشور ایران، افغانستان، تاجیکستان، قرقیزستان و چین است و در ادامه به ترکیه و به اروپا متصل می‌شود. در صورت بهره‌ برداری از این کریدور، شهر هرات تبدیل به یک پل اقتصادی بین آسیای مرکزی و اروپا خواهد شد.

بیشتر بخوانید: خط راه آهن خواف-هرات؛ گام ایران برای مدیریت آسیای میانه

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.