وزارت دفاع روسیه به انتقاد آشپز پوتین جواب داد!

پنجشنبه 4 اسفند 1401 - 17:27
https://iswnews.com/?p=89401

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” وزارت دفاع روسیه در پی انتقاد صریح یوگنی پریگوژین، رئیس شرکت نظامی خصوصی روسیه معروف به واگنر درباره عدم ارائه تسلیحات به این گروه، بیانیه‌ای صادر کرد.

یوگنی پریگوژین، رئیس شرکت نظامی خصوصی روسی معروف به واگنر، در روز سه‌شنبه ۲ اسفند ماه، در پیامی صوتی سران ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت دفاع روسیه را متهم به عدم ارائه تسلیحات به این گروه کرد و آنرا یک خیانت بزرگ قلمداد کرد.

وی در این پیام صوتی گفت: «رئیس ستاد مشترک ارتش (والری گراسیموف) و وزیر دفاع (سرگئی شویگو) مدام دستور می‌دهند که به واگنر مهمات نرسد و به انتقال هوایی آن نیز کمک نشود.»
پریگوژین همچنین گفت که مقامات ارشد روسیه بخاطر خصومت شخصی با وی حتی از تامین بیل‌های مخصوص برای کندن خندق سر باز زده‌اند. عملکرد آنها به گونه‌ای است که می‌خواهند مردم بمیرند!

این اظهارات پریگوژین منجر به واکنش مقامات نظامی روسیه شده و وزارت دفاع این کشور در بیانیه‌ای بدون اشاره به اظهارات رئیس واگنر گفت که برخی ادعاها پیرامون نبود مهمات در واحدهای تهاجمی صحت ندارد و مقامات ارتش هر کاری را که برای کمک به مبارزان لازم باشد، انجام می‌دهند. وزارت دفاع روسیه در این بیانیه تاکید کرد، تلاش برای ایجاد شکاف در چارچوب همکاری میان واحدهای نظامی روسیه، غیرسازنده و به سود دشمن است.

در ادامه‌ی این تنش، پریگوژین با انتشار دو تصویر به ادعای وزارت دفاع روسیه واکنش نشان داد که یکی از آنها مربوط به اجساد نیروهای واگنر است که در طول یک روز نبرد جان باختند و تصویر دیگر نامه‌‌ی درخواست پشتیبانی لجستیکی خطاب به والری گراسیموف، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه است. وی در توضیح این تصاویر نوشت: اکنون ما ناچار هستیم با دست دراز شده راه برویم و از واحدهای ارتش برای دریافت مهمات التماس کنیم.

پریگوژین در پایان اظهاراتش بیان کرد که اگر افراد مسئول در ارتش، نیروها را آماده می کردند و در ۱۰ سال گذشته به وظایف خود می‌پرداختند، امروز نیازی به نیروهای شرکت نظامی خصوصی نبود.

این اختلاف در حالی روی داده است که نیروهای شرکت نظامی خصوصی واگنر در نبردهای اخیر شرق اوکراین نقش اصلی را به عهده داشته و موفق به پیشروی در جبهه سولدار و باخموت شده‌اند. هنوز مشخص نیست که هدف پریگوژین از مطرح کردن این انتقادات در فضای عمومی چیست اما ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سخنان اخیر خود خواستار رفع اختلافات داخلی شده است.

در پی این دستور پوتین، پریگوژین صبح امروز ۴ اسفند ماه، آغاز انتقال مهمات برای نیروهای واگنر را تایید کرد.

شرکت نظامی خصوصی روسیه که به نام واگنر معروف شده است، یک تشکیلات شبه نظامی است که به طور مستقیم وابسته به ارتش روسیه است. این نیروها در منازعات مختلفی از جمله درگیری‌های منطقه کریمه و شرق اوکراین در سال ۲۰۱۴ میلادی، جنگ سوریه، جنگ داخلی لیبی، مالی و… مشارکت داشته و به آموزش نظامی، فعالیت‌های مستشاری و حتی فروش تسلیحات در کشورهای مختلف پرداخته‌اند. ریاست این تشکیلات به عهده یوگنی پریگوژین، از سرمایه داران و تاجران بزرگ روسیه است که رسانه‌ها از وی به عنوان آشپز پوتین نیز یاد می‌کنند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.