به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” سردار امیرعلی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یک برنامه تلویزیونی جزئیاتی از جدیدترین تسلیحات موشکی و پهپادی رونمایی شده ایرانی از جمله از یک موشک هایپرسونیک ارائه کرد.

سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با حضور در برنامه تلویزیونی صف اول که با موضوع دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه از شبکه خبر سیما پخش شد، جزئیاتی از جدیدترین و برترین تسلیحات سپاه از جمله موشک کروز پاوه، پهپاد شاهد ۱۴۹ (غزه) و موشک هایپرسونیک ایرانی را بیان کرد. فرمانده نیروی هوافضای سپاه در این برنامه گفت:

“منفعت آمریکایی‌ها در ناامن‌سازی منطقه است و می‌توان با توجه به نبردهای ۴ دهه اخیر (جنگ ایران و عراق، حمله آمریکا به عراق، حمله عربستان به یمن، ظهور گروه‌های تروریستی تکفیری و نبردهای حزب‌الله لبنان) گفت که منطقه ما بر روی یک گسل امنیتی قرار دارد. چراکه ریشه درگیری روسیه و اوکراین و همچنین چین در موضوع تایوان نیز از آمریکا سرمنشاء می‌گیرد.
ما اگر قوی نباشیم دشمن جنگ را به داخل ایران می‌کشاند. ما باید بسیار مراقب باشیم تا بتوانیم امنیت ملت و کشور عزیزمان را تأمین کنیم و اگر مراقبت نکنیم ممکن است مشکلاتی برای کشورمان به وجود بیاید.”

سردار حاجی‌زاده ناکارآمد کردن توانمندی و ماشین جنگی آمریکایی‌ها را هدف نیروی هوافضای سپاه عنوان کرد و در این باره گفت:

“آمریکایی‌ها تعدادی مولفه‌های برترساز دارند که ما سعی کردیم به این مولفه‌ها ضربه بزنیم و آنها را غیرقابل استفاده کنیم. امروز پایگاه‌های آمریکایی در منطقه به طور کامل زیر نظر و اشراف ما قرار دارد و مانند گوشت زیر دندان ما هستند و به نقطه ضعف آمریکایی‌ها تبدیل شدند. در واقع، ما هر زمان که نیاز باشد به این پایگاه‌ها ضربه می‌زنیم.”

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در توضیح قدرت موشکی نیروی هوافضای سپاه در هشداری غیرمستقیم به کشورهای اروپایی تصریح کرد:

“ما اکنون قادر هستیم تا فاصله دو هزار کیلومتری ناوهای هواپیمابر آمریکایی را هدف قرار دهیم. البته این محدودیت فاصله را به احترام اروپایی‌ها روی عدد ۲ هزار کیلومتر نگه داشته‌ایم و امیدواریم که اروپایی‌ها احترام خود را نگه دارند.”

سردار حاجی‌زاده در ادامه به بیان جزئیات موشک هایپرسونیک ایرانی پرداخت و گفت:

“موشک هایپرسونیک موشکی است که قادر است در خارج از جو مانور انجام بدهد و در جهات مختلف جابجا شود. یعنی موتوری دارد که در ۳۰۰، ۴۰۰ و ۵۰۰ کیلومتری هدف روشن شده و مانور می دهد. سرعت موشک هایپرسونیک ایرانی بیش از ۱۲ تا ۱۳ ماخ است و مهم‌ترین مزیت موشک هایپرسونیک این است که پیش‌بینی انهدام این موشک توسط سامانه‌های پدافند موشکی دشمن از آنها گرفته شده است و با اطمینان می‌گویم دشمنان تا ده‌ها سال آینده نیز نمی‌توانند سامانه‌ای برای مقابله با این موشک‌ها بسازند.”

وی در پاسخ به سوالی درباره زمان رونمایی از موشک هایپرسونیک ایرانی گفت:

“با توجه به اینکه موشک هایپرسونیک از جو خارج می‌شود به دنبال این هستیم که چطور از آن رونمایی کنیم. اگر آمریکایی‌ها باور نکردند هم مهم نیست؛ روز حادثه مشخص می‌شود.”

بیشتر بخوانید:
تفاوت موشک بالستیک با تسلیحات هایپرسونیک در چیست؟
سردار حاجی زاده: ایران موفق به ساخت موشک های هایپرسونیک شد!

سردار حاجی زاده با اشاره به افزایش توانمندی موشک‌های بالستیک ایرانی نیز گفت:

“موشک‌های دوربرد ما وزن آنها به یک‌چهارم کاهش پیدا کرده و کارایی آنها افزایش یافته است. از نظر دقت نیز همه موشک‌های ما نقطه زن هستند و زمان آماده سازی موشک‌ها نیز به یک ششم کاهش یافته است.”

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در ادامه از عملیاتی شدن یکی از جدیدترین موشک‌های کروز ایرانی با نام “پاوه” خبر داد. برد موشک کروز پاوه ۱۶۵۰ کیلومتر عنوان شده و در ارتفاع پروازی ۵۰ متری از سطح زمین حرکت می کند. در ویدیوی منتشر شده از سوی نیروی هوافضای سپاه، این موشک با استفاده از بوستر سوخت جامد از لانچر شلیک شده و پس از ارتفاع گرفتن، بوستر از بدنه اصلی جدا شده و بال‌های آن باز شده و سپس موتور اصلی روشن می شود.

لحظه شلیک موشک کروز دوربرد پاوه با برد ۱۶۵۰ کیلومتر و حرکت در ارتفاع پروازی ۵۰ متری از سطح زمین و در نهایت اصابت به هدف

جزئیات ظاهری موشک کروز پاوه شباهت زیادی به موشک کروز قدس انصارالله دارد. به نظر می‌رسد که سیر توسعه موشک پاوه، در خلال سالهای اخیر و با استفاده از تجربیات جنگ یمن و عملیات‌های انصارالله علیه تأسیسات نفتی شرکت آرامکو انجام گرفته باشد. موشک پاوه نمونه تکامل یافته موشک‌‌های کروز ایرانی سومار، هویزه، یاعلی و… است.

ویدیوی نیروی موشکی انصارالله یمن از لحظه شلیک موشک کروز قدس ۱
ویدیوی نیروی موشکی انصارالله یمن از موشک کروز قدس ۲

نکته قابل توجه در موشک کروز پاوه این است که علاوه بر قابلیت حمل و پرتاب توسط شناورها و تیوپ‌های زمینی، امکان حمل و پرتاب آنها توسط جنگنده‌ها نیز وجود دارد. اهمیت این موضوع با ورود جنگنده‌های سوخو ۳۵ در آینده برجسته‌تر خواهد شد، چراکه ایران برای تسلیح جنگنده‌های خود نیازی به مهمات خارجی نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: دانش نظامی: جنگنده چندمنظوره سوخو-۳۵

سردار حاجی زاده در ادامه به تشریح توانایی پهپاد پهن پیکر شاهد ۱۴۹ یا غزه به مداومت پروازی بالای آن و همچنین توانایی حمل ۹ فروند بمب را به طور همزمان اشاره کرد و در ادامه گفت:

“ما پهپادهای شاهد ۱۲۹ و ۱۳۹ را هم در سازمان رزم پهپادی خود داریم که توان خوبی برای ما دارند. ما می‌توانیم از این پهپادها برای مأموریت‌های رزمی، مخابراتی، مراقبت از مرزها‌ و..‌. استفاده کنیم. پهپاد شاهد ۱۲۹ از نظر رزمی معادل MQ-1 آمریکایی است و قابلیت‌های خوبی دارد. پهپادهای شاهد ۱۳۶ و ۱۳۱ نیز پهپادهای انتحاری بی‌نظیری در جهان هستند و قابلیت‌های بسیاری دارند.”

اولین ویدیو از تیک‌آف و پرواز پهپاد شاهد ۱۴۹ (غزه)

بیشتر بخوانید:
دانش نظامی: پهپاد شاهد-۱۴۹ (غزه)
دانش نظامی: پهپاد انتحاری شاهد-۱۳۶
دانش نظامی: پهپاد شناسایی رزمی شاهد-۱۲۹

سردار حاجی زاده همچنین درباره عملیات موشکی علیه پایگاه آمریکا در عین الاسد گفت:

“هدف ما از حمله به عین‌الاسد کشتن سربازهای آمریکایی نبود، ما خواستیم هیمنه آمریکا را بشکنیم. هدف اصلی انتقام از ترامپ و پمپئو است به عنوان فرماندهانی که دستور ترور را صادر کردند.”

سردار حاجی زاده در این برنامه، به همکاری‌های مشترک نیروی هوافضای سپاه با وزارت دفاع و سازمان فضایی وزارت ارتباطات اشاره کرد و از توانمندی‌های جدید ماهواره‌برها برای دستیابی به وزن‌های بالا و مدارهای بالاتر خبر داد و انتشار اخبار خوب در این حوزه را به آینده موکول کرد.

عملیات‌های اخیر سپاه در منطقه و گروه‌های مقاومت در یمن و… توان گسترده و متنوع ایران در حوزه‌ی تسلیحات موشکی و پهپادی را اثبات و به موضوعی حقیقی تبدیل کرد. به‌طوری که سیاستمداران و تحلیل‌گران نظامی غربی و شرقی نیز بدان اذعان دارند. درک این برتری نظامی با ورود گسترده پهپادهای پهن پیکر و موشک‌های هایپرسونیک به دایره تسلیحات نیروهای مسلح ایران جالب‌تر و برای غربی‌ها سخت‌تر خواهد شد.

مشروح سخنان حاج امیرعلی حاجیزاده در مورد دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه در برنامه تلویزیونی صف اول
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. مسعود سه شنبه, ۹ اسفند, ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۷

    مرگ بر آمریکا

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.