درس‌های فرمانده ناتو در اروپا از جنگ اوکراین

یکشنبه 14 اسفند 1401 - 15:50
https://iswnews.com/?p=89996

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” ژنرال کریستوفر کاولی، فرمانده عالی نیروهای ناتو در اروپا با استناد به آمارهایی از جنگ روسیه و اوکراین، به تبیین مولفه‌ها و درس‌های موثر از این جنگ پرداخت.

ژنرال کریستوفر کاولی، فرمانده عالی نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در اروپا روز جمعه ۱۳ اسفند ماه، با شرکت در مراسم شام ماتیه در شهر هامبورگ در آلمان، به سخنرانی و ارائه‌ی گزارشی درباره مولفه‌های موثر در جنگ روسیه و اوکراین پرداخت.

وی در بیان جزئیات تلفات و خسارات نیروهای روسیه در جنگ اوکراین گفت که از ابتدای این جنگ تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار سرباز و بیش از ۱۸۰۰ نظامی ارشد روسیه کشته و یا زخمی شده‌اند. همچنین بیش از ۲۰۰۰ عراده تانک روسی منهدم شده است. ارتش روسیه روزانه به طور متوسط بیش از ۲۳ هزار گلوله توپخانه‌ای به مواضع اوکراینی‌ها شلیک می‌کند که این تعداد در روزهای تهاجمی افزایش پیدا می‌کند.

این آمار در حالی است که مقامات نظامی آمریکایی مصرف روزانه توپخانه ارتش اوکراین را ۴ تا ۷ هزار گلوله عنوان کرده‌اند. همچنین مقامات اتحادیه اروپا در جلسات اخیر خود تصمیم گرفته‌اند که بودجه تهیه و تولید مهمات را افزایش دهند!

این ژنرال آمریکایی در ادامه اظهاراتش گستردگی جنگ اوکراین را غیرقابل باور عنوان کرد و گفت که ناتو باید خود را با واقعیت‌های جدید تطبیق دهد. او در این باره گفت: «یکی از درس‌های دوران جنگ سرد این است که علاوه بر دقت، ظرفیت تولید صنایع دفاعی نیز دارای اهمیت است. در جنگ آن کسی پیروز می‌شود که می‌تواند سریع‌ترین تولید را داشته باشد.»

کاولی همچنین به اتمام ذخایر مهمات و تسلیحات اوکراینی‌ها اشاره کرد و با تاکید بر اینکه جنگ اوکراین یک تقابل سخت است، گفت: «ما از این جنگ (جنگ اوکراین) آموختیم که رهبری غیرنظامیان نقشی بسیار مهم است. این نقش می‌تواند غیرنظامیان را بسیج کند و باید الگویی برای سایر متحدین ما باشد.»

در خصوص تلفات و خسارات روسیه و اوکراین در جنگ، آمار و ارقام مختلفی ذکر شده است که اکثر آنها جنبه تبلیغاتی و جنگ روانی دارد و از نظر فنی قابل استناد نیست. اما تحلیلی که ژنرال کریستوفر کاولی درباره اهمیت “نقش یک رهبر در بسیج غیرنظامیان” و “سرعت تولید مهمات و تسلیحات در جنگ” ارائه می‌کند، کاملا صحیح است. این موارد همان مولفه‌هایی است که مستشاران ارشد ایرانی در جنگ‌های سوریه، عراق، لبنان و یمن به خوبی آنرا اجرا کرده و موفق به مهار بحران شدند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.