پیشروی انصارالله در جبهات جنوب مارب و غرب شبوه (نقشه)

جمعه 11 فروردین 1402 - 22:58
https://iswnews.com/?p=91235

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” حملات نیروهای ائتلاف سعودی برای بازپس‌گیری خطوط دفاعی جبهه حریب در جنوب استان مارب و جبهه مرخه العلیا در غرب استان شبوه با مقاومت انصارالله به شکست انجامید.

پس از گذشت دو هفته از آغاز درگیری‌های انصارالله و نیروهای تابع ائتلاف سعودی در جبهه حریب واقع در جنوب استان مارب و جبهه مرخه العلیا در غرب استان شبوه، حملات نیروهای العمالقه و دفاع شبوه بدون نتیجه خاصی پایان یافته و می‌توان گفت که پیشروی انصارالله در این محورها تثبیت شده است.

جبهه حریب:
درگیری در جبهه حریب، پس از آن صورت گرفت که نیروهای العمالقه و محور سبا با فرض بر اینکه در جبهات آتش بس حاکم شده است، از برخی مناطق عقب نشینی کردند، اما انصارالله از این فرصت استفاده کرده و وارد مناطق اراک، شرق، السیح، جبل بعره و حیرور شد. پس از این اتفاق، نیروهای العمالقه برای بازپس‌گیری خطوط دفاعی خود وارد نبرد با انصارالله شدند که تاکنون منجر به نتیجه خاصی نشده و انصارالله در این جبهه همچنان دست برتر را دارد. با توجه به اطلاعات منبع میدانی تحولات جهان اسلام، کنترل انصارالله بر ارتفاعات غربی و جنوب غربی حریب تثبیت شده است و سیطره آتش انصارالله بر این محور موجب شده تا ابتکار عمل از دست نیروهای العمالقه و سایر یگان‌های تحت امر ائتلاف سعودی خارج شود.

بیشتر بخوانید: تحولات یمن، ۵ فروردین ۱۴۰۲

جبهه مرخه العلیا:
تحرکات نیروهای العمالقه و جابجایی واحدهای تحت امر این گروه به سمت جبهه حریب، باعث شد تا انصارالله برای ممانعت از شکل گیری عملیات احتمالی در حریب، به این محور حملاتی را به صورت ایذایی انجام دهد.

طبیعتا دو طرف تلفات و خسارات قابل توجهی را متحمل شده‌اند اما با توجه به اخبار منتشر شده در طول دو هفته اخیر گروه‌های تحت امر ائتلاف سعودی به ویژه نیروهای العمالقه ضربات سنگینی را دریافت کرده و شرایط برای آنها سخت تر از سایر گروه‌های تحت امر ائتلاف سعودی بوده است.

بیشتر بخوانید: حمله انصارالله به مواضع نیروهای العمالقه در استان شبوه

آیا این درگیری‌ها نقض آتش بس است؟
بی شک این درگیری‌ها در روند مذاکرات صلح یمن تاثیرگذار خواهد بود اما ارتباطی به قضیه آتش بس و نقض آن ندارد. چراکه آتش بس یمن از شهریور ماه سال گذشته دیگر تمدید نشده و در حال حاضر هیچگونه توافق و الزامی برای عدم درگیری در جبهات یمن وجود ندارد. بنابراین حملات و پیشرویهای اخیر انصارالله نقض آتش بس و توافقی به شمار نمی‌رود.

آیا این پیشرویها منجر به اتحاد گروه‌های تابع ائتلاف سعودی خواهد شد؟
گروه‌های تابع ائتلاف سعودی در حال حاضر در جنگ قدرت عمیقی بسر می‌برند. عربستان سعودی با ایجاد و انتقال نیروهای الدرع الوطن و مسلحین حزب اصلاح به استان‌های جنوبی یمن سعی بر کاهش قدرت شورای انتقالی جنوب را دارد. از طرفی دیگر تنش سیاسی مقامات دولت مستعفی با سران حزب اصلاح همچنان ادامه دارد زمزمه لشکرکشی مسلحین تحت امر رشاد العلیمی، رئیس شورای ریاست جمهوری دولت مستعفی به مارب و دیگر نقاط تحت امر حزب اصلاح شنیده می‌شود.
از این رو مشغول شدن نیروهای العمالقه و دیگر مسلحین تابع دولت مستعفی در جبهه درگیری با انصارالله می‌تواند از فشار وارده بر شورای انتقالی جنوب بکاهد و موازنه‌ی قدرت در گروه‌های تابع ائتلاف سعودی را حفظ کند.

در مجموع سیطره دولت مستعفی بر استان‌های شبوه و مارب که دارای منابع وسیعی از نفت و گاز هستند، به نفع انصارالله نیست. جمعیت مناطق تحت کنترل انصارالله بسیار بیشتر از مناطق اشغالی است و انصارالله برای تامین نیازهای این بخش از یمن به بازیابی توان اقتصادی خود به ویژه در مسئله منابع نفتی نیاز شدیدی دارد. علیرغم جلوگیری انصارالله از غارت منابع نفتی توسط دولت مستعفی، جنگ اقتصادی همچنان ادامه دارد و فشارهای انگلیس و آمریکا مانع امتیازدهی عربستان سعودی در مذاکرات صلح می‌شود.

بیشتر بخوانید: آخرین وضعیت جبهات یمن؛ شناخت کلی طرف‌های درگیر در جنگ یمن + نقشه میدانی

برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.