زیاده خواهی علیف و گام بلند پیمان امنیت جمعی

سه شنبه 15 فروردین 1402 - 14:46
https://iswnews.com/?p=91424

پایان مهلت استفاده از جاده موقت کریدور لاچن (لاچین) که ارمنستان را به قره باغ کوهستانی(ناگورنو کاراباخ/داغلیق قاراباغ) متصل می‌کند و انتقال به مسیر تازه ساخت، به چالشی جدید در مرزهای آذربایجان و ارمنستان مبدل شده است. مسیر موقت کریدور لاچن، از روستای تغ در استان سیونیک ارمنستان به شهر لاچن آذربایجان و خانکندی (استپاناکرت) مرکز قره باغ کوهستانی منتهی می‌شد. طبق توافق آگوست ۲۰۲۲، از ۱۲ فروردین (یکم آوریل ۲۰۲۳) مسیر روستای تغ بسته می‌شود و مسیر تازه از جنوب همین منطقه در روستای کورنیدزور به قطعه ای از جاده که توسط آذربایجان ساخته شده متصل می‌شود.

نیروهای جمهوری آذربایجان که بیشتر لباس ارتش این کشور را بر تن دارند برای اجرای توافق به اطراف روستای تغ رفتند و با ماشین آلات راهسازی کانال و دژ می‌سازند.

تایید تلویحی وزارت دفاع آذربایجان

وزارت دفاع آذربایجان نیز پذیرفته است که به دنبال تغییر مسیر کریدور به سمت جنوب جاده کنونی ارتفاعات میان زابوخ لاچن (آذربایجان) و کورنیدزور سیونیک(ارمنستان) را تحت کنترل خود درآورده است اما از تصرف خاک کشور همسایه چیزی نمی‌گوید.

تصرف ارتفاعات مرزی توسط جمهوری آذربایجان

مردم تجاوز مرزی را گزارش کردند

بخش ارمنی رادیو آزادی در گفتگو با ساکنان روستای تغ از تجاوز به خاک ارمنستان توسط آذربایجان خبر داده است. مردم این روستا بخشی از زمین‌های کشاورزی گندم زار خود را از دست داده‌اند و نیروهای آذربایجان در ۵۰۰ متری آنها مستقر شده‌اند.
داوید دانیلیان فعال سیاسی ارمنستان در گفتگو با روزنامه هراپراک این کشور از پیشروی ۱۰۰ متری در خاک ارمنستان توسط آذربایجان خبر داده است‌.

ساکنان روستای تغ از تجاوز به خاک ارمنستان توسط آذربایجان خبر دادند

تکذیب تجاوز توسط پاشینیان!

نیکول پاشینیان در جلسات مختلف هیئت دولت موضوع تجاوز به خاک کشورش را رده کرده و آن را تنها یک تغییر مسیر بیان می‌کند. نخست وزیر ارمنستان همچنین گفته است: “ما به طرف آذربایجانی پیشنهاد کرده‌ایم تا نیروهای مرزبانی دو کشور این مرز را مراقبت کنند و ارتش آذربایجان عقب نشینی کند. امیدوارم این کار بدون مشکل پیش برود.”

سازمان امنیت ارمنستان تجاوز آذربایجان را تایید کرد

پس از فشارهای مردم مناطق مرزی و مخالفان حزبی به پاشینیان، دولت ارمنستان از موضع خود عقب نشینی کرد. سرویس مطبوعاتی سازمان امنیت ملی ۱۳ فروردین (۳۱ مارس) اعلام کرد: آذربایجان در اطراف کورنیدزور سیونیک ارمنستان در پنج نقطه ۱۰۰ تا ۳۰۰ متر وارد خاک این کشور شده‌اند. اکنون توافق شده است که نقشه نگاران هر دو طرف وضعیت را اصلاح کنند. ارمنستان با منطق عدم تشدید تنش به وضعیت نزدیک می شود.

ارتش جمهوری ارمنستان در منطقه مورد نظر مواضعی نداشت چون مواضع در خط مرزی قرار ندارند بلکه در ارتفاعات استراتژیک هستند. حفاظت این قسمت از مرز طبق توافق به نیروهای مرزبانی واگذار می‌شود.

روسیه میانجی گفتگو

طبق گفته منابع خبری پس از پیشروی بی سروصدای آذربایجان در خاک ارمنستان با ماشین آلات مهندسی، نیروهای صلحبان فدراسیون روسیه مداخله ای برای جلوگیری از فعالیت طرف آذربایجانی نکرده‌اند اما میان دو طرف برای گفتگو دست به میانجی‌گری زده‌اند.

آمادگی پیمان امنیت جمعی برای حضور در قفقاز جنوبی

پس از این تحولات، یوری شووال اف نماینده دبیرخانه پیمان امنیت جمعی روز جمعه ۱۲ فروردین در نشست خبری، آمادگی اجرای ماموریت در قفقاز جنوبی برای تامین امنیت ارمنستان و اقدامات کمکی را اعلام کرده است.
یوری شووال اف در توضیح اقدامات کمکی این پیمان افزوده است: “پیش از این اقدامات کمکی در پیش نویس شورای پیمان امنیت جمعی گنجانده شده و ما در حال بررسی این موضوع هستیم.”

تمرینات هوایی روس‌ها در ارمنستان

همزمان با تحرکات جمهوری آذربایجان، نیروی هوایی روسیه که در پایگاه گیومری ارمنستان مستقر هستند تمرینات نظامی را در ارتفاع پایین مناطق کوهستانی نزدیک به مرزهای باکو و ایروان انجام داده‌اند.

بیشتر بخوانید: دولت باکو بار دیگر مسیر خانکندی را مسدود کرد

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. علی اس اس پنجشنبه, ۱۷ فروردین, ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۲

    ما هی میگیم دولت باکو جنوب ارمنستان رو هم بگیره بالا دستی ها و مقامات ما هیچ کاری نمیکنن ته تهش بازم میان لب مرز یه مانور میدن ما رو میکنن مضحکه دنیا و باکو اینا دیگه مطمئن میشن که ما هیچ واکنشی نشون نمیدیم

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.