تحولات آسیای میانه، ۲۲ فروردین ۱۴۰۲

سه شنبه 22 فروردین 1402 - 20:21
https://iswnews.com/?p=92052

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” هیئت نظامی تاجیکستان به ریاست اگیم زاد شرف، جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح این کشور با امیر سرتیپ حسین ولی‌وند، فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش ایران دیدار و پیرامون گسترش همکاری ها و برگزاری رزمایش های مشترک نظامی در آینده گفتگو کردند.

افغانستان:
۱- پروان:
در ۱۸ فروردین ماه، بر اثر عملیات اداره اطلاعات طالبان علیه یک مخفیگاه داعش در شهرک معلمین واقع در منطقه اول شهر چاریکار، یک عضو داعش کشته و ده نفر از جمله سه زن و هفت کودک بازداشت شدند.

۲- نیمروز:
در ۱۹ فروردین ماه، بر اثر عملیات اداره اطلاعات طالبان علیه یک مخفیگاه داعش در محله سیدآباد واقع در منطقه سوم شهر زرنج، دو عضو داعش کشته و سه نفر از جمله دو زن بازداشت شدند.

۳- در ۱۴ فروردین ماه، سید‌ حسن مرتضوی، معاون سفیر ایران در افغانستان با مولوی شمس‌الدین شریعتی، دادستان کل حکومت طالبان دیدار و پیرامون روند تحویل‌دهی زندانیان ایرانی از سوی طالبان به ایران، بررسی پرونده‌های اتباع افغانستان در ایران و ارجاع آنها به افغانستان و چگونگی حل مسائل حقوقی و ‌قضایی میان دو کشور گفت‌وگو کردند.

۴- در ۱۰ فروردین ماه، کنسولگری افغانستان در شهر زاهدان پس از رایزنی ها با مسئولین انتظامی استان سیستان و بلوچستان، ۲۰ نفر از اعضای طالبان که در مسجد مکی زاهدان به جرم «شورش و فعالیت‌های تروریستی» بازداشت شده بودند را از زندان الغدیر شهر زاهدان آزاد کرد.

تاجیکستان:
۱- در ۱۴ فروردین ماه، الهام علی اف، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان، با امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان در شهر دوشنبه دیدار و پیرامون افزایش همکاری دو طرف در حوزه های مختلف از جمله مسیرهای ترانزیتی و انتقال کالا گفت‌وگو کردند.

۲- در ۱۴ فروردین ماه، سراج‌الدین مهرالدین وزیر امور خارجه تاجیکستان، با مانوئل پی میکالر، سفیر آمریکا دیدار و پیرامون گسترش روابط دو کشور در زمینه های سیاسی، اقتصادی و امنیتی و تشخیص و بهره‌گیری از فرصت های جدید برای توسعه همکاری های دوجانبه گفت‌وگو کردند.

۳- در ۲۰ فروردین ماه، محمد تقی صابری، سفیر ایران در تاجیکستان در مراسم افطاری که در ساختمان سفارت عربستان سعودی در شهر دوشنبه برگزار شده بود، شرکت کرد.

۴- در ۲۱ فروردین ماه، اگیم زاد شرف، جانشین ستاد کل نیروهای مسلح تاجیکستان و هیئتی همراهش با امیر سرتیپ حسین ولی‌وند، فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش ایران دیدار و پیرامون گسترش همکاری های نظامی و برگزاری رزمایش های مشترک نظامی در آینده گفتگو کردند. همچنین هیئت اعزامی تاجیکستان از اماکن مختلف دانشگاه فرماندهی و ستاد از جمله مرکز بازی جنگ، دانشکده فرماندهی و ستاد، دانشکده پشتیبانی و ستاد و موزه جنگ دافوس بازدید کردند.

پاکستان:
۱- اسلام آباد:
در ۱۸ فروردین ماه، در جریان جلسه کمیته شورای امنیت ملی پاکستان به سرپرستی شهباز شریف، نخست‌وزیر این کشور، دستور آغاز عملیات ضد تروریسم تا دو هفته‌ای آینده در سراسر این کشور اعلام شد.

۲- بلوچستان:
در ۹ فروردین ماه، بر اثر حمله افراد مسلح ناشناس به خودروی گشتی نیروهای ارتش پاکستان در روستای مرزی کچ واقع در مرز ایران چهار سرباز پاکستانی کشته شدند. افراد مسلح ناشناس پس از این حمله، سلاح و تجهیزات نظامیان پاکستانی را به غنیمت برده و به سمت خاک ایران متواری شدند.

– در ۲۱ فروردین ماه، بر اثر حمله مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) به نیروهای پلیس پاکستان در روستای سپین کلی واقع در منطقه کچلاک، دو سرباز پاکستانی و یک نفر از مسلحین تحریک طالبان کشته و یک سرباز پاکستانی زخمی شدند.
– در ۲۱ فروردین ماه، بر اثر انفجار بمب جا سازی شده در یک موتور در بازار کندهاری ها (قندهاری‌ها) در شهر کویته، ۱۹ نفر از جمله چند نیروی پلیس پاکستانی کشته و زخمی شدند.

۳- خیبرپختونخوا:
– در ۷ فروردین ماه، بر اثر حمله مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) به پاسگاه‌های نیروهای ارتش پاکستان در روستاهای احمد وام و بنگی والا در منطقه سراروغه تحصیل در ناحیه وزیرستان جنوبی، چهار سرباز پاکستانی کشته و زخمی شدند.
– در ۸ فروردین ماه، بر اثر کمین مسلحین تحریک طالبان پاکستان به نیروهای پلیس پاکستان در منطقه لکی مروت در ناحیه وزیرستان شمالی، ۱۰ نیروی پلیس از جمله اقبال مُهمند، از افسران وزارت کشور پاکستان کشته و زخمی شدند. مسلحین تحریک طالبان در ابتدا بمبی را در مسیر خودروی حامل نیروهای پلیس منفجر کرده و سپس اقدام به تیراندازی کرده‌اند.
– در ۱۱ فروردین ماه، بر اثر کمین مسلحین تحریک طالبان پاکستان به خودروی حامل نیروهای ارتش پاکستان در محله اعظم ورسک در ناحیه وزیرستان جنوبی، پنج سرباز پاکستانی کشته و زخمی شدند.
– در ۱۲ فروردین ماه، بر اثر کمین مسلحین تحریک طالبان پاکستان به خودروی گشتی نیروهای ارتش پاکستان در روستای سرناری در منطقه مکین تحصیل در ناحیه وزیرستان جنوبی، چهار سرباز پاکستانی کشته شدند.
– در ۱۳ فروردین ماه، مسلحین گروه اتحاد المجاهدین وابسته به شاخه حافظ گل بهادر از شاخه های تحریک طالبان پاکستان، یکی از کارمندان اداره اطلاعات ارتش پاکستان (MI) به نام امیر گلی، را در منطقه بنو در ناحیه وزیرستان شمالی ترور کردند.
– در ۱۵ فروردین ماه، بر اثر درگیری مسلحین تحریک طالبان پاکستان و نیروهای ارتش پاکستان در منطقه شین ورسک واقع در ناحیه وزیرستان جنوبی، یک سرباز پاکستانی و هشت نفر از مسلحین تحریک طالبان کشته و چهار سرباز پاکستانی زخمی شدند.
– در ۱۶ فروردین ماه، بر اثر عملیات نیروهای ویژه ارتش پاکستان علیه یک مخفیگاه مسلحین تحریک طالبان پاکستان در منطقه وانا واقع در ناحیه وزیرستان جنوبی، چند نفر از مسلحین تحریک طالبان از جمله قاری وسیم احرار، از فرماندهان افغانستانی تحریک طالبان پاکستان کشته شدند.
– در ۱۸ فروردین ماه، بر اثر انفجار بمب در مسیر خودروی حامل نیروهای ارتش پاکستان در روستای ملک الدین خان واقع در ناحیه خیبر ایجنسی، پنج سرباز پاکستانی کشته و زخمی شدند.
– در ۲۰ فروردین ماه، بر اثر حمله مسلحین تحریک طالبان پاکستان به پاسگاه نیروهای ارتش پاکستان در منطقه رزمک تحصیل واقع در ناحیه وزیرستان شمالی یک سرباز پاکستانی و دو نفر از مسلحین تحریک طالبان کشته شدند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.