چانه زنی ضد حقوق اسیران به سبک الهام علیف

سه شنبه 5 اردیبهشت 1402 - 13:46
https://iswnews.com/?p=92789

موانع برقراری یک صلح پایدار در قفقاز جنوبی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان فراوان است و موضوع اسیران جنگی ارمنی که پس از پایان جنگ دوم قره باغ به دست آذربایجان زندانی شده‌اند بر پیچیدگی آن می‌افزاید.

سرویس روسی خبرگزاری بی بی سی در گزارشی با تیتر «اسیران در آذربایجان، تروریست یا ابزار معامله گری» به این موضوع پرداخته است.

پس از امضای بیانیه سه جانبه نهم نوامبر ۲۰۲۰ مسکو و پایان رسمی جنگ دوم قره باغ، ارتش آذربایجان سربازان ارمنستانی را که در روستای “هین تاغر” استان هادروت قره باغ کوهستانی مستقر بودند را محاصره و سپس بازداشت می‌کند. این روستا به آذربایجانی “کهنه تاغلار” نامیده می‌شود و در تقسیمات کشوری آذربایجان، از توابع رایون خوجاوند (خواجه‌وند) محسوب می‌شود. در آن زمان، مناطق تحت کنترل طرفین به وضوح مشخص نبود و نیروهای ارمنی احتمالا در کهنه تاغلار گرفتار شده بودند.

آذربایجان در تابستان سال ۲۰۲۱ میلادی این ۱۳ اسیر جنگی را به اتهام تروریسم، نگهداری و حمل و نقل غیرقانونی سلاح، تشکیل سازمان مسلح غیرقانونی به شش سال زندان محکوم کرده است.

دولت باکو اعلام کرده است که تنها ۳۳ اسیر جنگی در بازداشت هستند. سیرانوش ساهاکیان نماینده ارمنستان در امور اسیران دادگاه حقوق بشر اروپا معقتد است: “علاوه بر این تعداد ۸۰ نفر اسیر ارمنستانی دیگر نیز وجود دارند.”

آرمان تاتوئیان مدافع حقوق بشر ارمنستانی می‌گوید: “دادگاه محاکمه نظامیان به این اتهامات برخلاف موازین بین المللی برگزار شده است.”

عارف یونس مدافع حقوق بشر آذربایجانی نیز بیان می‌کند: “محاکمه با عجله و بدون توجه به پرونده پیش رفت. همه می‌دانستند که این افراد در آینده به موضوع مبادله و معامله با ارمنستان، آمریکا و سوریه و لبنان مبدل می‌شوند. دو شهروند ارمنی سوریه در میان ۱۳ اسیر محاکمه شده هستند. آذربایجان برای ژست های مختلف سیاسی به موضوع اسیران نیازمند است. پیش از این، هنگام سفر مقام آمریکایی به آذربایجان، آذربایجان ۱۵ اسیر ارمنستان را آزاد کرده است.

سرویس روسی بی بی سی در ادامه گزارش می‌افزاید: “امضای توافقنامه صلح میان آذربایجان و ارمنستان به موضع حمایت از حقوق ارمنی های قره باغ کوهستانی پیوند خورده است. ارمنی های قره باغ نسبت به امنیت خود نگران هستند چون مقامات آذربایجان نسبت به ارامنه در این کشور نفرت پراکنی می‌کنند.”

بنابر گزارش تحولات جهان اسلام به نقل از منابع ارمنی، زارا آماتونی رئیس برنامه ارتباطی کمیته بین المللی صلیب سرخ در ارمنستان اخبار دیگری درباره نظامیان و شبه نظامیان ارمنی اسیر در این روستا منتشر کرده است. دولت آذربایجان به آماتونی اجازه داده اند تا با «ویگن اولجکچیان» شهروند اسیر لبنانی ارمنی تبار در باکو دیدار کند. اولجکچیان در این دیدار توانسته برای نخستین بار با خانواده خود در لبنان به صورت تلفنی تماس بگیرد. این شبه نظامی ارمنی تبار از ارائه هر گونه اطلاعاتی درباره خود به نماینده صلیب سرخ خودداری کرده است.

شبه نظامیان داوطلب ارمنی شهروند کشورهای مختلف در جنگ دوم قره باغ در کنار نیروهای شبه نظامی قره باغ کوهستانی و ارتش ارمنستان بر علیه ارتش آذربایجان جنگیده اند. این افراد کسانی هستند که اجدادشان در جنگ جهانی اول به دست عثمانی قتل عام و یا آواره شده اند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.