به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” یک فروند کشتی متخلف که در خلیج فارس  پس از برخورد با شناور ایرانی موجب مفقود و مصدوم شدن چند خدمه ایرانی شده بود، توسط نیروی دریایی ارتش در دریای عمان شناسایی و توقیف شد.

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در ۷ اردیبهشت ماه، یک فروند کشتی متخلف به نام “ادونتج سوییت” (Advantage Sweet) را پس از برخورد با شناور ایرانی که موجب مصدوم شدن چند خدمه ایرانی شده بود، در دریای عمان توقیف کردند.

روابط عمومی ارتش طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: “بر اثر تصادم یک فروند کشتی ناشناس با یک شناور ایرانی در آب‌های خلیج فارس که منجر به مفقود شدن دو نفر و زخمی شدن چند تن دیگر از خدمه این شناور شد، کشتی ناشناس بر خلاف مقررات بین‌المللی مبنی بر کمک به شناور و مصدومان، اقدام به فرار از خلیج فارس نمود که بلافاصله پس از درخواست از سوی مرکز تجسس و نجات دریایی (MRCC)، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در قالب مرکز بین‌المللی امنیت دریایی مستقر در چابهار اقدام به رهگیری، شناسایی و توقیف کشتی ناشناس در دریای عمان کرد.”

در این عملیات ناوشکن بایندر نیروی دریایی ارتش با حکم قضایی، کشتی متخلف را که با پرچم جزایر مارشال در حال فرار بود، توقیف و به آب‌های ساحلی جمهوری اسلامی ایران هدایت کرد.

پس از این حادثه، ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد: اقدامات ایران خلاف قوانین بین‌المللی و باعث اخلال در ثبات و امنیت منطقه هستند. ایران باید فوراً این نفتکش را آزاد کند. اقدام مستمر ایران در حمله به کشتی‌ها و مداخله در حقوق تردد دریایی در آب‌های منطقه‌ای تهدیدی علیه امنیت دریایی و اقتصاد جهانی است.

توقیف نفتکش Advantage Sweet توسط تکاوران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

شایان ذکر است چند روز قبل، آمریکا به بهانه اعمال تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران، یک نفتکش حامل نفت ایران به مقصد چین را توقیف کرده بود. به نظر می‌رسد توقیف نفتکش Advantage Sweet که با پرچم جزایر مارشال به سمت آمریکا می‌رفت نیز در راستای حرکت تلافی جویانه ایران باشد. آمبری اینتلیجنس، شرکت امنیت دریایی بریتانیا ضمن تایید این موضوع عنوان کرده است که اندازه هر دو نفتکش سوئز مکس بوده است.

این عکس العمل‎‌های دریایی از سوی ایران مسبوق به سابقه بوده است. در گذشته ایران بارها در پاسخ به اقدامات کشورهای غربی که محموله های نفتی ایران را توقیف کرده و هدف قرار داده بودند، تعدادی از نفتکش‌های آنها را نیز توقیف کرده است. در سال ۲۰۱۹ میلادی، یک کشتی ایرانی که به سمت سوریه اعزام می‌شد در جبل الطارق توسط بریتانیا متوقف شد؛ ایران نیز در پاسخ، دو نفتکش با پرچم بریتانیا را در آب‌های جنوبی ایران توقیف کرد. در سال ۲۰۲۲ نیز پس از آنکه یونان به ایالات متحده اجازه داد تا کشتی حامل محموله نفتی ایران را در آب‌های یونان توقیف کند، ایران در پاسخ به این اقدام، دو کشتی با پرچم یونان را در تنگه هرمز توقیف کرد.

توقیف نفتکش‌ها در کنار تحریم‌های گسترده واشنگتن علیه تهران، مرحله دیگری از تشدید تنش‌ها از سوی آمریکا علیه ایران است، اما ایران علیرغم تحریم‌های همه جانبه آمریکا همچنان در حال افزایش صادرات نفت خود است.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.