تحولات ۴۰ روز اخیر کنگو؛ تاخت و تاز داعش در شرق کنگو

چهارشنبه 13 اردیبهشت 1402 - 11:39
https://iswnews.com/?p=93256

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” عناصر ولایت وسط آفریقای گروه تروریستی داعش در جریان ۴۰ روز گذشته، با اجرای ۱۵ حمله در مناطق شرقی کنگو دستکم ۱۰۷ نفر را به قتل رساندند.

پس از کشتار خونین هفته سوم اسفند ماه سال ۱۴۰۱ در روستاهای مناطق شرقی کنگو، از شدت حملات عناصر داعش کاسته شد. این در حالی است که در هفته دوم اردیبهشت ماه بر شدت این حملات افزوده شده و به نظر می‌رسد دواعش پس از هفته سوم اسفند ماه تلاش کردند حملات خود را به سمت جنوب منطقه کیفوی شمالی و خارج از مناطق بینی و ایتوری گسترش دهند که در این کار توفیق چندانی حاصل نکردند. عوامل داعش تنها در یک عملیات به نیروهای نظامی یورش برده و در دیگر حملات خود مردم مسیحی منطقه را مورد هدف قرار داده‌اند.

جزئیات حملات عناصر داعش در ۴۰ روز گذشته در مناطق شرقی کنگو به شرح موارد زیر است:

– عناصر تروریست داعش در روز جمعه ۲۶ اسفند ماه ۱۴۰۱، به مسیحیان روستای کاپاسیوا در منطقه بینی واقع در کیفوی شمالی در شمال شرق کنگو یورش برده و یک نفر را به قتل رساندند.

– تروریست‌های داعش برای نخستین بار در روز شنبه ۲۷ اسفند ماه، از مناطق بینی و ایتوری فراتر رفته و مناطق جنوبی‌تر کیفوی شمالی را مورد حمله قرار داده و به یک گروه از مسیحیان در روستای نگولی در منطقه لوبرو حمله کرده و ۱۰ تن را کشته و تعدادی را زخمی کردند.

– دواعش در روز پنجشنبه ۳ فروردین ماه ۱۴۰۲، به اردوگاه آوارگان مسیحی در روستای فیمبا واقع در منطقه بینی در کیفوی شمالی حمله کرده و ۱۰ تن را کشته و یا اسیر کردند.

– تروریست‌ها در روز سه شنبه ۸ فروردین ماه، به روستای ایدوهو در منطقه ایتوری در شمال شرق کنگو حمله کرده و هفت مسیحی را کشتند.

– این عناصر همچنین در روز پنجشنبه ۱۰ فروردین ماه، به روستای اوتامبر در ایتوری یورش برده و دستکم یک مسیحی را کشتند.

– تروریست‌های داعش در روز شنبه ۱۲ فروردین ماه، به روستای افیلوما در ایتوری حمله کرده و شش مسیحی را از پا درآوردند.

– عناصر داعش در روز چهارشنبه ۱۶ فروردین ماه، به پاسگاه ارتش کنگو در روستای مالیکی در بینی حمله کرده و یک تن را کشتند.

– این عناصر همچنین در روز جمعه ۱۸ فروردین ماه، به مسیحیان روستای مساندبا واقع در غرب شهرک اویشا در منطقه بینی حمله کرده و دست کم ۲۰ مسیحی را کشتند.

– تروریست‌های داعش در همین روز به روستای مونگامبا بر سر راه کوماندا – مامباسا در منطقه ایتوری حمله کرده و دستکم شش مسیحی را از پا درآوردند.

– دواعش در روز شنبه ۱۹ فروردین ماه، به شهرک کیافیگنونگ در بینی یورش برده و نزدیک به ۱۵ تن را کشته و تعدادی را زخمی کردند.

– تروریست‌های داعش دیگر بار در روز یکشنبه ۲۰ فروردین ماه، به روستای ماسندبا در منطقه بینی حمله کرده و سه تن دیگر را کشته و کامیون آنها را به آتش کشیدند.

– دواعش در روز یکشنبه ۲۷ فروردین ماه، در گذر از راه مواصلاتی بین روستای مامبیلینگا و ندالیا در ایتوری با سلاح سبک سه مسیحی را کشتند.

– عناصر داعش در روز سه شنبه ۵ اردیبهشت ماه، با اجرای کمینی علیه گشتی مشترک ارتش اوگاندا و کنگو بر سر راه کاسیندی در نزدیکی روستای کاروروما در منطقه بینی (در شرقی ترین نقطه مرزی کنگو و اوگاندا)، پنج نیروی نظامی را کشته و سه تن دیگر را زخمی کردند.

– دواعش در روز پنجشنبه ۷ اردیبهشت ماه، به طور همزمان به مسیحیان چند روستا در اطراف شهرک مباوا در منطقه بینی حمله کرده و ۱۸ تن را کشتند.

– تروریست‌های داعش در روز جمعه ۸ اردیبهشت ماه، به مسیحیان در روستای کاپاسیوا در بینی حمله کرده و یک تن را کشتند.

لازم به ذکر است که مناطق شرقی کنگو در سال‌های گذشته تحت تأثیر پیامدهای ستیز خونین و معروف هوتو-توتسی در دهه ۹۰ میلادی در رواندا، منطقه‌ای ملتهب بوده و این امر باعث شکل‌گیری بیش از ۱۰۰ گروهک شورشی و تروریستی در این منطقه شده است. در این بین سه کشور اوگاندا، بروندی و رواندا هر یک گروه‌هایی را در شرق کنگو حمایت می‌کنند و این مسئله بر پیچیدگی اوضاع شرق کنگو افزوده است.

داعش نیز پس از شکست در عراق و سوریه، نیازمند منطقه مستعدی برای رشد و فعالیت در آفریقای سیاه بود و از همین رو، یکی از گروه‌های شورشی شرق کنگو تحت عنوان “اتحاد نیروهای دموکراتیک” (the Allied Democratic Forces) را از سال ۲۰۱۹ میلادی با خود همراه ساخته و از آن تحت عنوان “ولایت وسط آفریقا” یاد می‌کند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.