به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” ارتش اوکراین در پاسخ به حمله پهپادهای انتحاری روسیه در شب گذشته، یک فرودگاه نظامی در استان بریانسک و انبارهای سوخت تامان در ناحیه فدرالی جنوبی روسیه را مورد حمله قرار داد.

ارتش روسیه در بامداد چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه، با چند فروند پهپاد انتحاری گیران ۲ مواضع نیروهای اوکراینی در استان‌های کیف، سامی، دونتسک، زاپروژیا، دنیپروپتروفسک، چرکاسی، کیرووگراد، میکولایف و خرسون را مورد حمله سنگین قرار داد.

طبق اطلاعات فرماندهی نیروی هوایی ارتش اوکراین، روسها در این حمله از ۲۶ فروند پهپاد انتحاری شاهد ۱۳۶ یا ۱۳۱ (ساخت ایران) استفاده کرده‌اند و پدافند اوکراین موفق به انهدام ۲۱ فروند پهپاد از این تعداد شده است. این حمله از استان بریانسک در غرب روسیه و سواحل دریای آزوف واقع در جنوب اوکراین انجام شده است.

منابع روسی نیز معتقدند که ارتش روسیه در این حمله نقاط استقرار پرسنل نیروهای مسلح اوکراین در استان سامی، محل استقرار سامانه‌های پدافندی ارتش اوکراین در کیف، مراکز ارتباطی و امکانات اقامتی پرسنل نیروهای مسلح اوکراین استان خرسون و میکولایف، و چند نقطه دیگر در شهرهای چرکاسی، دنیپرو، کوستیانتینیوکا و کروپیونیتسکی منهدم کرده است.

ارتش اوکراین در پاسخ به این حمله، با پنج فروند پهپاد انتحاری به فرودگاه نظامی در استان بریانسک حمله کرد. روسها مدعی هستند که دو فروند از پهپادهای اوکراینی را سرنگون کرده‌اند و دو فروند دیگر به اهداف خود اصابت کرده و موجب آسیب دیدن یک فروند هواپیمای An-124 در این فرودگاه شده است. همچنین جستجو برای یافتن پنجمین پهپاد همچنان ادامه دارد و سرنوشت آن مشخص نیست.

همزمان با این حمله نیز انبارهای سوخت تامان در غرب شهر کراسنودار در ناحیه فدرالی جنوبی روسیه مورد حمله پهپادی یا موشکی قرار گرفته و دچار آتش سوزی شده است. این انبارها در ۷ کیلومتری و ۲۷۰ کیلومتری خط مقدم در اوکراین واقع شده است.

حمله پهپادی اوکراین به انبارهای سوخت شهرک تامان در ناحیه جنوبی فدرال

این هفتمین حمله گسترده ارتش روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۳ میلادی است. روسها پس از اجرای ششمین حمله گسترده در ۱۵ فروردین ماه، در ۹ عملیات مجزا در تاریخ های ۲۹ و ۳۰ و ۳۱ فروردین، ۱ و ۴ و ۸ و ۹ و ۱۱ اردیبهشت ماه، مواضع نیروهای اوکراینی را مورد حمله پهپادی و موشکی محدودی قرار داده بودند. اما تاکنون مستندات تصویری دقیق و جزئیات صحیحی از این عملیات‌ها منتشر نشده است و حتی برخی از این حملات تنها مورد ادعای طرف اوکراینی است و منابع رسمی و غیررسمی روسیه جزئیاتی از آن منتشر نکرده‌اند.

بیشتر بخوانید: پهپادهای شاهد ۱۳۶ روسیه فرودگاه اودسا را به آتش کشیدند (ویدیو)

برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید
اصابت پهپاد روسی در کروپیونیتسکی
پرواز پهپاد روسی در دنیپرو
اصابت پهپاد روسی در دنیپرو
اصابت پهپاد روسی در کیف
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.