نیروهای واگنر باخموت را ترک می کنند؟! (ویدیو)

جمعه 15 اردیبهشت 1402 - 22:46
https://iswnews.com/?p=93434

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” یوگنی پریگوژین رئیس شرکت نظامی خصوصی واگنر، در بیانیه ای ویدیویی اعلام کرد که نیروهای این گروه به‌دلیل برآورده نشدن نیازهای نظامی واگنر از تاریخ ۲۰ اردیبهشت از شهر باخموت عقب نشینی خواهند کرد و کنترل مواضع خود را به واحدهای وزارت دفاع روسیه واگذار می‌کنند. این بیانیه در حالی منتشر می‌شود که روسیه در آستانه تصرف کامل شهر باخموت است.

پریگوژین اخیرا بارها از کمبود مهمات برای نیروهای واگنر شکایت کرده و در این خصوص درخواست‌های متعددی را از فرماندهی نظامی روسیه مطرح کرده بود. به گفته وی به دلیل نبود پشتیبانی مناسب، تلفات نیروهای واگنر در حال افزایش است. پریگوژین دلیل اتخاذ تصمیم عقب نشینی از شهر باخموت را عدم تامین مهمات که به صورت مصنوعی (غیرواقعی) توسط فرماندهان نظامی روسیه ایجاد شده است عنوان کرد.

در بخشی از بیانیه ویدیویی فرمانده نیروهای واگنر خطاب به پوتین، رئیس ستاد کل ارتش، وزیر دفاع و مردم روسیه گفته شده است: “در ۱۰ می ۲۰۲۳، ما مجبوریم مواضع‌مان در باخموت را به یگان‌های وزارت دفاع تحویل دهیم و بقایای نیروهای واگنر را به اردوگاه‌های عقب برای لیسیدن زخم‌ها برگردانیم. من واحدهای واگنر را از باخموت خارج می کنم، زیرا به دلیل نبود مهمات آنها محکوم به مرگ بی معنی هستند.”

بیانیه ویدیویی یوگنی پریگوژین رئیس شرکت نظامی خصوصی واگنر

تصمیم جنجالی پریگوژین برای خروج نیروها از باخموت، نظرات مختلفی را در پی داشته است. تصمیم پریگوژین از یک سو می‌تواند نشانه‌ای از درگیری عمیق بین نخبگان روسیه باشد که ممکن است به اولین مرحله از یک درگیری بزرگ داخلی در روسیه تبدیل شود.

از سوی دیگر، برخی از کارشناسان معتقدند که شبه نظامیان واگنر با وجود موانعی که رئیس واگنر بیان کرده است، ابتکار عمل نظامی در خیابان های باخموت را از دست نداده است؛ بلکه موضوع تشدید تنش بین واگنر و وزارت دفاع روسیه، یک کمپین رسانه ای پیچیده با هدف کشاندن ارتش اوکراین به شهر باخموت به منظور از بین بردن پتانسیل نظامی اوکراین در خرابه های این شهر باشد.

لازم به ذکر است، ارتش اوکراین با آغاز فصل گرم، در آستانه آغاز یک عملیات نظامی گسترده برای بازپسگیری مناطق جنوبی قرار دارد و روسیه از هر فرصتی برای کاهش توان نظامی اوکراین و متحدانش استفاده میکند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.