تحولات ۴۰ روز اخیر داعش در نیجریه (ویدیو و تصاویر)

یکشنبه 24 اردیبهشت 1402 - 19:41
https://iswnews.com/?p=94184

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” تحرکات ولایت غرب آفریقای داعش در نیجریه و جنوب شرق نیجر در ۴۰ روز گذشته به شدت ادامه یافته و طی ۳۵ عملیات و درگیری انجام شده، بیش از ۱۱۱ تن کشته و زخمی شدند.

در ادامه به جزئیات درگیری‌های ۴۰ روز اخیر داعش در نیجریه و جنوب شرق نیجر خواهیم پرداخت:

– عناصر تروریست داعش در روز سه شنبه ۱۵ فروردین ماه به ایست بازرسی ارتش نیجریه در شهرک جیمتیلو در ایالت برنو در شمال شرق نیجریه یورش بردند.

– دواعش در همین روز یک بمب جاده‌ای را بر سر راه خودروی گشتی ارتش نیجریه بین دو شهرک مارتی و دیکوا در برنو منفجر کردند.

– عناصر داعش در روز پنجشنبه ۱۷ فروردین ماه به پاسگاه ارتش نیجریه در شهرک مونگونو در برنو یورش بردند.

– تروریست‌ها در همان روز به ایست بازرسی ارتش نیجریه در شهرک اکوکو در منطقه ایدو حمله کرده و سه تن از نیروهای ارتش را کشته و چهار تن دیگر را زخمی کردند. لازم به ذکر است که عناصر داعش تا به حال عملیاتی در منطقه ایدو انجام نداده بودند.

– عناصر داعش در روز شنبه ۱۹ فروردین ماه یک بمب جاده‌ای بر سر راه خودروی گشتی ارتش نیجر در نزدیکی روستای گرگادا در منطقه مرزی دیفا در جنوب شرق نیجر منفجر کرده و دو تن را کشته و دو تن دیگر را زخمی کردند.

– عناصر پشتیبانی داعش در روز دوشنبه ۲۱ فروردین ماه با دو گلوله خمپاره به پایگاه ارتش نیجریه در شهرک گونیری در ایالت یوبی حمله کردند.

– تروریست‌ها در روز سه شنبه ۲۲ فروردین ماه یک بمب جاده‌ای بر سر راه سه مسیحی از شهرک دوسی در منطقه جگاوا در شمال منطقه مرکزی نیجریه منفجر کرده و آن‌ها را کشتند. برای نخستین بار است که داعش در این منطقه عملیات انجام می‌دهد.

– دواعش در روز چهارشنبه ۲۳ فروردین ماه به عناصر محلی تحت حمایت ارتش نیجریه در روستای گوبلا در منطقه اداماو واقع در شرق نیجریه یورش برده و دو تن را کشتند.

– عناصر داعش در همین روز با خودروی گشتی نیروهای ارتش نیجریه در شهرک کرینوا در برنو درگیر شده و یک تن از آنها را به قتل رساندند و تنی چند را زخمی کردند.

– عناصر داعش در همین روز شخصی را به اتهام جادو و سحر در روستای ایساری در منطقه دیفا با شمشیر به قتل رساندند.

– دواعش در روز پنجشنبه ۲۴ فروردین ماه یک بمب جاده‌ای را بر سر راه خودروی گشتی ارتش نیجر در گالوری در منطقه دیفا در جنوب شرق نیجر منفجر کرده و سه تن را کشته و چهار تن دیگر را زخمی کردند.

– افراد داعش در همین روز بمب دیگری را بر سر راه خودروی دیگری از ارتش نیجر در اطراف روستای گالوری منفجر کرده و دو تن دیگر را کشتند.

– تروریست‌ها در همین روز ۱۳ تن از عناصر محلی وابسته به ارتش نیجریه را در شهرک بونی گاری در منطقه یوبی اسیر و اعدام کردند.

– مسلحین داعش در روز جمعه ۲۵ فروردین ماه به ایست بازرسی ارتش نیجریه در شهرک گامبورو در برنو حمله کردند.

– دواعش همچنین در روز جمعه ۲۵ فروردین ماه بمب جاده‌ای دیگری را بر سر راه خودروی ارتش نیجر بین دو روستای بوسو و یبی منفجر کرده و دو نفر را کشته و چند تن دیگر را زخمی کردند.

– عناصر داعش در همین روز بمب دیگری را بر سر راه خودروی گشتی ارتش نیجریه در نزدیکی شهرک گامبورو در برنو منفجر کرده و چهار تن را به قتل رساندند.

– دواعش در روز سه شنبه ۲۹ فروردین ماه پایگاه ارتش نیجریه را در شهرک بونی گاری در منطقه یوبی مورد گلوله باران خود قرار دادند.

– عناصر داعش در روز پنجشنبه ۳۱ فروردین ماه به ایست بازرسی ارتش نیجریه در شهرک نگالا در منطقه برنو حمله کرده و یک تن را به قتل رساندند.

– دواعش در روز جمعه ۱ اردیبهشت ماه هشت راهزن را در نزدیکی روستای گاونی در برنو کشتند.

– عناصر داعش در روز یکشنبه ۳ اردیبهشت ماه یک بمب جاده‌ای بر سر راه خودروی گشتی ارتش نیجریه بین دو شهرک گامبورو و نگالا در برنو منفجر کرده و سرنشینان آن را کشته و زخمی کردند.

– دواعش در روز دوشنبه ۴ اردیبهشت ماه بمب جاده‌ای دیگری را بر سر راه خودروی گشتی ارتش نیجریه در شهرک سان سان در نزدیکی شهرک داماسک در برنو منفجر کرده و چهار تن را کشته و نزدیک به ۱۰ تن را زخمی کردند.

– تروریست‌ها در همین روز به ایست بازرسی ارتش نیجریه در شهرک فولکا در برنو حمله کرده و یک تن را کشتند.

– عناصر داعش در همین روز بمب جاده‌ای دیگری را بر سر راه خودروی گشتی ارتش نیجر که به سوی شهرک دوچی در منطقه دیفا در جنوب شرق نیجر در حرکت بود منفجر کرده و سرنشینان آن را کشته و زخمی کردند.

– عناصر پشتیبانی داعش نیز در همین روز پایگاه ارتش نیجریه در شهرک واجیروکو در برنو را با چند قبضه خمپاره مورد حمله قرار دادند.

– دواعش در روز پنجشنبه ۸ اردیبهشت ماه یک بمب جاده‌ای را بر سر راه خودروی گشتی ارتش نیجریه در مالم فتوری واقع در برنو منفجر کرده و دو خودرو را از کار انداخته و نزدیک به ۱۵ تن را کشته و زخمی کردند.

– عناصر پشتیبانی داعش در همین روز پایگاه ارتش نیجریه در شهرک گونیری در منطقه یوبی را با چهار گلوله خمپاره مورد حمله قرار دادند.

– تروریست‌ها در روز پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه پایگاه ارتش نیجریه در شهرک مالم فتوری را در برنو گلوله باران کردند.

– عناصر داعش در روز جمعه ۱۶ اردیبهشت ماه یک بمب جاده‌ای را بر سر راه خودروی گشتی ارتش نیجریه در راه مواصلاتی بین دو شهرک واجیروکو و دامبوا در برنو منفجر کرده و سرنشینان آن را کشته و زخمی کردند.

– تروریست‌ها در روز شنبه ۱۷ اردیبهشت ماه یک مسیحی را در روستای عثمانتی در منطقه یوبی اعدام کردند.

– دواعش در روز شنبه ۱۷ اردیبهشت ماه با نیروهای ارتش نیجریه که قصد حمله به مواضع دواعش را در جنگل‌های سامبیسا داشتند درگیر شدند.

– درگیری‌های مشابهی در روز سه شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه بین عناصر داعش و نیروهای ارتش نیجریه در نزدیکی جنگل‌های الگارنو در برنو درگرفت که به کشته شدن تعدادی از دو طرف انجامید.

– یورش نیروهای وابسته به اتحادیه آفریقا در نزدیکی دریاچه چاد در روز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه نیز ادامه یافت که در واکنش به این یورش‌ها عمر الانصاری از عناصر داعش با اتومبیل انتحاری به نیروهای اتحادیه آفریقا حمله کرده و تعدادی از این نیروها را کشته و زخمی کرد.

– عناصر داعش در روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه به دو پاسگاه ارتش نیجریه در شهرک کداماری در برنو حمله کردند.

گفتنی است که فراوانی حملات عناصر داعش در ۴۰ روز گذشته با حمله به ایست بازرسی‌ها و پایگاه‌های ارتش نیجریه و همچنین استفاده از بمب جاده‌ای علیه گشتی‌های ارتش نیجریه و نیجر بوده است. ضمنا چند فقره عملیات پرتاب گلوله خمپاره و دو عملیات استفاده از گلوله‌های ۴۰ میلیمتری در تحرکات ۴۰ روز اخیر داعش دیده می‌شود.
عناصر داعش در هفته نخست این بازه زمانی تلاش کردند با کشیدن عملیات‌های خود به دیگر مناطق نیجریه از جمله یوبی و اداماو در همسایگی ایالت برنو و ایدو و همچنین مناطق مختلف دیفا در جنوب شرق نیجر، از تمرکز نیروهای ارتش نیجریه بر مناطق اصلی داعش در برنو به ویژه در جنگل‌های سامبیسا و الگارنو کم کنند، این در حالی است که در پایان این بازه زمانی ارتش نیجریه با کمک نیروهای اتحادیه آفریقا حملات گسترده‌ای را به مواضع دواعش در سامبیسا و الگارنو ترتیب دادند و عناصر داعش نیز با یک عملیات انتحاری علیه این نیروها واکنش نشان دادند.

لازم به ذکر است که در این گزارش از اطلاعات منابع خبری داعش استفاده شده و میزان تلفات عناصر داعش در آن دیده نشده است. 

بیشتر بخوانید: تحولات یک ماه اخیر نیجریه؛ افزایش عملیات‌های داعش با استفاده از الگوی عراق

ویدیو: درگیری داعش و نیروهای ارتش نیجریه در نزدیکی جنگل‌های الگارنو در برنو
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.