به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” اعضای کمیسیون سیاسی حکومت طالبان جلسه‌ای را برای گفت‌وگو درباره حقابه ایران از رود هیرمند برگزار کردند.

اعضای کمیسیون سیاسی به ریاست مولوی عبدالکبیر، نخست وزیر و مولوی عبدالطیف منصور، سرپرست وزارت انرژی و آب و دیگر مقامات حکومت طالبان، جلسه‌ای را برای گفت‌وگو درباره حقابه ایران از رود هیرمند برگزار کردند.

مقامات طالبان در این جلسه تمامی جنبه‌های معاهده ۱۳۵۱ را مورد ارزیابی قرار داده و مناسب ترین راه حل را رعایت نمودن این معاهده عنوان کردند.

نخست وزیر حکومت طالبان در اظهارات خود سیاست حکومت طالبان را داشتن روابط حسنه‌ با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده و تاکید کرد که این حکومت خواهان روابط خوب با همه همسایگان به ویژه ایران است.

این جلسه پس از آن برگزار می شود که روابط ایران و طالبان، پس از اخطار رئیس جمهور ایران درباره عدم پرداخت حقابه ایران و جوابیه حکومت طالبان و همچنین درگیری مرزی روز گذشته روبه تیرگی گذاشته است. مقامات ایرانی تأکید دارند که ادعای طالبان درباره‌ نبود آب بایستی توسط هیئت فنی مشترک راستی‌آزمایی شود اما طالبان اعلام کرده اند که این درخواست خارج از تعهدات معاهده ۱۳۵۱ است و آنرا قبول نمی کنند. براساس این معاهده، در سال‌های آبی افغانستان باید سالانه ۸۲۰ میلیون مترمکعب آب از رود هیرمند را به سمت ایران ارسال کند اما این مقدار در سالهای گذشته و امسال تحویل نشده است.

بیشتر بخوانید:
درگیری مرزی ایران و طالبان در شرق زابل تلفات بر جای گذاشت! (ویدیو)
ویدیو: طالبان و چالش حقابه ایران از رود هیرمند

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.