به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش در یک گفت‌وگوی تلویزیونی از شکل‌گیری ائتلاف‌های منطقه ای و فرامنطقه‌ ای با محوریت ایران خبرداد.

دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به تمایل کشورهای حوزه شمال اقیانوس هند به همکاری مشترک در تامین امنیت منطقه با ایران، از تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی، امارات، قطر، بحرین و عراق خبر داد. ائتلاف منطقه‌ای ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس در حالی شکل می‌گیرد که کشورهای روسیه و چین نیز با ایران در یک ائتلاف فرامنطقه‌ای همکاری دارند و در قالب این ائتلاف تاکنون چندین رزمایش و مانور نظامی برگزار کرده‌اند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران با اشاره به توسعه ائتلاف سه جانبه دریایی ایران با کشورهای روسیه و چین و همچنین شکل گیری ائتلاف‌های منطقه‌ای گفت: “به زودی شاهد آن خواهیم بود که منطقه ما از هر نیروی غیر موجه عاری شده و مردم منطقه با استفاده از سربازهای خود در حوزه امنیتی خود مسلط باشند.”

دریادار شهرام ایرانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کدام کشورها تقاضای تشکیل چنین ائتلاف‌هایی را دارند، گفت: “ما پیش از این با عمان اقدام مشترک داشتیم و اکنون عربستان این هدف‌گذاری را انجام داده و به آن ورود کرده است. امارات، قطر، بحرین، عراق، پاکستان و هند جزو این کشورها هستند.

پیش از این نیز رسانه‌های قطری مدعی توافق ایران و کشورهای عربی برای تشکیل ائتلاف دریایی مشترک با هماهنگی چین و با هدف تضمین امنیت دریانوردی در خلیج فارس شده بودند.

توسعه فعالیت‌های نیروی دریایی ایران و تشکیل ائتلاف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای سیاست اصلی این نیرو در دهه گذشته بوده است. هدف ایران از اجرای این سیاست، اخراج نظامیان کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکا و کم رنگ کردن نقش آفرینی آنها در تحولات منطقه غرب آسیا است.

بیشتر بخوانید: خروج امارات از ائتلاف نیروی دریایی ترکیبی آمریکا

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.