به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” نیروهای ارتش اوکراین و مسلحین گروه سپاه داوطلب روسیه (RDK) حمله سنگینی را برای سیطره بر مناطق مرزی جنوب استان بلگورود در غرب روسیه آغاز کردند.

طبق گزارش رسانه های روسی، ارتش روسیه به همراه مرزبانان و سایر واحدهای سرویس امنیت فدرال (FSB)، حمله نیروهای اوکراینی و مسلحین گروه “سپاه داوطلب روسیه” (RDK) برای اجرای یک عملیات تروریستی در شهرک شبکینو واقع در استان بلگورود را خنثی کردند. براساس این گزارش ها، دو گروه نظامی از نظامیان ارتش اوکراین و گروه “سپاه داوطلب روسیه” (RDK) در ساعت ۳ بامداد (به وقت مسکو) روز پنجشنبه ۱۱ خرداد ماه، با پشتیبانی تانک‌ها و توپخانه ارتش اوکراین، قصد ورود به شهرک های نوایا تاولژانکا و شبکینو در خاک روسیه را داشتند که حمله آنها با تلاش نیروهای روسی ناکام ماند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که جنگنده های نیروی هوایی در جریان این عملیات، ۱۱ حمله هوایی و واحدهای توپخانه ۷۷ حمله را علیه نیروهای اوکراینی انجام داده اند. این عملیات منجر به کشته شدن بیش از ۳۰ نیروی اوکراینی، چهار خودروی زرهی، یک راکت انداز گراد و یک وانت شده است.

در ابتدای این درگیری نیروهای اوکراینی موفق به تصرف پاسگاه مرزی شبکینو شده و مسلحین گروه سپاه داوطلب روسیه نیز به شهرک های نوایا تاولژانکا و شبکینو نفوذ کرده و تعدادی از نیروهای ارتش روسیه را به اسارت درآوردند. پس از دقایقی ارتش روسیه مواضع نیروهای اوکراینی در پاسگاه مرزی شبکینو و مسلحین RDK در شهرک های نوایا تاولژانکا و شبکینو را بمباران کرده و این مناطق را از سیطره نیروهای اوکراینی و مسلحین گروه سپاه داوطلب روسیه پاکسازی کرد. پس از این، مسلحین گروه سپاه داوطلب روسیه در ویدیویی به مقامات محلی روسیه پیشنهاد تبادل اسرا در کلیسای شهرک نوایا تاولژانکا را دادند و ویاچسلاو گلادکوف، فرماندار بلگورود به این درخواست پاسخ مثبت داد و خواستار تحویل اسرا در پاسگاه شبکینو شد، اما قرار تبادل به درگیری کشیده شد و روسها محل مبادله را مورد حمله هوایی قرار دادند. پس از این مسلحین گروه سپاه داوطلب روسیه ویدئوی جدیدی منتشر کردند که در آن پیشنهاد فرماندار بلگورود برای ملاقات در پاسگاه شبکینو را رد کردند و از عدم تبادل اسرای جنگی روسی خبر دادند. (ویدیوی شماره ۴) این تصاویر در مجموع ۱۳ اسیر را نشان می دهد که ۱۰ نفر از آنها در محل ضبط ویدیو حضور داشته و سه نفر دیگر مجروح شده و بر روی تخت قرار دارند.

از نتیجه نهایی این درگیری و سرنوشت اسرای روس جزئیات دیگری منتشر نشده است اما روسها مدعی بازپسگیری مناطق مرزی شده و نیروهای اوکراینی و مسلحین RDK نیز با انتشار ویدیوهایی در ۱۴ خرداد ماه، عقب نشینی به خاک اوکراین را تکذیب کرده اند. طبق این ویدیو (شماره ۵)، نیروهای RDK با پشتیبانی ارتش اوکراین همچنان در حومه شهرک مرزی نوایا تاولژانکا و پاسگاه شبکینو حضور دارند و اینطور که به نظر می رسد درگیری در خاک روسیه همچنان ادامه دارد.

نیروهای اوکراینی همزمان با این حمله، حملات دیگری را در جبهه زاپروژیا و دونتسک آغاز کرده‌اند که وزارت دفاع روسیه مدعی دفع آنها شده است. اما طبق گزارش‌های میدانی درگیری در این مناطق نیز همچنان جریان دارد و برخی منابع از آغاز عملیات بهاره ارتش اوکراین که از ماه‌ها قبل نوید آن داده می‌شد، سخن می‌گویند.

مشاهده در نقشه آنلاین

برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید
ویدیو (۱): دعوت نیروهای RDK از مقامات بلگورود برای تبادل اسرا در منطقه نوایا تاولژانکا
ویدیو (۲): پاسخ مثبت ویاچسلاو گلادکوف، فرماندار بلگورود به درخواست اوکراینی ها برای تبادل اسرا
ویدیو (۳): حمله راکتی اوکراینی ها به پاسگاه شبکینو
ویدیو (۴): اسرای ارتش روسیه در اسارت نیروهای RDK و لغو کردن تبادل اسرا توسط این نیروها
ویدیو (۵): نیروهای RDK در شهرک نوایا تاولژانکا
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.