به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” سرکرده مسلحین هیئت تحریر الشام در کنفرانسی با اشاره به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و برخی مسائل دیگر، از تغییر شیوه نبردها در حلب طی دو سال آینده خبر داد.

تحلیلگران سیاسی و کارشناسان نظامی، سخنرانی اخیر ابومحمد الجولانی، سرکرده هیئت تحریر الشام (جبهه النصره سابق) را نوعی اعلام وجود خوانده و این سخنان را ناشی از موقعیت ضعیف وی دانستند.

الجولانی در ۶ خرداد ماه در کنفرانسی که با حضور آوارگان حلب در ادلب برگزار شد، اظهار داشت: حلب دروازه دمشق است و برای یک یا دو سال مورد توجه قرار خواهد گرفت.

یک ماه قبل نیز الجولانی در دیدار با رهبران قبایل ادلب بیان داشت که هیئت تحریر الشام ضعیف نیست و قدرت تغییر نبرد و معادله جنگ را دارد.

سخنان سرکرده هیئت تحریر الشام در زمان تحولات جدی نظامی و سیاسی در سوریه از جمله بازگشت دمشق به اتحادیه عرب و عادی سازی روابط اعراب با سوریه و همچنین بر تلاش‌های مستمر روسیه برای میانجیگری در خصوص عادی سازی روابط بین دمشق و آنکارا عنوان می‌شود.

از اوایل ماه ژوئن میلادی، مناطق شمال غرب سوریه شاهد تشدید درگیری‌های نظامی بین هیئت تحریر الشام و ارتش سوریه بوده است. در سایه این درگیری‌ها، جنگنده‌های روسیه نیز حملات هوایی علیه مواضع مسلحین تحریر الشام در این مناطق را پس از ماه‌ها افزایش دادند.

سرتیپ احمد الرحل، کارشناس نظامی سوری معتقد است که هر آنچه الجولانی در خصوص حلب و نبردها گفته است، انحراف افکار عمومی و تلاش برای قدرت نمایی است. اطلاعات تایید شده‌ای مبنی بر دیدار و هماهنگی الجولانی با علی مملوک، رئیس اداره امنیت ملی سوریه و حسام لوقا، رئیس سازمان اطلاعات سوریه و عوامل اطلاعات نظامی روسیه وجود دارد. همچنین او از تفاهمات روسیه و ترکیه بی‌خبر نیست.

وی افزود: الجولانی متوجه شده که نقشه‌ها تغییر کرده و ممکن است مناطقی از ادلب و حلب به همراه گذرگاه‌های مرزی بر اساس هماهنگی و توافقات قبلی برای حذف الجولانی از منطقه به دولت سوریه تحویل داده شوند.

این کارشناس نظامی تاکید کرد: الجولانی می‌خواهد خود را پدرخوانده منطقه معرفی کند و طوری رفتار می‌کند که انگار تصمیم گیرنده است و می‌تواند سکان هماهنگی در کل این مناطق را کنترل و مدیریت کند.

الرحل بیان داشت که نبردها و تغییر نقشه‌ها در دست روسیه و ترکیه است و الجولانی نمی‌تواند اقدام یکجانبه‌ای انجام دهد. او می‌داند که لحظه‌ای که نبردی را علیه روسیه آغاز کند، پایان او خواهد بود.

حسام البرم، تحلیلگر سوری نیز معتقد است هدف از سخنرانی الجولانی و پیام‌های ترکیه در مورد حلب روشن است و آن یافتن یک محیط امن برای بازگشت آوارگان سوری به مناطق تحت کنترل و قدرت آنها، گسترش قلمرو و کنترل بر مناطق جدید و تبدیل آنها به قطب اقتصادی است که به آنها کمک می‌کند تا بر دولت سوریه فشار بیاورند و جایگاه خود را در روند مذاکرات با مقامات دمشق حفظ کنند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.