به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” در نتیجه عملیات ارتش اوکراین علیه مواضع ارتش روسیه استان‌های دونتسک و زاپروژیا، چند روستا در حومه‌ی جنوبی روستای ولیکا نواسیلکا به تصرف نیروهای اوکراینی درآمد.

جبهه دونتسک:
در نتیجه ضد حمله ارتش اوکراین در جبهات جنوب، نیروهای ارتش روسیه ناچار به عقب نشینی از چند روستا در حومه‌ی جنوبی روستای ولیکا نواسیلکا شدند. طبق گزارش منابع میدانی، روستاهای نسکوچنه، استروژوه و بلاهوداتنه‎ به تصرف نیروهای اوکراینی درآمده و در حال حاضر درگیری در روستای ماکاریوکا جریان دارد.

در محور روستاهای ریونوپیل و نواداریوکا نیز حملات نیروهای اوکراینی توسط روسها دفع شده است. علت اصلی شکست حملات اوکراینی‌ها در این مناطق، ایجاد میدان های مین و موفقیت حملات توپخانه‌ای روسها در هدف قرار دادن خودروهای زرهی اوکراین بوده است.

هدف اصلی ارتش اوکراین از آغاز حمله در این جبهه مشخص نیست و به نظر می‌رسد، این حمله مکمل جهت اصلی عملیات در نقطه دیگری بوده و با هدف ایجاد فشار علیه روسها انجام شده است.

مشاهده در نقشه آنلاین

جبهه زاپروژیا:
در ۱۸ خرداد ماه، ارتش اوکراین از جنوب اوریخیف، استپوه و چند منطقه دیگر حملات سنگینی را علیه ارتش روسیه آغاز کردند. اما عمده این حملات توسط ارتش روسیه دفع شد و اوکراینی‌ها برای چندمین بار وارد منطقه لوبکوه شدند. در این راستا ویدیوهای متعددی از انهدام تانک‌های لئوپارد ۲ و خودروهای زرهی اهدایی کشورهای غربی به اوکراین منتشر شده است.

در حال حاضر نیروهای روسی موفق به دفع کامل حملات اوکراین در این محور شده و تنها منطقه لوبکوه همچنان مورد منازعه قرار دارد.

بیشتر بخوانید: ارتش روسیه تانک های لئوپارد اوکراین را قلع و قمع کرد (ویدیو)

جبهه خرسون:
پس از انهدام سد کاخوفکا در ۱۶ خرداد ماه، اکثر روستاها و شهرک‌های مجاور رودخانه دنیپرو زیر آب رفتند. این اقدام منجر به گمانه زنی های متعددی در مورد ضد حمله اوکراین برای تخریب خطوط دفاعی روسیه در شرق رود دنیپرو و همچنین به شکست کشاندن حمله اوکراینی‌ها توسط روسیه شده است. ماهیت این اقدام تاکنون مشخص نشده و همه این احتمالات با ذکر دلایل قابل توجه است.

در حال حاضر درگیری‌های جبهه خرسون به تبادل حملات هوایی و توپخانه‌ای محدود شده است. البته حجم آتش اوکراینی‌ها علیه مواضع دفاعی روسیه در روزهای اخیر افزایش یافته و با کاهش تدریجی آب در این منطقه احتمال افزایش بیشتر آن وجود دارد.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی نیز امروز (۲۲ خرداد ماه) اعلام کرد قصد دارد پس از دیدار با ولودیمیر زلنسکی، از نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا بازدید و وضعیت آن را ارزیابی کند. وی پیشتر در گفتگو با رسانه‌ها درباره تخریب سد کاخوفکا گفته بود که تاسیسات زاپروژیا به عنوان بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا، برای خنک کردن شش رآکتور خود به مخزن سد کاخوفکا متکی است و این امر با کاهش سطح آب با مشکل جدی روبرو شده است. با توجه به این وضعیت، به احتمال زیاد فعالیت نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا با محدودیت و یا توقف کامل روبرو خواهد شد.

علیرغم اعلام رسانه‌ها و مقامات اوکراینی درباره آغاز عملیات گسترده نیروهای مسلح اوکراین برای بازپس‌گیری مناطق تحت سیطره روسیه، به نظر می‌رسد حمله اصلی اوکراینی‌ها هنوز آغاز نشده و ماه‌های آتی شاهد درگیری شدیدتری خواهیم بود. سازمان اطلاعات اوکراین اخیرا هشدار داده است که روسیه با استفاده از کارخانه شیمیایی تیتان کریمه درصدد انتشار ۲۰۰ تن گاز آمونیاک در اوکراین است! در صورتی که این اقدام نیز همانند تخریب سد کاخوفکا انجام پذیرد (صرف نظر از اینکه عامل آن کیست)، نتیجه مهمی بر درگیری‌های اوکراین خواهد گذاشت و وارد فاز جدیدی از جنگ‌های اخیر جهان خواهیم شد.

برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.