یادداشت: برادر خواندگی طالبان و تروریسم

شنبه 27 خرداد 1402 - 12:20
https://iswnews.com/?p=96530

همکاری طالبان و گروه های تروریستی از جمله القاعده و تحریک طالبان پاکستان (TTP) و… فقط به اعطای سمت های کلیدی حکومتی در افغانستان خلاصه نمی شود، بلکه سراج الدین حقانی، وزیر کشور حکومت طالبان و از رهبران ارشد دوگانه طالبان-القاعده به اعضا و خانواده های گروه های تروریستی موجود در افغانستان، شناسنامه و گذرنامه افغانی توزیع کرده و همچنین برای گذراندن زندگی بهتر، برای آنها در مناطقی از افغانستان زمین، حقوق ماهانه و امکانات دیگری را در نظر گرفته است.

طالبان در ۲۴ تیر ۱۴۰۰ ه.ش با چراغ سبز آمریکا و بر مبنای توافقی پنهانی با واشنگتن، حکومت پیشین افغانستان را به سقوط کشاند و بر این کشور تسلط یافت. یکی از تعهدات پنهانی توافق طالبان-آمریکا، قطع کامل روابط مسلحین طالبان با گروه های تروریستی مانند القاعده، لشکر جهنگوی، سپاه محمد، تحریک طالبان پاکستان (TTP) و دیگر گروه ها بود.

اکنون، پس از گذشت بیش از دو سال از اجرای این توافق، نه تنها که حکومت طالبان روابط خود با گروه های تروریستی را قطع نکرده است، بلکه این روابط تقویت شده و اعضای کلیدی گروه های تروریستی از جمله القاعده و تحریک طالبان پاکستان (TTP) و دیگر گروه ها در سمت های مهم اداره اطلاعات، وزارت دفاع، وزارت کشور و دیگر ادارات دولتی حکومت طالبان گماشته شده‌اند.

اخیراً نشریه لانگ وار ژورنال (رسانه تخصصی آمریکا در حوزه تروریسم) با استناد به گزارش تیم تحلیل و نظارت کمیته‌ی تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل متحد در ۲۰ خرداد ماه، طی گزارشی اعلام کرد که حکومت طالبان روابط خود را با گروه‌های تروریستی از جمله القاعده، جنبش اسلامی ازبکستان، جنبش اسلامی ترکستان شرقی، جماعت انصارالله تاجیکستان و تحریک طالبان پاکستان (TTP) قطع نکرده است بلکه این روابط عمیق تر و بیشتر شده است.

لانگ وار ژورنال همچنین اضافه کرده است که در حال حاضر مولوی تاج میر جواد، مغز متفکر حملات انتحاری طالبان علیه دولت سابق افغانستان، سالار و مرشد استشهادی های مسلحین طالبان و معاون فعلی اداره عمومی اطلاعات حکومت طالبان، قاری احسان الله بریال استاندار کاپیسا، حافظ محمد آقا حکیم استاندار نورستان و همچنین مدیر آموزش و پرورش وزارت دفاع حکومت طالبان از اعضای کلیدی و رهبری گروه تروریستی القاعده هستند.‌

حافظ محمد آقا حکیم، استاندار فعلی طالبان در نورستان، از همکاران کلیدی ملا عبدالقیوم ذاکر، متحد دیرینه و یکی از رهبران دوگانه القاعده-طالبان، معاون وزرات دفاع طالبان و زندانی سابق این گروه در گوانتانامو می باشد. همچنین استاندار طالبان در نورستان به علاوه عضویت در شورای رهبری گروه تروریستی القاعده، از بنیانگذاران اصلی لشکر ۳۱۳ بدری مسلحین طالبان نیز می باشد، از این رو می توان حدس زد که جنگجویان زیادی از گروه القاعده در لشکر ۳۱۳ بدری مسلحین طالبان نیز عضویت دارند.

همکاری های حکومت طالبان و گروه های تروریستی از جمله القاعده و تحریک طالبان پاکستان (TTP) فقط به دادن سمت های کلیدی حکومتی به آنها خلاصه نمی شود، بلکه خلیفه سراج الدین حقانی، وزیر کشور حکومت طالبان و از رهبران ارشد دوگانه طالبان-القاعده به اعضا و خانواده های گروه های تروریستی موجود در افغانستان، شناسنامه و گذرنامه افغانی توزیع کرده و همچنین برای گذراندن زندگی بهتر، برای آنها در مناطق شمالی افغانستان زمین، امکانات رفاهی و حقوق ماهانه مشخصی را در نظر گرفته است.

لازم به ذکر است که اکثر فرماندهان شبکه حقانی از جمله سراج‌الدین حقانی که اکنون از رهبران ارشد شبکه حقانی و سرپرست وزارت کشور حکومت طالبان است، با گروه تروریستی القاعده، جنبش اسلامی ازبکستان، جنبش اسلامی ترکستان شرقی، جماعت انصارالله تاجیکستان و مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) ارتباطی بسیار نزدیک، پیچیده و مستحکم دارند. این شبکه مجری اصلی مدیریت امور و استقرار این گروهها در مناطق مرزی افغانستان با کشورهای تاجیکستان، ازبکستان و… است و در این راستا طرح انتقال مهاجرین پاکستانی به شمال افغانستان نیز به عهده این شبکه در حال اجرا شدن است. علاوه بر این، گزارش هایی به نقل از منابع محلی وجود دارد که شبکه حقانی در حال استقرار و پشتیبانی از گروه تروریستی موسوم به جیش العدل در استان فراه در نزدیکی مرز ایران است.

بیشتز بخوانید: طالبان بافت جمعیتی شمال افغانستان را تغییر می‌دهد!

احمد علوی
احمد علوی
خبرنگار بخش افغانستان و آسیای میانه
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. محمدرضا شنبه, ۲۷ خرداد, ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۲

    طالبان با خیلی از گروه‌های هم پیمان ایران چه در خود طالبان چه در بیرون طالبان هماهنگی دارد.دراندازه کمتر با القاعده هم همین طور هست.تازه مورد دیگه اینکه اگر طالبان گروه یکدستی نیست.خوب سازمانهای رزمی کشور خود ماهم یکدست نیستند.نمونه اش رو از یک سازمان درون جنگ عراق دیدیم.
    همین طور سر آب هیرمند که ارتش و سپاه و مرزبانی هرکدوم یک چیزی می‌گفتند.

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.