سفر وزیر خارجه عربستان به ایران پس از ۱۷ سال!

یکشنبه 28 خرداد 1402 - 17:16
https://iswnews.com/?p=96604

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” وزیر خارجه عربستان در نخستین سفر خود پس از عادی سازی روابط با ایران در پاسخ به دعوت همتای ایرانی خود، به تهران سفر کرد.

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در ۲۷ خرداد ماه و پس از ۱۷ سال برای احیای روابط دیپلماتیک در رأس هیأتی به تهران سفر و با همتای ایرانی خود دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار که اولین سفر رسمی وزیر خارجه عربستان به تهران پس از برقراری مجدد روابط دو کشور بود، موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و همکاری‌های دو کشور در مجامع بین‌المللی مورد گفت‌وگو و تبادل تظر قرار گرفت.

حسین امیرعبداللهیان از گشایش سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض و سرکنسولگری و نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان همکاری اسلامی در جده ابراز خرسندی کرد و با تشکر از مساعدت‌ها و تسهیلات فراهم آمده توسط طرف عربستانی در این رابطه، گشایش قریب الوقوع سفارت عربستان در تهران و سرکنسولگری این کشور در مشهد را زمینه ساز تسهیل روابط دو ملت مسلمان و پیگیری‌ها و هماهنگی‌های مشترک بین دو دولت خواند.

فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان نیز در این دیدار با تشکر از دعوت رسمی بعمل آمده و استقبال گرم طرف ایرانی، گفت‌وگوها و مشورت‌های امروز را در استمرار گفتگوها و توافقات مشترک دو کشور در ماه‌های اخیر، زمینه ساز خیر و برکت برای دو ملت دانست و بر عزم کشورش برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران و گشایش صفحه‌ای جدید در روابط دو کشور تاکید کرد.

وزیر خارجه عربستان سعودی پس از دیدار با همتای ایرانی خود، با سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران نیز دیدار و گفتگو کرد. رئیس‌جمهور ایران در این جلسه با تاکید بر سیاست همسایگی دولت و اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ مانعی برای توسعه روابط با کشورهای اسلامی ندارد، به استقبال و خرسندی دولت‌ها و ملت‌های اسلامی از برقراری روابط تهران- ریاض اشاره و اظهار کرد: تنها دشمنان مسلمانان و در رأس آن‌ها رژیم صهیونیستی از توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای ایران و عربستان ناراحت هستند.

بن فرحان نیز با ابراز خرسندی فراوان از برقراری روابط دو کشور اسلامی و سفر به تهران، اظهار کرد: ما در یک مرحله طلایی قرار داریم که باید قدر آن را بدانیم و همکاری با جمهوری اسلامی ایران زمینه بهره‌مندی از این شرایط را برای طرفین و منطقه فراهم می‌کند. برخی از کشورهای دنیا تمایل ندارند که منطقه ما به آرامش و پیشرفت برسد. با گسترش تعامل کنونی ایران و عربستان در سطح همه کشورهای اسلامی، دستاورهای بی‌پایانی پدید خواهد آمد و تضمینی است برای اینکه هیچ کشور خارجی در منطقه ما دخالت نکند.

گفتنی است روابط ایران و عربستان سعودی در سال‌های اخیر و پس از حمله عده‌ای از افراد به سفارت عربستان در تهران و به آتش کشیده شدن این محل و همچنین حمله به کنسولگری این کشور در مشهد که در واکنش به اعدام شیخ نمر صورت گرفت، دچار تنش‌هایی شد. پس از این حوادث، وزیر خارجه وقت عربستان از قطع روابط دیپلماتیک خود با ایران خبر داد. با قطع روابط دیپلماتیک، سفارتخانه‌های سوئیس در تهران و ریاض حافظ منافع دو کشور معرفی شدند.

سرانجام پس از چند دوره مذاکرات میان تهران و ریاض، وزرای امور خارجه ایران و عربستان سعودی در فروردین ماه ۱۴۰۲ در شهر پکن با یکدیگر دیدار و در خصوص از سرگیری رسمی روابط دوجانبه، گام‌های اجرایی بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها و سایر مسائل مابین دو کشور گفتگو کردند. این توافق واکنش بسیاری از مقامات و رسانه‌های بین‌المللی را به دنبال داشت و پس از آن تحولاتی در عادی‌سازی روابط ایران با دیگر کشورهای عربی از جمله امارات و بحرین رخ داد.

بیشتر بخوانید: دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در چین

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.