دانش نظامی: موشک ضد زره آپیلاس

دوشنبه 12 تیر 1402 - 14:12
https://iswnews.com/?p=97637

ضد زره آپیلاس (RAC 112 APILAS) یک سلاح ضد تانک یکبار مصرف و مخصوص حمل توسط نفر است، که توسط صنایع GIAT در فرانسه طراحی شده و از سال ۱۹۸۴ تولید می‌گردد.

نام APILAS مخفف کلمه Armor-Piercing Infantry Light Arm System به معنی سامانه ضد زرهِ بازویی سبک پیاده نظام است. این سامانه همانطور که از نام آن پیداست بر روی دوش پیاده نظام قرار گرفته، هدف‌گیری و ضد انواع زره پوش بکارگیری می‌شود.

بین سال‌های ۱۹۸۵ تا ۲۰۰۶ بیش از ۱۲۰ هزار پرتابگر APILAS توسط شرکت فرانسوی Matra Manurhin Défense (اکنون NEXTER – سابق GIAT) تولید شده است که تاکنون توسط حداقل ۱۶ کشور از جمله بلژیک، شیلی، کلمبیا، قبرس، جیبوتی، فنلاند، فرانسه، ایتالیا و … به خدمت گرفته شده است.

موشک ۱۱۲ میلیمتری به کار رفته بر روی این سامانه توان نفوذ در حداکثر ۷۰۰ میلی‌متر فولاد نورد شده و ۲۰۰۰ میلیمتر بتن را دارد. برد این سامانه بین ۲۵ متر تا حداکثر ۵۰۰ متر عنوان شده است. محدودیت ۲۵ متر برای این موشک به این معنا است که موشک از زمان روشن شدن موتور آن تا زمان مسلح شدن ۲۵ متر را طی می‌کند و قبل از این فاصله، موشک هنوز مسلح نشده و کارایی ندارد.

سرعت دهانه این سلاح ۲۹۳ متر است. آپیلاس از سرجنگی HEAT تک مرحله‌ای استفاده می‌کند، از این رو، در صورت استفاده از صفحات واکنشی مانند کنتاکت در خودرو زرهی، احتمال عبور سرجنگی این سلاح از زره کاهش زیادی پیدا خواهد کرد.

موشک در کارخانه درون لوله پرتابگر که از الیاف آرامید تقویت شده ساخته شده، قرار می‌گیرد. دو طرف لوله پرتابگر با درپوش‌های پلاستیکی بسته می‌شود تا از محکم بودن آن اطمینان حاصل شود. روی لوله ضربه گیرها، دو دسته جلو، یک پوشش ماشه الکتریکی، یک تکیه گاه شانه و دو بازتابنده تاشو برای محافظت از صورت تعبیه شده است. تمامی این دستگاه‌ها از پلاستیک ساخته شده‌اند. جریان برق توسط دو باتری لیتیومی تامین شده، که به راحتی قابل تعویض می‌باشد (آنها باید هر ۵ سال یکبار بررسی شوند).

APILAS طولی معادل ۱/۳ متر دارد و سلاحی بزرگ محسوب می‌شود. APILAS دارای وزن پرتابگر ۴/۷ کیلوگرم و وزن گلوله ۴/۳ کیلوگرم است، که در مجموع ۹ کیلوگرم وزن خواهد داشت. این وزن بیشتر از بار استاندارد یک سرباز بوده که باید حمل کند.

این سلاح از یک دوربین تلسکوپی در کنار دوربین دید شب Zeiss Orion 80 با حداکثر برد ۶۰۰ متر برای یافتن هدف بهره می‌برد.

این سلاح دارای آتش عقبه ۵۰ متری بوده، به‌طوری که در این فاصله می‌تواند باعث مرگ افراد شود. همچنین صدای این سلاح بسیار بلند بوده، به‌طوری که یک سرباز بیش از سه بار در روز نباید از آن استفاده کند.

بنا به گزارش‌های موجود این سلاح در جنگ سوریه، عراق و اوکراین به کار گرفته شده و بیشترین دقت و تاثیر برای آن بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ متر عنوان شده است.

انواع:
– موشک APILAS: نسخه اصلی ضد تانک سیستم APILAS، همانطور که در بالا توضیح داده شد.

– نسخه آموزشی: این مدل متشکل از یک لوله پرتاب استاندارد است که یک گلوله ردیاب ۷/۵ میلی‌متری خاص را شلیک می‌کند که شبیه موشک APILAS است.

– نسخه ABB: مخفف کلمه “APILAS Bunker-Buster”، این سلاح یک نسخه ضد استحکامات APILAS با سرجنگی ترموباریک (گرمافشاری) بوده که می‌تواند سوراخی به عرض ۲۵۰ میلی‌متر در ۲۰۰ میلی‌متر بتن ایجاد کند. سرجنگی ABB در مجموع توان نفوذ در ۲۰۰۰ میلیمتر بتن را در حالت “bunker-busting”دارد. همچنین نسخه ABB از یک تقویت کننده موتور متفاوت با APILAS استفاده می‌کند که به ABB اجازه می‌دهد از فضاهای محدود پرتاب شود.

– نسخه ۱۱۲ RsKes: نسخه‌ای از آپیلاس است که توسط فنلاند تولید میشود و توسط نیروهای دفاعی فنلاند استفاده می‌گردد. ۱۱۲ RsKes تقریباً مشابه APILAS است و عملکرد مشابهی دارد.

– نسخه APILAS-120A: نوعی مین ضد تانک است که از یک پرتابگر APILAS، یک سه پایه جمع شونده و یک مکانیسم ماشه که توسط یک “سیم تله” (tripwire) فعال میشود تشکیل شده است. این مین در کنار جاده قرار می‌گیرد و با سیم محکم کشیده شده و به یک شی (مانند تخته سنگ یا چوب) در طرف دیگر جاده بسته می‌شود. هنگامی که یک وسیله نقلیه عبوری سیم تله را پاره میکند یا از روی آن رد میشود، موشک مستقیماً به سمت آن پرتاب می شود. این نسخه بسیار شبیه به مین PARM آلمانی است.

بیشتر بخوانید: دانش نظامی: مین ضد تانک PARM

– نسخه APILAS-APA: نسخه توسعه یافته از مدل APILAS-120A است. این سلاح به دلیل مکانیسم “ضد حذف” (anti-removal) خود بدنام شده است. حسگر تله انفجاری Piaf، باعث می شود مهمات خود به خود در صورت تلاش برای حرکت یا دستکاری مین منفجر شود.

مشخصات ضد زره آپیلاس (RAC 112 APILAS):
طول: ۱/۳ متر
قطر: ۱۱۲ میلیمتر
برد: ۲۵ تا ۶۰۰ متر
برد موثر: ۲۵۰ تا ۳۵۰متر
نفوذ: ۷۰۰ میلیمتر در فولاد نورد شده یا ۲۰۰۰ میلیمتر در بتن
وزن: ۹ کیلوگرم
وزن موشک: ۴/۳ کیلوگرم
وزن پرتابگر: ۴/۷ کیلوگرم

منابع:
RAC 112 APILAS
APILAS-Anti-tank rocket launcher
RAC 112 APILAS

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.