نشست وزیران امور خارجه جنبش عدم تعهد در روزهای ۱۴ و ۱۵ تیر ماه در باکو برگزار خواهد شد. این نشست درحالی برگزار می‌شود که تعدادی از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در سطح معاون وزیر امور خارجه در این نشست حاضر می‌شوند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست وزیران امور خارجه جنبش عدم تعهد به باکو سفر می‌کند و قرار است در حاشیه نشست با جیحون بایرام اف وزیر خارجه دولت باکو دیدار کند. این حضور در حالی است که بنابر گفته سید عباس موسوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو، روابط دو کشور همسایه در بدترین دوران خود به سر می‌برد.

سوگیری رسانه‌های دولت باکو

رسانه‌های وابسته به دولت باکو در آستانه برگزاری نشست و سفر مقام‌های کشورهای مختلف به باکو، جبهه‌گیری علیه کشورها را آغاز کرده‌اند. ترکیه و پاکستان در صدر کشورهای محبوب به مخاطبان معرفی می‌شود و جوسازی خبری علیه ایران آغاز شده است. حمله به سفارت باکو در تهران، معرفی حکیم نظامی گنجوی به عنوان شاعر ترک، حمایت ایران از شهروند عراقی سوئدی عامل توهین به قرآن در سوئد، قاچاق سازماندهی شده مواد مخدر به باکو توسط حکومت ایران، اقدام‌های خرابکارانه در آذربایجان و دستگیری جاسوسان ادعایی وابسته ایران در آذربایجان، تهمت محدودیت اقوام در ایران از جمله آزار ترک‌های ایران و تشکیل آذربایجان جنوبی در بخشهایی از خاک ایران از جمله مواردی است که این رسانه‌ها به مخاطبان خود ارائه می‌کنند.

همچنین حملات لفظی علیه دولت هند به دلیل گسترش روابط با ارمنستان نیز بخشی از خبرسازی این رسانه‌ها را تشکیل می‌دهد.

تهران امیدوار بهبود روابط

در حالی که در دو ماه اخیر، باکو و تهران “در سطح رسمی و مقامات کشوری” سخن از بهبود روابط و برطرف شدن مشکلات سخن به میان می‌آورند، اما همچنان شاهد ادامه “سیاست های رسانه‌ای” ضد ایرانی در جمهوری آذربایجان هستیم. ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است که در نظام مستبدانه جمهوری آذربایجان، رسانه ها به هیچ عنوان مستقل نیستند و در واقع به‌عنوان بازوان اصلی و ارکان اصلی دولت باکو برای پیشبرد اهداف داخلی به‌کار می‌روند و بازگو کننده و بازتاب عمق اصلی و واقعی سیاست دولت باکو هستند. بنابراین تا زمانی که سیاست های رسانه‌ای ضد ایرانی در این کشور وجود دارد و برنامه های ضد ایرانی بر روی آنتن می‌رود، باید دانست که سخنان مقامات رسمی و کشوری این دولت، بیشتر جنبه سیاسی‌کاری دارد و تا بهبود واقعی روابط فاصله زیادی وجود دارد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.