دانش نظامی: موشک کروز یا علی (ع)

پنجشنبه 29 تیر 1402 - 00:46
https://iswnews.com/?p=97934

موشک کروز یا علی (ع) یک موشک کروز میان‌برد با برد ۷۰۰ کیلومتری و قابلیت شلیک از روی انواع سکوهای زمینی، هوایی و دریایی است. موشک کروز یا علی (ع) اولین تلاش ایران برای طراحی و ساخت کاملا مستقل و بومی یک پلتفرم کروز با برد متوسط برای استفاده در نیروی زمینی، هوایی و دریایی است.

تمام فرایند طراحی و ساخت این موشک توسط صنایع هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران انجام شده است.

این کروز بومی اولین بار در ۲۳ اردیبهشت سال ۱۳۹۳ در بازدید فرمانده کل قوا از نمایشگاه دستاوردهای سپاه به نمایش گذاشته شد. در همین نمایشگاه، موشک یا علی (ع) یک موشک کروز زمینی با موتور توربوجت و برد ۷۰۰ کیلومتر و سر جنگی ۲۰۰ کیلوگرمی عنوان شد. در مصاحبه دیگر در سال ۹۳ سردار حاجی‌زاده اعلام کرد که این موشک توان نصب و به‌کارگیری توسط سوخو ۲۲ سپاه را نیز دارد.

محمد اسلامی معاون وقت وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در بهمن ۱۳۹۳ طی مصاحبه‌ای ضمن تأیید تولید موشک کروز یاعلی (ع)، امکان استفاده از این موشک بر روی انواع جنگنده‌ها و بر ضد اهداف دریایی را نیز تأیید کرد.

با توجه به تصاویری که از رونمایی موشک کروز زمینی یاعلی (ع) منتشر شده می توان گفت که این موشک دارای یک بدنه استوانه‌ای، بال‌های مستطیلی ثابت، موتور جت در انتهای بدنه و ورودی هوا در زیر آن و بالک‌های کنترلی در انتهای بدنه است.

ابعاد این موشک بصورت رسمی اعلام نشده، اما در برخی منابع طول موشک ۴/۹ متر وقطر آن ۳۵ سانتیمتر بیان شده است.

در مورد موتور این موشک نیز اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. دو موتور طلوع ۴ و TJ100 به عنوان گزینه‌های اصلی در نظر گرفته شده اند که محتمل‌ترین آن موتور طلوع ۴ می باشد. موتور طلوع ۴ بر روی موشک‌های کروز قادر و نور و همچنین پهپاد کرار نیز نصب شده است.

سیستم هدایت این موشک به صورت رسمی اعلام نشده است اما این موشک مشخصا می‌تواند از روش Terrain contour matching (TERCOM) و یا Digital Scene Matching Area Correlator (DSMAC) استفاده کند. در حالت TERCOM از یک رادار ارتفاع سنج استفاده میشود که اطلاعات را با یک نقشه هوایی از قبل تهیه شده از مسیر مقایسه کرده و مسیر خود را می‌یابد. در حالت DSMAC نیز تصاویری که از طریق دوربین به دست می‌آید را با تصاویری که از طریق انواع ماهواره‌ها در حافظه موشک ذخیره شده توسط یک هوش مصنوعی مقایسه می‌گردد و در نهایت، قرار داشتن در مسیر درست را تضمین می‌کند.

با توجه به زمان رونمایی و استفاده از این موشک، محتمل‌ترین روش، استفاده از یک رادار سنجش ارتفاع در کنار سامانه اینرسی و جی پی اس بوده که به خلبان خودکار در هدایت موشک کمک می‌کند. یکی از ضعف‌های این موشک بهره نبردن از یک دوربین در مرحله آخر اصابت است که میتوانست باعث افزایش دقت این موشک شود.

موشک کروز یا علی (ع) اولین دستاورد پروژه مشکات محسوب می‌شود. این پروژه برای رسیدن به یک موشک کروز ۲۰۰۰ کیلومتری تعریف شده است و اولین نمونه ساخته شده آن موشک کروز یا علی (ع) است. پس از ساخت این موشک، موشک‌های کروز سومار و ابومهدی نیز در بردهای بالاتر ساخته شد.

مشخصات موشک کروز زمین‎‌پایه یاعلی (ع):
طول: ۴/۹ متر
قطر: ۳۵ سانتی متر
برد: ۷۰۰ کیلومتر
وزن کلاهک: ۲۰۰ کیلوگرم
نوع موتور: توربوجت طلوع ۴
سکوی پرتاب: قابلیت شلیک از پرتابگر‌های زمینی و هوایی و دریایی
طراح و سازنده: نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

موشک کروز یا علی (ع) – برای نمایش در اندازه اصلی کنید

مجموعه پوسترهای موشک کروز یا علی (ع) به زبانهای انگلیسی، عربی، روسی، عبری، چینی، کردی و آذری:

استفاده از محتوای تحولات جهان اسلام فقط با ذکر منبع و نام “تحولات جهان اسلام” مجاز است.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.