یک مقام ارشد نیروی هوایی ستاد تروریستی آمریکا در غرب آسیا مدعی شد که جنگنده‌های روسیه با رفتار ناامن و غیر حرفه‌ای برای سه فروند پهپاد آمریکایی بر فراز شمال شرق سوریه ایجاد مزاحمت کردند؛ اما فرمانده روسی این ادعا را رد کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” ژنرال الکس گرینکویچ، فرمانده نیروی هوایی ستاد تروریستی آمریکا در غرب آسیا (سنتکام) در ۱۴ تیر ماه اعلام کرد که جنگنده‌های روسیه با رفتار ناامن و غیر حرفه‌ای برای سه فروند پهپاد آمریکایی بر فراز شمال شرق سوریه ایجاد مزاحمت کردند.

بر اساس اعلام وی، این اقدام در زمانی صورت گرفت که سه فروند پهپاد ام‌کیو -۹ آمریکایی در حال انجام ماموریت علیه اهداف متعلق به گروه تروریستی داعش در سوریه بودند.

گرینکویچ گفت: برخلاف پروتکل‌های تعیین شده، جنگنده‌های روسیه با پرتاب چف و فلر شروع به رهگیری و ایجاد مزاحمت برای پهپاد ام‌کیو -۹ کردند و در نتیجه این اقدامات٬ پهپادهای ما مجبور به انجام مانورهای گریز شدند. او از نیروهای روسیه خواست اینگونه اقدامات خطرناک را متوقف کنند.

از سوی دیگر، وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این پهپادهای آمریکایی بودند که ۵ بار حریم هوایی منطقه تمرین نظامی مشترک ارتش سوریه و روسیه را نقض کردند. روسیه بار دیگر نسبت به نقض پروتکل های مربوط به پرواز پهپادهای آمریکایی ابراز نگرانی و تاکید کرد که روسیه مسئول امنیت پرواز بدون هماهنگی پهپادهای آمریکا در آسمان سوریه نیستند.

این تنش در حالی رخ داده است که مدتی قبل، در ۲۴ خرداد ماه ۱۴۰۲، ستاد تروریستی آمریکا در غرب آسیا از استقرار جنگنده‌های اف۲۲ رپتور این کشور در منطقه مسئولیت فرماندهی سنتکام به بهانه مقابله با جنگنده‌های روسیه خبر داده بود.

بیشتر بخوانید: استقرار جنگنده‌های اف۲۲ آمریکایی در غرب آسیا

ویدیوی منتشر شده از سوی سنتکام
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.