نقشه آخرین وضعیت نظامی در جبهات مختلف یمن

علیرغم تداوم آتش بس نانوشته بین انصارالله و ائتلاف سعودی، درگیریهای یمن به مناطق اشغالی این کشور منتقل شده و جناح های تابع ائتلاف سعودی برای کسب قدرت و نفوذ بیشتر در یمن تلاش می کنند. این وضعیت منجر به تضعیف جایگاه دولت مستعفی یمن شده و اعضای شورای ریاست جمهوری این دولت نیز به موفقیت آن در برابر انصارالله امیدی ندارند و به سمت اجرای طرح های ایده آل خود از جمله تجزیه یمن جنوبی و… رفته اند. همگام با این وضعیت نابسامان، گروه تروریستی تکفیری القاعده که در میان مناطق مرکزی و شرقی یمن طرفداران قابل توجهی را دارد، دامنه فعالیت های خود را توسعه داده و به جمع طرفین درگیر در جنگ یمن بازگشته است.

نقشه یمن مطابق با آخرین وضعیت میدانی تا تاریخ ۲۴ تیر ۱۴۰۲ و با دسته بندی زیر ویرایش شده است:

جبهه عدن، لحج و تعز:
نیروهای طارق صالح در ۲۴ دی ماه ۱۴۰۱، با اعزام یک گردان از نیروهای مشترک (قوات المشترکه) از زیرمجموعه های مقاومت وطنی کنترل منطقه رأس العاره در سواحل استان لحج را بدست گرفتند. اما این پیشروی به دلیل اختلاف قبایل الصبیحه با طارق صالح به مشکل خورده و رشاد العلیمی، رئیس شورای ریاست جمهوری دولت مستعفی یمن در ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ با تایید طرح تشکیل یک تیپ جدید از نیروهای الدرع الوطن در این منطقه به رهبری بشیر سیف المضربی الصبیحی به تنش در این مناطق پایان داد. الصبیحی از برجسته ترین افراد تربیت شده در مرکز سلفی‌ها در منطقه دماج و از نزدیکان عبدالرحمن ابوزرعه المحرمی، فرمانده نیروهای العمالقه است که در مدیریت رأس العاره فعالیت می‌کند.

شهر تعز در حال حاضر در کنترل نیروهای حزب اصلاح و دولت مستعفی و برخی گروه‌های مسلح خودسر قرار دارد. طارق صالح نیز علیرغم مخالفت حزب اصلاح دوباره به این شهر بازگشته و طرفداران خود را در این شهر سازماندهی کرده است. از جمله تنش های مهمی که پس از ورود طارق به تعز رخ داد می توان به ترور ناکام محسن الداعری، وزیر دفاع دولت مستعفی اشاره کرد که برخی رسانه ها مدعی شدند این سوقصد به دستور طارق صالح انجام گرفت. این تنش ها ادعای دولت مستعفی درباره محاصره تعز توسط انصارالله در هشت سال اخیر را زیر سوال می برد. چرا که جاده غربی و مناطق جنوبی استان تعز تحت کنترل مسلحین حزب اصلاح و نیروهای طارق صالح قرار دارد و تنش داخلی این گروه‌ها موجب به محدودیت دسترسی به تعز و عدم ارسال کمک های بشردوستانه شده است. علیرغم این موضوع انصارالله بارها جاده صنعاء-تعز را به طور داوطلبانه بازگشایی کرده است اما مسلحین حزب اصلاح از ورود خودروهای غیرنظامی و… به داخل تعز جلوگیری کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: سفر جنجالی طارق صالح به تعز؛ عملیات نظامی علیه انصارالله و حزب اصلاح در راه است؟

نیروهای “الدرع الوطن” (تحت حمایت عربستان سعودی) در ۴ دی ۱۴۰۱، با اخراج مسلحین شورای انتقالی جنوب و تخلیه مزدوران سودانی، کنترل پایگاه مهم العند در استان لحج را بدست گرفتند. این اقدام الدرع الوطن را می توان نخستین حرکت عربستان سعودی برای محدود کردن شورای انتقالی جنوب دانست. عربستان سعودی از طریق رسانه های خود اعلام کرده است که قصد دارد شورای انتقالی جنوب را از صحنه سیاسی استان های جنوبی و شرقی یمن حذف کند، اما این ادعا تاکنون چندان جدی اجرا نشده و در واقع عربستان قصد دارد با نیروهای الدرع الوطن به مقابله نظامی و با ایجاد شورای ملی حضرموت و تشکیلاتی از این دست به مقابله سیاسی با جنوبی ها و طرح تجزیه جنوب یمن بپردازد.

در این راستا کنترل پایگاه های دولت مستعفی و عربستان سعودی در شهر عدن نیز به نیروهای الدرع الوطن واگذار شده و مستشاران سعودی در کنار آنها به مدیریت مسائل امنیتی عدن می پردازند.

بیشتر بخوانید:
آغاز درگیری نیروهای الدرع الوطن و شورای انتقالی جنوب در عدن
آخرین اخبار از درگیری‌های عدن، سفیر امارات به کمک جنوبی‌ها شتافت!
آخرین اخبار از درگیری‌های عدن؛ جنوبی‌ها تسلیم عربستان نمی‌شوند!
آخرین اخبار از درگیری‌های جنوب یمن، پای قبیله مراد به نزاع عدن باز شد
آخرین اخبار از درگیری‌های عدن و ابین؛ ورود عیدروس الزبیدی به عدن ممنوع است!

نقشه: آخرین وضعیت مناطق تعز، عدن و لحج واقع در جنوب غرب یمن / برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

جبهه ابین:
گروه تروریستی القاعده با جذب صدها نفر از مسلحین برخی قبایل استان های شبوه و ابین مجددا فعالیت خود را به شمال استان ابین و بخش هایی از استان شبوه انتقال داده است. حملات آنها که عمدتا به بمب گذاری های جاده ای و حملات ایذایی و چریکی محدود می شود منجر به عقب نشینی نیروهای شورای انتقالی جنوب از اکثر مناطق مدیریت المحفد و همچنین مدیریت مودیه شده است. در حال حاضر مراکز این مدیریت ها در کنترل مسلحین جنوبی قرار دارد اما اکثر مناطق کوهستانی در سیطره القاعده قرار دارد و درگیری طرفین در وادی عومران جریان دارد.

افزایش تحرکات القاعده در این محور شاید مورد حمایت عربستان نباشد، اما به دلیل اینکه منجر به تضعیف مواضع شورای انتقالی جنوب در استان ابین می شود مورد مخالفت عربستان نیز واقع نشده و احتمال پشتیبانی پنهانی سعودی ها از القاعده نیز وجود دارد. چراکه القاعده رو به استفاده از تسلیحات کمیابی مانند کوادکوپتر و… آورده است که دسترسی به آن بدون حمایت خارجی ممکن نیست.

بیشتر بخوانید:
پهپادهای تبلیغاتی؛ از داعش تا القاعده یمن
تحرکات القاعده یمن در پنجاه روز گذشته (تصاویر)
آخرین اخبار از درگیری‌های ابین؛ شورای انتقالی جنوب آماده عملیات در مودیه

نقشه: آخرین وضعیت مناطق ابین و جنوب شبوه / برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

جبهه شبوه:
نیروهای العمالقه با بیرون راندن نیروهای دفاع شبوه در ۱۹ فروردین ۱۴۰۲، موفق به سیطره بر مرکز مدیریت بیحان شدند. اطراف این مدیریت نیز تحت کنترل نیروهای دفاع شبوه است و حملات القاعده در این محور بیشتر به مواضع این نیروها انجام می‌گیرد.
مسلحین القاعده در ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ به بهانه کشته شدن عبدالله البانی، از فرماندهان حزب اصلاح در بیحان، به شهرک المصینعه در مدیریت الصعید حمله کردند و بخش هایی از مناطق اطراف این شهرک به تصرف درآوردند. نکته مهم در این درگیری استفاده القاعده از کوادکوپتر و همچنین حمله پهپادهای آمریکایی به مواضع این گروه در پشتیبانی از جنوبی‌ها بود. پشتیبانی آمریکا از جنوبی‌ها موضع شورای انتقالی جنوب و عوض بن الوزیر العولقی، استاندار شبوه را تقویت کرد و احتمال عملیات نیروهای الدرع الوطن و حزب اصلاح با حمایت عربستان سعودی در شهر عتق را کاهش داد. عربستان نیروهای تحت حمایت خود را در محور شمالی عتق و تا مدیریت جردان مستقر کرده و قصد اخراج جنوبی‌ها را از شهر عتق و منابع نفتی استان شبوه دارد. از این رو رقابت عربستان و امارات در استان شبوه با مداخله آمریکا متوقف شده و دیدارهای استیون فاگین، سفیر آمریکا در یمن با عوض العولقی نشانگر برنامه ریزی آمریکا برای استفاده از منابع نفتی شبوه است.

بیشتر بخوانید:
درگیری مسلحین حزب اصلاح و شورای انتقالی جنوب در المصینعه
پهپادهای آمریکایی وارد درگیری القاعده و جنوبی‌ها در استان شبوه شدند
حمله پهپاد ناشناس به مواضع القاعده در مدیریت الصعید

جبهه مارب:
پس از افزایش اختلافات حزب اصلاح و دولت مستعفی در اواخر آذر ماه ۱۴۰۱، مارب صحنه تنش بین نیروهای سپهبد صغیر بن عزیز، فرمانده کل نیروهای مسلح دولت مستعفی یمن و مسلحین حزب اصلاح واقع شد. این درگیری منجر به ابراز نارضایتی قبایل مناطق شرقی مارب از وضعیت و درگیری آنها با نیروهای صغیر بن عزیز و حزب اصلاح شد. ریشه این درگیریها اختلاف بر سر تقسیم درآمدهای میادین نفتی است و قبایل مدعی هستند که بخشی از درآمدهای نفتی باید به آنها پرداخت شود. اختلاف صغیر بن عزیز و حزب اصلاح در مارب همچنان ادامه دارد اما عربستان به طور موقت این اختلاف را متوقف کرده و در حال متمرکز کردن توان حزب اصلاح به جذب در نیروهای الدرع الوطن است و در این راستا سرتیپ عبدربه لعکب، از فرماندهان میدانی حزب اصلاح در استان شبوه را به فرماندهی یکی از تیپ های الدرع الوطن منصوب کرده است.

نقشه: آخرین وضعیت مناطق مارب و شمال عتق واقع در مرکز یمن / برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

یمن در این برهه از زمان با چند چالش جدی از جمله تجزیه جنوب یمن توسط شورای انتقالی جنوب، استعمار منابع نفتی و گازی توسط آمریکا، کشورهای اروپایی و عربی، حضور گروه های تروریستی در مناطق مرکزی، اشغالگری عربستان و امارات و… روبروست. انصارالله و دولت مستعفی با تجزیه جنوب یمن مخالف هستند بنابراین با شورای انتقالی جنوب که به دنبال احیای یمن جنوبی است، کنار نخواهند آمد و این گروه نیز در اجرای طرح تجزیه جنوب موفق نخواهد شد. اما مسئله استعمار منابع نفتی و گازی و واگذاری جزایر به خارجی ها چالشی است که انصارالله تنها مخالف آن در یمن است. مقابله با این موضوع تا جلوگیری از صادرات نفت و گاز پیش رفته است اما خطری برای شرکت‌ها و نظامیان آمریکایی و اروپایی و دیگر خارجی ها در یمن ایجاد نکرده است. در واقع فشارهای سیاسی غربی‌ها در عرصه بین الملل و وجود نهادی مثل سازمان ملل متحد به اهرمی تبدیل شده است تا انصارالله نتواند تمامیت ارضی یمن را چنگال خارجی‌ها بیرون آورد و حاکمیت خود را بر تمام خاک یمن تثبیت کند.
اشغالگری کشورهای عربی و حضور گروه های تروریستی در یمن نیز تنها با مقابله جدی و اقتدار نظامی ارتش یمن و انصارالله حذف خواهد شد و انصارالله با پشتیبانی ایران و گروه های مقاومت باید خود را برای این مرحله آماده کند. مذاکرات سیاسی در این برهه از تحولات یمن کارآیی چندانی ندارد و همه ما می‌دانیم که “مذاکرات صلح” ادعایی ظاهری است که در پشت آن تجدید قوا و قشون کشی دیگری را به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: آخرین وضعیت جبهات یمن؛ شناخت کلی طرف‌های درگیر در جنگ یمن + نقشه میدانی

نقشه: آخرین جبهات یمن در ۲۳ تیر ۱۴۰۲ / برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

استفاده از محتوای تحولات جهان اسلام فقط با ذکر منبع و نام “تحولات جهان اسلام” مجاز است.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.