پریگوژین برکنار می‌شود؛ رئیس جدید واگنر کیست؟

یکشنبه 25 تیر 1402 - 14:17
https://iswnews.com/?p=98654
تصویر سمت راست: یوگنی پریگوژین فرمانده نیروهای واگنر، سمت چپ: آندری تروشف، گزینه احتمالی فرماندهی واگنر

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در گفت‌وگو با یک رسانه روسی شرکت نظامی خصوصی واگنر را غیرقانونی دانست و گفت که اعضای ارشد این گروه تحت فشار پریگوژین پیشنهاد فعالیت در روسیه را رد کرده‌اند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در ۲۲ تیر ماه با روزنامه روسی “کامرسانت” پیرامون تحولات اخیر این کشور و شورش نظامیان شرکت نظامی خصوصی واگنر گفتگو کرد.

پوتین در این مصاحبه گفت که پنج روز پس از شورش نظامیان واگنر، با ۳۵ تن از اعضای ارشد این گروه و یوگنی پریگوژین، بنیانگذار و فرمانده آن دیدار کرد و به آنها پیشنهاد داد که در روسیه بمانند و به وطن خود خدمت کنند. کامرسانت شرط این موضوع را فعالیت واگنر تحت فرماندهی ارتش عنوان کرد و به نقل از پوتین گفت: «بسیاری از نظامیان واگنر هنگامی که من این را گفتم، به نشانه تایید سر تکان دادند، اما پریگوژین مخالفت کرد و گفت: نه. این پسرها با چنین تصمیمی موافقت نخواهند کرد.»

رئیس جمهور روسیه در این مصاحبه در پاسخ به سوال خبرنگار کامرسانت درباره فعالیت واگنر با شکل و ساختار فعلی گفت: «واگنر از نظر قانونی وجود ندارد. هیچ قانونی نیز درباره شرکت‌های نظامی خصوصی وجود ندارد. این موضوعی جداگانه است که قانون سازی آن باید توسط دوما و دولت مطرح شود.»

مسلحین شرکت نظامی خصوصی واگنر در ۲ تیر ماه، شورشی را علیه سران وزارت دفاع و ارتش روسیه ترتیب دادند که منجر به سیطره آنها بر شهر روستوف و حرکت سریع به سمت مسکو شد. این درگیری با میانجیگری الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس پایان یافت. پس از این، برخی منابع روسی مدعی توافق واگنر و دولت روسیه برای تحویل تسلیحات خود به ارتش و انتقال این نیروها به بلاروس شدند. علیرغم این موضوع، پریگوژین از ۱۱ تیر ماه تا روز گذشته در انظار عمومی دیده نشده بود و برخی منابع خبری درباره بازداشت و حتی ترور وی گمانه زنی کرده بودند. این ادعاها با انتشار تصویری از وی که در داخل یک چادر نظامی تکذیب شد.

در همین حال گفته می‌شود رئیس جمهور روسیه یکی از نظامیان قدیمی ارتش به نام «آندری نیکولایویچ تروشف» را به ریاست گروه واگنر انتخاب کرده است. تروشف معروف به “سدوی” یا “مو خاکستری”، از اعضای ارشد و مدیر اجرایی گروه واگنر است که در جنگ افغانستان، چچن و سوریه و همچنین آموزش نیروهای سوری فعالیت داشته است.

بیشتر بخوانید:
پریگوژین پیشنهاد صلح رئیس‌جمهور بلاروس را پذیرفت؛ واگنر عقب نشینی می‌کند!
پرسش مخاطب: درباره گروه واگنر و علل وقوع درگیری آنها با ارتش روسیه و همچنین آینده این درگیری توضیح دهید

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.