حماسه حسینی ۲۰۲۳ در شمال ارس و آستارا چای

چهارشنبه 4 مرداد 1402 - 02:21
https://iswnews.com/?p=99378

دولت باکو سیاست‌ محدودسازی و انزوای پیروان مذهب شیعه دوازده امامی را در آذربایجان همچنان پر رنگ‌تر کرده و بر شدت آن افزوده است. این سیاست‌ها در دوره برگزاری مراسم محرم به اوج خود می‌رسد و امسال نیز عزاداران در دهه نخست محرم زیر فشار قرار گرفته‌اند.

اولین بخش فشارها در شهرک بینه رایون صابونچی باکو و خانه سیده شهلا فرجوا کلید خورد. ماموران پلیس از وی خواستند تا پرچم عزای امام حسین را از دیوار خانه‌اش پایین بکشد اما وی بدون توجه به این دستور پرچم سال قبل را که زیر بارش باران و نور آفتاب کهنه شده را تعویض و پرچم تازه را جایگزین کرد.
نصب پرچم مذهبی در مساجد از سال گذشته ممنوع شده و این دستور همچنان پابرجاست‌. هواداران دولت، پرچم امام حسین را همانند پرچم ایران محسوب می‌کنند.
اما امسال مردم بیشتر از سال پیش به این دستور کمیته آزادی های دینی و ارزش‌های معنوی دولت بی توجهی نشان می‌دهند و به نصب شبانه پرچم ها روی خطوط لوله گاز و تیرهای انتقال برق می‌پردازند.
عزاداران با پرچم‌های مربوط به محرم در کوچه ها به صورت آرام راهپیمایی می‌کنند.
همچنین شعارنویسی مذهبی شبانه با اسپری یا حک این شعارها روی دیوار اداره های دولتی و پلیس ادامه دارد و شهرداران موظف به پاکسازی این شعارها شده‌اند.
کنسرت امین آقابالاروف خواننده یهودی و همسر سابق لیلا علی اوا دختر بزرگ الهام علی اف در سواحل شهرک نارداران (۲۰ کیلومتری باکو) همزمان با شبهای محرم اجرا می‌شود. این اقدام سبب نفرت از اقدامات ضد مذهبی دولت بخاطر اجازه اجرای کنسرت در نزدیکی بقعه رحیمه خاتون نارداران شده است. واحدهای ویژه پلیس دولت باکو برای تامین امنیت این کنسرت در نزدیک محل برگزاری مستقر شده‌اند.
محدودسازی مساجد و بقعه های مذهبی سبب شده تا در مناطق تالش نشین همجوار مرز ایران حسینه های خانگی تاسیس شود و افراد در خانه خود سینه زنی می‌کنند. بیشترین فشارها در لنکران به مذهبیون وارد می‌شود. 
قانون منع حضور کودکان و نوجوانان در مساجد با نظارت پلیس انجام می‌شود اما کودکان و نوجوانان پس از اینکه مسجد را ترک می‌کنند به عزاداری در خیابان می‌پردازند. شب ششم محرم پلیس از انتظامات مسجد جمعه خردالان (عمدتا تالش نشین) در نزدیک باکو خواسته تا کودکان را از مسجد بیرون کنند ولی کودکان همراه والدین خود در بیرون مسجد عزاداری کرده‌اند.

تعدادی از خودروهایی که پرچم‌های کوچک امام حسین یا پارچه سیاه به آنتن خودرو بسته یا مرثیه از سیستم صوتی آنها پخش شده جریمه می‌شوند.
صفحات افراد مذهبی شیعه و شافعی مذهب در آذربایجان تبلیغات خود را بیشتر کرده‌اند و بکارگیری شبکه های اجتماعی برای محرم رونق بیشتری گرفته است و صحنه های فیلم قیام مختار و تصاویر کلیپهای مرتبط با عاشورا بیشتر بارگذاری می‌شوند.
آزادی حاج موسم (محسن) صمداف و آبگل سلیمانوف و چند روحانی دیگر از رهبران زندانی حزب اسلام آذربایجان و جنبش اتحاد مسلمانان از زندان‌های دولت باکو بار دیگر سبب انسجام بیشتر مذهبیون در آذربایجان شده است. اینگونه به نظر می‌رسد که جنبش بدون خشونت مذهبی در برابر اقدامات دولت باکو به راه افتاده است. 
همچنین انتظار می‌رود که امسال مراسم روز عاشورا در نارداران آذربایجان با شکوه بیشتری برگزار شود و تعداد بیشتری برای زیارت مراسم اربعین حسینی به عراق بروند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.