عادی‌سازی رژیم اسرائیل با ریاض؛ مسیری پر چالش

یکشنبه 15 مرداد 1402 - 13:28
https://iswnews.com/?p=99671

پیش از توافق ایران و عربستان بر سر بازگشایی سفارت‌خانه‌های خود، زمزمه‌های بسیاری در خصوص احتمال عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو منتشر شده بود و برخی از تحلیلگران غرب آسیا این احتمال را مطرح می‌کردند که پس از برقراری روابط میان رژیم و برخی از کشورهای عربی منطقه، احتمالا ریاض هم به زودی به صورت رسمی با تل‌آویو رابطه برقرار خواهد کرد. اما این موضوع به این آسانی نبود.

«ایدی کوهن» روزنامه‌نگار معروف صهیونیستی نیز در توییتی در ارتباط با این عادی سازی نوشت که به گزارش رسانه های عبری، در حال حاضر مذاکرات برای عادی سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل با میانجیگری آمریکا در جریان است.

تحولات اخیر نشان از عزم ایالات متحده برای عادی‌سازی روابط میان عربستان با رژیم صهیونیستی دارد. در این میان اما یکی از پیش‌شرط‌های طرف سعودی یعنی «حق داشتن انرژی هسته‌ای» مهم‌ترین چالش در مذاکرات است که با مخالفت طرف صهیونیستی مواجه شده است.

دیدار سناتور آمریکایی با نتانیاهو و بن سلمان

در جریان دیدار نتانیاهو با «لیندسی گراهام»، سناتور جمهوری‌خواه ایالات متحده، که در عربستان سعودی برای سفر به رژیم به سر می‌برد، گراهام اعلام کرد که نتانیاهو خواهان صلح و عادی‌سازی با عربستان سعودی است و این را «گامی بزرگ» در جهت پایان دادن به درگیری اعراب و رژیم می‌داند. لازم به ذکر است که گراهام قبل از این با بن سلمان در بحبوحه اختلافات در روابط عربستان و آمریکا نیز دیدار و گفتگو کرده‌ بود.

گراهام در جریان دیدار با نتانیاهو گفت: «به عربستان سعودی گفتم که می‌خواهم روابط خود را بهبود ببخشیم و باید این کار را به گونه‌ای انجام دهیم که به دوستانمان در تل‌آویو اطمینان دهیم».

وی افزود: «من به ولیعهد (بن سلمان) گفتم که بهترین زمان برای بهبود روابط همین الان است، زیرا بایدن (رئیس جمهور آمریکا) علاقه زیادی به عادی‌سازی روابط با عربستان دارد و در مقابل، عربستان سعودی تنها کشور (رژیم) یهودی را به رسمیت خواهد شناخت».

به عقیده او حزب جمهوری‌خواه قطعاً می‌خواهد با بایدن برای تغییر روابط بین آمریکا و عربستان سعودی همکاری کند، که در نهایت می‌تواند منجر به رسمیت شناختن دولت رژیم از سوی دولت عربستان شود و به همین دلیل است که گراهام در آنجا حضور دارد.

شروط‌ عربستان برای آمریکا جهت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی

به گزارش یک نشریه صهیونیستی عربستان سعودی در گفت‌وگو با آمریکا چند پیش‌شرط به منظور عادی‌سازی مناسبات با رژیم مطرح کرده است. یکی از این پیش‌شرط‌ها حق داشتن برنامه صلح‌آمیز اتمی است.

نشریه «هیوم» ۱۰ اردیبهشت، به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که عربستان سعودی در راستای عادی‌سازی مناسبات با رژیم چهار پیش‌شرط در مذاکرات خود با آمریکا مطرح کرده است.

به گفته این مقام آمریکایی این چهار پیش‌شرط ریاض عبارتند از حق داشتن برنامه صلح‌آمیز اتمی، تقویت و گسترش مناسبات دفاعی با آمریکا، گسترش تجارت با آمریکا و پایان انتقادات آمریکا از عربستان در ارتباط با قتل جمال خاشقچی.

درخور توجه آنکه موضوع فلسطین در پیش‌شرط‌های عربستان برای آمریکا جهت به رسمیت‌شناختن و عادی‌سازی مناسبات با رژیم به چشم نمی‌خورد.

ظاهراً دولت آمریکا در حال حاضر سرگرم بررسی این چهار پیش‌شرط است؛ روندی که ممکن است چندین ماه طول بکشد.

قرارداد صلح و عادی‌سازی مناسبات با عربستان سعودی یکی از اهداف مهمی است که بنیامین نتانیاهو برای دولت خود تعیین کرده است. «رون درمر»، مشاور نتانیاهو نیز بیان داشته که چرخش سیاست بایدن در قبال عربستان سعودی می‌تواند به عادی‌سازی مناسبات این کشور با رژیم بیانجامد و جایزه نوبل صلح را برای بایدن به ارمغان آورد.

به هر روی، چشم انداز روشنی در خصوص پیشرفت قابل توجه درخصوص عادی سازی روابط رژیم با عربستان دیده نمی شود و انتظار نمی رود که این مسأله در ماه‌های آینده و بزودی و حتی تا پایان سال ۲۰۲۳ انجام شود. یکی از مهم ترین موانع در راه عادی سازی روابط میان رژیم و عربستان شاید مخالفت تل آویو با استفاده عربستان برای توسعه انرژی هسته‌ای برای اهداف غیر نظامی باشد.

تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.