تحریم شرکت‌های توریستی مالدیو به اتهام حمایت از داعش

دوشنبه 16 مرداد 1402 - 19:34
https://iswnews.com/?p=100642

ایالات متحده آمریکا هفته گذشته چند شرکت و تبعه مالدیو را که برای داعش و القاعده کمک جمع آوری می‌کردند، تحریم کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا (OFAC) در روز ۹ مرداد ۱۴۰۲، طی بیانیه‌ای ۲۹ شرکت که بیشتر آن‌ها در بخش توریسم کشور توریستی مالدیو فعال بودند را به دلیل ارتباط با داعش تحریم کرد.

همچنین این نهاد آمریکایی ۲۰ شهروند جزایر مالدیو از جمله عبدلله علی مانک را که متهم به دست داشتن در یک عملیات نافرجام در سال ۲۰۲۱ می‌باشد، تحریم کرد. گفته می‌شود که مانک معاون محمد امین می‌باشد که افرادی را از جزایر مالدیو عضو گروه تروریستی داعش کرده بود. همچنین گفته می‌شود که امین ده‌ها مالدیوی را در سال‌های گذشته برای جهاد به سوریه ارسال کرده است.

طبق برخی گزارش‌ها، سلفیان تندرو در سال‌های گذشته توانسته‌اند نفوذ قابل توجهی در مالدیو پیدا کنند. بر اساس گزارش CNBC برخی رهبران سلفی تندرو با تبعید به برخی جزایر دور دست مانند هیماندو آن منطقه را به منطقه‌ای خودمختار که بر اساس شریعت اداره می‌شود تبدیل کرده‌اند. به گفته برخی پژوهشگران مردان این جزیره ریش و موی سر خود را نمی‌تراشند و جامه بلند بر تن می‌کنند و زن‌ها نیز از جامه سیاه استفاده می‌کنند.

طبق این گزارش، در سال‌های گذشته حدود ۴۲۳ نفر از شهروندان مالدیو در تلاش بوده‌اند تا برای پیوستن به داعش به سوریه و عراق بروند که از این جمع ۱۷۳ نفر موفق به این کار شده‌اند. به علاوه ۱۷۳ نفر دیگر هم به پاکستان و افغانستان رفته‌اند.

با توجه به جمعیت ۴۲۵ هزار نفری مالدیو، می‌توان گفت مالدیو به نسبت تأثیرپذیری از رویکردهای داعش، در صدر کشورهای تأمین کننده پیکارجو برای داعش بوده‌است.

لازم به ذکر است که مؤسسه‌ای تحت عنوان مؤسسه “البشائر” فعالیت‌های رسانه‌ای داعش به زبان دیوهی (زبان رسمی مالدیو) را بر عهده دارد. گفتنی است که مؤسسه البشائر به عنوان بازوی رسانه‌ای مالدیوی داعش پس از اعلام کشته شدن ابوالحسین الحسینی، خلیفه سابق داعش توسط ابوحذیفه الانصاری سخنگوی جدید داعش، بیعت خود را با خلیفه جدید داعش ابوحفص الهاشمی اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: چند نکته درباره بیانیه بیعت با ابوحفص الهاشمی

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.