دانش نظامی: خانواده خودروهای زرهی کیا (KIC)

جمعه 20 مرداد 1402 - 18:39
https://iswnews.com/?p=100877

خانواده خودروهای زرهی کیا از دو نفربر زرهی کیا و کیا-۲ تشکیل شده است. نفربر کیا در سال ۱۳۹۸ و کیا-۲ در سال ۱۴۰۰ توسط وزارت دفاع معرفی شد. کیا-۲ را میتوان به عنوان یک اِمرَپ نیز شناخت زیرا تحرک و حفاظت مناسبی در برابر کمین و مین فراهم می‌کند.

سیر تکامل نفربر کیا از نفربر زرهی رخش آغاز شد. این دو خودروی زرهی برای استفاده در میادین نبرد مناسب بودند زیرا بیشتر در برابر ترکش‌ها و گلوله‌های سبک کارایی داشتند و امکان تخلیه سریع نیرو را با داشتن سه درب خروج فراهم میکردند. اما کیا-۲ بیشتر برای استفاده در گشتی‌های برنامه‌ریزی شده با امکان برخورد با کمین و مین مناسب‌تر است، زیرا هم تحرکی بیشتری دارد و هم از سطح حفاظت مناسب‌تری بهره می‌برد.

نفربر زرهی کیا:
نفربر زرهی چرخدار «کیا» اولین بار در نمایشگاه تجهیزات پلیس در مهر ماه ۱۳۹۸ معرفی شد. این نفربر دارای شباهت زیادی به نفربر رخش است. رخش و کیا هر دو از چهار چرخ و دو محور استفاده می‌ کنند، همچنین درب هر دو از کنار و پشت است و شکل درها نیز به یکدیگر شبیه‌اند.

طول نفربر کیا ۶/۵ متر، ارتفاع آن ۲/۵ متر و عرض آن ۲/۵ متر است، که کمی طول بیشتر و ارتفاع کمتر و عرض مشابه نسبت به نفربر رخش دارد.

نفربر کیا توان حمل ۶ سرنشین به علاوه راننده و فرمانده را دارد، در حالی که نفربر رخش توان حمل ۸ نفر را دارد. تفاوت اصلی نفربر کیا و رخش در میزان حفاظت آن است، نفربر زرهی کیا از حفاظت بیشتری نسبت به رخش برخوردار است. سطح حفاظت بالستیکی این خودرو، مقاومت در برابر گلوله های ضد زره ۷/۶۲ میلیمتری عنوان شده است. کیا دارای ۷ دریچه تیراندازی و ۷ پریسکوپ برای سرنشینان بوده که این تعداد برای رخش ۱۰ عدد است.

کیا با وزن ۱۰/۱ تن با قدرت موتور ۲۴۰ اسب بخار به نسبت قدرت به وزن ۲۳/۸ اسب بخار بر تن می‌رسد، این در حالی است که نفربر رخش موتوری با قدرت ۱۵۵ اسب بخار دارد که کمتر از نفربر کیا است.

نفربر KIC دارای بیشترین سرعت ۹۰ کیلومتر بر ساعت در جاده و شعاع عملیاتی ۴۰۰ کیلومتر است. این نفربر توان عبور از شیب طولی ۶۰ درصد و شیب عرضی ۳۰ درصد در زمین‌های سخت را دارد، همچنین توان عبور از موانعی با حداکثر ارتفاع ۳۵ سانتیمتر را نیز دارد.

نفربر زرهی چرخدار کیا قابلیت تجهیز به تایرهای پنچررو، سامانه دید پیرامونی برای راننده و فرمانده، دوربین دید در روز و شب با قابلیت مانیتورینگ از داخل خودرو و یک سکوی کنترل از راه دور برای به‌کارگیری تیربار ۱۲/۷ میلیمتری را دارد.

این نفربر نیز قابلیت تجهیز به تایرهای پنچررو، سامانه های گرمایش در جا و سرمایش را داشته و از سامانه های تأمین کننده دید پیرامونی برای راننده و فرمانده نیز بهره مند است. سطح حفاظت بالستیکی این خودرو، مقاومت در برابر گلوله های ضد زره ۷.۶۲ میلیمتری عنوان شده است.

نفربر زرهی کیا-۲:
نفربر زرهی کیا-۲ (KIC-2) یک نفربر زرهی سبک با ترکیب ۴×۴ است. این نفربر دومین عضو از خودروهای زرهی چرخدار خانواده کیا است. این خودرو زرهی در سال ۱۴۰۰ رونمایی شد و توسط صنایع زرهی شهید کلاهدوز تولید می‌شود.

کیا-۲ (KIC-2) در سال ۱۴۰۰ برای آزمایش میدانی تحویل نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد. این خودروی زرهی نسبت به نفربر زرهی کیا دستخوش تغییراتی شده است.

این نفربر زرهی برای مقاومت در برابر کمین و مین تقویت شده و می‌توان آن را اِمرَپ نیز نامید. (سازنده بر روی نفربر زرهی تاکید داشته است.)

بنری که در آن کیا-۲ به عنوان نفربر زرهی معرفی شده است

اولین ویژگی متفاوت کیا-۲ با کیا در نوع قرارگیری قسمت حمل نیرو می‌باشد. کیا-۲ از یک درب در انتهای خودرو برای سوار و پیاده کردن نیروها استفاده می‌کند، در حالی که کیا از سه درب استفاده می‌کرد. به همین دلیل استفاده از نفربر کیا در میدان نبرد موجب تخلیه سریع و در جهات مختلف نیرو می‌شود، که احتمال زنده ماندن نیرو در آتش حجیم دشمن را افزایش می‌دهد. نفربر کیا-۲ توان حمل ۱۰ نفر را دارد و از ۹ دریچه شلیک استفاده می‌کند؛ ۸ دریچه در اطراف (۴ دریچه در هر طرف) و یک دریچه شلیک در انتها و روی درب اِمرَپ قرار دارد.

تصویری از پنج پریسکوپ و دریچه شلیک (در حالت بسته) مربوط به نفربر زرهی کیا-۲

اطلاعاتی از سطح حفاظت این نفربر زرهی کیا-۲ (اِمرَپ کیا-۲) عنوان نشده است. اما حداقل انتظار مقابله با گلوله‌های ۷/۶۲ ضد زره از آن را باید داشت. همچنین این نفربر زرهی باید در برابر انفجارهای بزرگتر مقاومت کند. کیا-۲ (KIC-2) نیز قابلیت استفاده از تایرهای پنچررو، سامانه دید پیرامونی برای راننده و فرمانده و دوربین دید در روز و شب با قابلیت مانیتورینگ را دارد. همچنین در این نفربر از صندلی های آویز ضد شک بهره گرفته شده است.

تصویری از صندلی های نفربر زرهی کیا-۲

سلاح مورد استفاده بر روی این اِمرَپ یک تیربار ۱۲/۷ میلیمتری سوار بر روی سکوی کنترل از راه دوری است که بر روی سقف آن قرار دارد. این سکو مجهز به دوربین دید در روز و شب است که امکان هدایت تیربار را از درون اِمرَپ به سرنشینان آن می‌دهد. همچنین این تیربار از جایگاه کمک راننده به کمک کنسول هدایت مخصوص قابل هدایت است.

تصویری مربوط به راننده و کمک آن به همراه نمایشگر تصاویر و تجهیزات کنترل تیربار

نفربر زرهی کیا-۲ از موتور و فنربندی بنز مایلر ۲۶۲۴ استفاده می‌کند، که تمام این بخش‌ها در داخل تولید می‌شود. این امر موجب کاهش شدید قیمت طراحی و ساخت آن شده است و به همین دلیل گزینه بسیار مناسبی برای تولید انبوه و استفاده در یگانهای مرزبانی کشور است.

موتور OM355 که در مجموعه کارخانجات ایران خودرو تولید و مونتاژ می‌گردد.

با توجه به امکانات کیا-۲ و ارزانی آن، امیدواریم شاهد تولید انبوه و به‌کارگیری گسترده آن در یگان‌های مرزبانی به جای خودروهای غیر رزمی مانند تویوتا باشیم.

مشخصات نفربر زرهی کیا و کیا-۲:
نوع: نفربر زرهی چرخدار
رونمایی: ۱۴۰۰
ساخت: نامشخص
تولید کننده: وزارت دفاع نیروهای مسلح ایران
طول: ۶/۵ متر
عرض: ۲/۵ متر
ارتفاع: ۲/۵ متر
وزن: حدود ۱۰ تن
برد: ۴۰۰ کیلومتر
سلاح: مسلسل ۱۲/۷ میلیمتری با امکان کنترل از داخل خودرو
موتور: OM355 با توان ۲۴۰ اسب بخار
سرعت: حداکثر ۹۰ کیلومتر بر ساعت

منابع:
نفربر زرهی کیا و اِمرَپ کیا ۲

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.