هلند با همکاری دانمارک، آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی، جنگنده‌های اف ۱۶ خود را پس از آموزش نیروهای اوکراینی به ارتش این کشور واگذار خواهند کرد. ارسال این جنگنده‌ها گمانه زنی های متعددی را درباره آینده روند جنگ روسیه و اوکراین به وجود آورده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” مارک روته، نخست وزیر هلند، در جریان سفر روز گذشته ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، به کشورش از اعطای جنگنده‌های اف ۱۶ (ساخت آمریکا) خود به ارتش اوکراین خبر داد.

طبق اظهارات روته در کنفرانس خبری مشترک با زلنسکی در پایگاه هوایی نظامی در آیندهوون، هلند با همکاری دانمارک، آمریکا و سایر شرکای خود این جنگنده ها را پس از فراهم شدن شرایط، به اوکراین منتقل خواهند کرد. وی همچنین تاکید کرد که نیروی هوایی ارتش هلند در مجموع ۴۲ فروند جنگنده اف ۱۶ در اختیار دارد اما تعداد جنگنده‌های ارسالی به اوکراین هنوز مشخص نشده است.

بر اساس اظهارات الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین آموزش خلبانان، مهندسان و مکانیک های اوکراینی برای استفاده از جنگنده اف ۱۶ آغاز شده است و این دوره حداقل شش ماه و احتمالاً بیشتر طول خواهد کشید. لازم به ذکر است که آموزش نیروهای اوکراینی توسط افسران ۱۱ کشور هلند، دانمارک، انگلیس، بلژیک، کانادا، لوکزامبورگ، نروژ، لهستان، پرتغال، رومانی و سوئد و در پایگاه‌های دانمارک و رومانی برگزار خواهد شد.

ارسال جنگنده های اف ۱۶ تغییر چندانی در روند جنگ روسیه و اوکراین ایجاد نمی‌کند و تاثیرگذاری آن همانند سایر تسلیحات غربی است که در ماه‌های گذشته به اوکراین ارسال شد. در واقع جنگنده‌های اف ۱۶ اوکراین برای درهم شکستن خط دفاعی ارتش روسیه و بازپس‌گیری مناطق شرقی اوکراین، علاوه بر مهمات گسترده، به تجهیزات جنگ الکترونیک، شناسایی وسیع و مهم‌تر از آن عملیات زمینی همراه با تجهیزات نیروی زمینی نیز نیاز جدی دارد.

یکی از دلایل عدم پیشروی اوکراین با جنگ افزارهای غربی نظیر تانک های لئوپارد و…، آمادگی ارتش روسیه برای دفاع بود. روسها با تاکتیک های مختلف دفاعی و پوشش دقیق و سنگین توپخانه موفق به تثبیت متصرفات خود در شرق و جنوب اوکراین شدند. آنها همچنین با حملات موشکی و پهپادی کمک‌های غرب به اوکراین را تا حدود زیادی منهدم کردند. در تحقق این موضوع رصد گسترده اطلاعاتی و تولید زیاد موشک‌های کروز و پهپادهای انتحاری بسیار اهمیت داشت. بنابراین اوکراین از جنگنده‌های اف ۱۶ برای درهم شکستن خط دفاعی ارتش روسیه می‌تواند استفاده کند اما برای تحقق این امر نیاز به تجهیزات و مهمات گسترده دارد تا بتواند گام موثری در پشتیبانی از جبهات بردارد.

روسیه نیز برای مقابله با جنگنده‌های جدید اوکراین باید جنگنده‌های خود را برای نبرد هوایی آماده کند و پدافند خود را در سراسر جبهات فعال کند. در این نبرد کار برای روسها ساده‌تر خواهد بود زیرا تعداد اف ۱۶ اوکراین محدود خواهد بود و اگر روسها بتوانند تعداد بالایی از این جنگنده‌ها را شکار کنند، حجم حملات هوایی اوکراین کاهش خواهد یافت و در نتیجه حملات جدید آنها برای بازپس‌گیری مناطق شرقی و جنوبی اوکراین شکست خواهد خورد.

بیشتر بخوانید: آیا بسته کمکی آلمان به اوکراین مسیر جنگ را تغییر خواهد داد؟

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.