منابع مالی داعش در بادیه سوریه از کجا تأمین می‌شود؟

شنبه 11 شهریور 1402 - 10:42
https://iswnews.com/?p=102474

مرکز اروپایی پژوهش‌های مبارزه با تروریسم و اطلاعات (ECCI) طی گزارش‌هایی به افزایش فعالیت داعش در سوریه به ویژه در بادیه سوریه پرداخته و درباره منابع مالی داعش در بادیه سوریه سخن گفت.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” مرکز ECCI در گزارش خود منابع مالی داعش را در بادیه سوریه متعدد و متنوع تلقی کرد. در این گزارش آمده که علیرغم وضعیت بد اقتصادی بادیه سوریه، داعش از منابع مالی متعددی در این منطقه بهره می‌برد که مهمترین آن‌ها گرفتن حق حساب و مالیات از ساکنان محلی منطقه و تجار می‌باشد.

منبع دیگری که دواعش در این منطقه بر آن تکیه می‌کنند غنایمی است که در عملیات‌های کمین ضد نیروهای ارتش سوریه و عناصر نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) بر آن دست می‌یابند. عناصر داعش در این منطقه همچنین به کامیون‌های نفتکشی که از مناطق تحت سیطره نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) می‌آیند دست اندازی می‌کنند.

داعش همچنین از منابع مالی‌ و سلاحی که در دوره اوج خود بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ ذخیره کرده‌است استفاده می‌کند.

بنابر گزارش مرکز اروپایی پژوهش‌های مبارزه با تروریسم و اطلاعات ECCI، داعش علیرغم خسارت‌های فراوان مادی و معنوی، از ذخایری که از اواخر سال ۲۰۲۲ از طریق زورگیری و گروگان‌گیری بدست آورده و همچنین به میزان کمتری از کمک‌هایی که از طریق اینترنت و به شکل رمزارز دریافت می‌کند، بهره می‌برد.

دفن ذخایر نقدی در مخفیگاه‌های مخصوص برای انتقال این منابع و توزیع آن از طریق حوالجات یکی از راه‌های توزیع منابع مالی داعش در سوریه می‌باشد. طبق این گزارش، داعش همچنین از سرمایه‌گذاری‌ای نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار بهره می‌برد، که عایدات آن به صورت ماهانه چهار میلیون دلار برای داعش به ارمغان می‌آورد.

از نظر نگارندگان این گزارش این مبلغ برای حفظ ارتباط با هسته‌های خفته داعش کفایت می‌کند. در این گزارش میزان دریافتی یک پیکارجوی ساده داعش ۲۰۰ تا ۲۵۰ دلار در ماه و میزان دریافتی فرماندهان ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار تلقی شده است.

لازم به ذکر است که در چند وقت اخیر عملیات داعش در منطقه بادیه شام شدت گرفته که حمله به دو اتوبوس حامل سربازان ارتش سوریه در نزدیکی المیادین یکی از این عملیات‌ها محسوب می‌شود.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.