گام‌های ارمنستان به سوی غرب

پنجشنبه 23 شهریور 1402 - 15:10
https://iswnews.com/?p=103289

بروز تنش‌های گسترده میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان درباره تعیین خطوط مرزی و انسداد جاده لاچین به استقرار نیروهای دو کشور در پنج نقطه مرزی منتهی شده است. شرایط نابسامان ارامنه قره باغ کوهستانی و ضعف ارمنستان و عدم همراهی سیاسی قابل توجه روسیه با آنها، ارمنستان را بیش از پیش به سمت غرب متمایل کرده است.

ارمنستان در همین دوره پرتنش سیاست چند وجهی را در پیش گرفته است. این کشور به عنوان عضو «پیمان دفاعی امنیت جمعی» کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق یک مانور مشترک را با نیروهای ارتش آمریکا در خاک خود طراحی کرده است که از روز دوشنبه ۲۰ شهریور (۱۱ سپتامبر) آغاز شده و تا چهارشنبه ۲۹ شهریور (۲۰ سپتامبر) ادامه می‌یابد.

دولت ارمنستان هدف از برگزاری این مانور را آماده سازی ارتش برای مشارکت در ماموریت‌های بین المللی بیان کرده است که ۸۵ نظامی آمریکا و ۱۷۵ نظامی ارمنستان در آن حضور دارند. رویترز درباره جزئیات این مانور مشترک گزارش کرده است که نیروهای شرکت کننده در مانور، مسلح به سلاح‌های سنگین نیستند و تنها از تفنگ استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: شریک عقاب ۲۰۲۳؛ رزمایش مشترک نظامی ارمنستان و آمریکا

ارمنستان همچنین معاهده دیوان بین الملی دادگستری (دادگاه لاهه) را در مجلس به تصویب رسانده است. این معاهده ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه را به ارتکاب جنایت جنگی و اخراج کودکان از اوکراین متهم کرده و تحت پیگیرد قرار می‌دهد.

همچنین نخست وزیر ارمنستان علیه دولت روسیه موضع گیری کرده که بی سابقه است. نیکول پاشینیان روز یکشنبه ۱۹ شهریور (۱۰ سپتامبر) در گفتگو با روزنامه ایتالیایی «لا رپوبلیکا» گفت: روسیه نمی‌تواند امنیت ارمنستان را در مقابل تجاوزگری آذربایجان به بهانه منطقه قره باغ حفظ کند.

پاشینیان با اشاره به عضویت این کشور در پیمان امنیت جمعی اظهار کرده است: مسکو یک پیمان دفاعی با ارمنستان دارد و پایگاه نظامی این کشور در ارمنستان مستقر است اما با این حال روسیه در حال کاهش نفوذ خود در منطقه قفقاز جنوبی است. ایروان بر همین اساس تلاش می‌کند تا از گزینه های متنوعی برای تامین امنیت خود استفاده کند.

رئیس دولت ارمنستان با بیان وابستگی حداکثری نظامی کشورش به روسیه تصریح کرده است: ساختار امنیتی ارمنستان ۹۹/۹ درصد با روسیه مرتبط بوده است. مخصوصا زمانی که از خرید اسلحه و مهمات سخن می‌گوییم این موضوع نمود بیشتری دارد. امروز روسیه به سلاح و مهمات نیاز دارد و در این شرایط قابل درک است که نتواند نیازهای امنیتی ارمنستان را تامین کند. این سطح از وابستگی به یک کشور در مسائل امنیتی یک اشتباه راهبردی است.

پاشینیان همچنین به ماموریت نیروهای صلحبان فدراسیون روسیه نیز انتقاد کرده و گفته است: نیروهای حافظ صلح روسیه که برای حفظ توافق آتش بس قره باغ در این منطقه حضور دارند وظایف خود را به خوبی انجام نمی‌دهند.

فراخوانی سفیر ارمنستان

وزارت خارجه روسیه پس از انتشار خبر برگزاری مانور مشترک و موضع گیری های دولت ارمنستان سفیر این کشور در مسکو را فرا خوانده و طی یادادشتی اقدامات اخیر پاشینیان را غیر دوستانه خوانده است.

نیکول پاشینیان که در چارچوب سیاست چند وجهی حرکت می‌کند تماس‌هایی با تهران نیز گرفته است. سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران از برگزاری مانور مشترک دو کشور ارمنستان و آمریکا انتقاد کرده است.

پاشینیان همچنین با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز گفتگوی تلفنی داشته و علاقمندی خود را برای مذاکرات با آذربایجان اعلام کرده است.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.