ردپای صهیونیسم و آمریکا در پروژه شامات جدید

دوشنبه 3 مهر 1402 - 10:50
https://iswnews.com/?p=103944

پیشرفت طرح «شامات جدید» در منطقه نشان از ورود شرکت‌های آمریکایی و به‌طور غیرمستقیم شرکت‌های صهیونیستی به این پروژه دارد. طرحی که بر مسائل مربوط به انرژی، اتصال شبکه برق و افزایش مبادلات تجاری تأکید دارد.

نشانه دیگر این دخالت‌ها را می‌شد در سفر مصطفی الکاظمی به واشنگتون مشاهده کرد جایی‌که او با بازگشت از واشنگتن طرح «شامات جدید» را ارائه داد. پایگاه‌های عرب‌زبانی چون «المعلومه» و «القدس العربی» هم در این راستا نسبت به حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی از این طرح واکنش نشان داده و آن را بهره‌برداری غیرمستقیم از این طرح دانسته و در واقع به‌نوعی احیای پروژه «از نیل تا فرات» اعلام کردند، چرا که مصر بر اساس توافقات «کمپ دیوید» ۱۹۷۹ و اردن بر اساس توافق «وادی عربه» در سال ۱۹۹۴ روابط عادی با رژیم صهیونیستی دارند و افزایش مناسبات آن‌ها با عراق به‌منزله‌ی افزایش مناسبات عراق با رژیم صهیونیستی است.

حلقه میان اردن و فلسطین اشغالی
شرکت «ایکو پیس میدل ایست» (EcoPeace Middle East) یکی از حلقه‌ها در برقراری ارتباط میان اردن با رژیم صهیونیستی است که در گذشته با نام «دوستان زمین خاورمیانه» (Friends of the Earth Middle East) شناخته می‌شد. ایکو پیس یک سازمان زیست‌محیطی و به اصطلاح حامی صلح در خاورمیانه است که در سال ۱۹۹۴ تشکیل شد. در حال حاضر اردن به فلسطین اشغالی برق می‌دهد و احتمالاً از طریق این شرکت آب آشامیدنی دریافت می‌کند.

این سازمان با گردهم‌آوری اردنی‌ها، فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها سعی دارد تا راه‌حل‌هایی مشترک برای کم‌آب‌ترین منطقه روی کره زمین ارائه دهد.

از چپ به راست: نادا مجدلانی (مدیر بخش فلسطین)، گیدون برومبرگ (مدیر بخش رژیم صهیونیستی)، یانا ابوطالب (مدیر بخش اردن)
گیدون برومبرگ، مدیر بخش رژیم صهیونیستی

«گیدون برومبرگ» یکی از بنیانگذاران و با بیش از ۲۵ سال سابقه مدیریت در بخش رژیم اسرائیل در ایکوپیس خاورنزدیک است. گیدون به طور گسترده در مورد رابطه بین مسائل آب و صلح خاورمیانه نوشته است و در شورای امنیت سازمان ملل متحد، اجلاس آب و هوا، کنگره ایالات متحده، پارلمان اروپا و دیگر مجامع بین المللی ارائه کرده است. گیدون، یک وکیل حرفه‌ای، فارغ التحصیل از دانشگاه «موناش» در استرالیا، دانشکده حقوق واشنگتن آمریکا و برنامه همکاران جهانی دانشگاه «ییل» است.

نادا مجدلانی، مدیر بخش فلسطین

«نادا مجدلانی»، مدیر بخش فلسطین این شرکت است. نادا دارای مدرک کارشناسی ارشد در ارزیابی و مدیریت زیست محیطی از دانشگاه «آکسفورد بروکس» (بریتانیا) است و درسمت‌های مدیریت فنی با چندین آژانس بین‌المللی در زمینه توسعه زیرساخت همکاری کرده است. او با ایمان به تأثیر گفت‌وگوی فعالانه، در گروه‌های فلسطینی-صهیونیستی از جمله جنبش «OneVoice» و انجمن کارآفرینان جوان فلسطینی-صهیونیستی حضوری فعال داشته است.

ینا ابوطالب، مدیر بخش جردن

یانا فعالیت‌های ایکوپیس در«رودخانه اردن»، «بحر المیت»، و پروژه‌های‌ «Good Water Neighbors» و «Water Energy Nexus» را مدیریت می‌کند. یانا بر توسعه پروژه‌های بین‌المللی نظارت می‌کند و با چهره‌ها و سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی در ارتباط و لابی‌گری در مورد مسائل سیاست منطقه‌ای مرتبط با حفاظت از محیط زیست و آب فرامرزی تعامل می‌کند. او در تسهیل و ترویج گفت‌وگوهای ملی و منطقه‌ای برای پیشبرد فرآیندهای سیاسی مورد نیاز برای حفظ صلح نیز مشارکت دارد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.