پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی توسط گروه های مقاومت فلسطین، شاخه‌های مختلف گروه القاعده نسبت به این عملیات واکنش نشان دادند. این در حالی است که داعش یک هفته بعد نسبت به آغاز جنگ در فلسطین اشغالی، به این موضوع واکنش نشان داد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” شاخه‌های مختلف گروه تروریستی القاعده از جمله فرماندهی القاعده و القاعده بر صغیر (شاخه القاعده در شبه قاره هند) و القاعده فی جزیره العرب (شاخه القاعده در یمن) و حراس الدین (شاخه القاعده در سوریه) و الشباب المجاهدین (شاخه القاعده در سومالی) و القاعده فی المغرب الاسلامی (شاخه القاعده در شمال آفریقا و منطقه ساحل) هر یک به طور جداگانه و از طریق بازوهای رسانه‌ای اختصاصی خود عملیات طوفان الاقصی مقاومت فلسطین را ستودند.

گفتنی است که طالبان افغانستان نیز در واکنش به عملیات طوفان الاقصی از آن تمجید کرده است. تحریک طالبان پاکستان نیز طی بیانیه‌ای که توسط عمرمدیا بازوی رسانه‌ای این گروه صادر شد، عملیات طوفان الاقصی را ستایش کرد.

بیشتر بخوانید:
اینفوگرافیک: نتایج عملیات طوفان الاقصی؛ روز هفتم
آخرین اخبار از وضعیت نظامی در غزه و اطراف نوار غزه، ۲۱ مهر ۱۴۰۲ (نقشه میدانی)

بیانیه حراس الدین
بیانیه شاخه القاعده در یمن
بیانیه شاخه القاعده در شبه قاره هند

در این بین داعش در هفته نخست عملیات طوفان الاقصی هیچ واکنشی نسبت به این عملیات نشان نداد. هرچند طرفداران داعش برخی محتواهای رسانه‌ای قدیمی این گروه در مرتد دانستن حماس را بازنشر کردند اما داعش در شماره ۴۱۲ هفته نامه النبأ خود که در روز جمعه ۲۱ مهر ماه منتشر شد، در سرمقاله و اینفوگرافیک پایانی خود به صورت تلویحی به حوادث فلسطین اشغالی واکنش نشان داد. داعش در این سرمقاله تحت عنوان “نصره المسلمین” به صورت تلویحی به مصائب مردم غزه اشاره کرده و در قالب یک گفتمان دینی خواستار حمایت از مسلمانان مصیبت زده شد. داعش همچنین در اینفوگرافیک پایانی هفته نامه خود با انتشار تصویری از ویرانه‌های غزه مسلمانان را برادر هم تلقی کرد و بر کمک به مسلمانان مصیبت زده تأکید کرد.

تصویری از سرمقاله هفته نامه النبأ
اینفوگرافیک صفحه آخر هفته نامه النبأ که تصویری از ویرانه‌های اخیر غزه در آن کار شده است
تصویر ویرانه‌های اخیر غزه که در اینفوگرافیک هفته نامه النبأ داعش مورد استفاده قرار گرفته
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. محمدمهدی بندرچی شنبه, ۲۲ مهر, ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷

    خبر جالبی بود کاش تحلیلی هم روی این خبر خام می گذاشتید. این واکنش ها نشان میدهد که عملیات حماس باعث برهم خوردن مفاهیم زیادی حتی در حد مفاهیم دینی و برهم زدن نگاه های تکفیری شده است که بعد از پیروزی در چندروز آینده خودنمایی و تثبیت بیشتری خواهد یافت. اگر کسی بهانه تشیع بگیرد حماس سنی است اگر بهانه ایران بگیرد حماس مقابل اسرائیل است و وابسته به هیچ جایی نیست چون تمام ممالک باثبات عربی یا موافق و متحد دشمن شده اند یا لااقل ساکت و طرفدار صلح اند و از طرح دودولت در فلسطین حمایت می کنند.

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.