آخرین تحولات قره باغ؛ ۳۰ مهر ۱۴۰۲ (نقشه میدانی)

یکشنبه 30 مهر 1402 - 23:45
https://iswnews.com/?p=106753

بررسی آخرین تحولات میدانی در منطقه قره باغ

عملیات نظامی یک روزه نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان موسوم به عملیات ضد تروریستی در قره‌باغ با دستیابی به اهداف تعیین شده به اتمام رسید.

– در ۶ مهرماه، تشکیلات اداری موسوم به جمهوری آرتساخ با انتشار بیانیه‌ای به طور رسمی انحلال خود را اعلام کرد و ادارات تحت کنترل خود را به دولت جمهوری آذربایجان تحویل داد.

– شهروندان ارمنی تبار ساکن قره‌باغ این منطقه را تقریبا به طور کامل ترک کرده و به ارمنستان رفتند. علی‌رغم اطمینانی که دولت جمهوری آذربایجان برای حفاظت و صیانت از این شهروندان در مقابل اخذ تابعیت به آنان داده بود اما گفته می‌شود که ارامنه قره‌باغ به دلیل ترس از خشونت‌های قومی این منطقه را ترک کرده‌اند. گفته می‌شود تشکیلات موسوم به دولت آرتساخ در واپسین روزهای عمرش نیز شهروندان را به ترک قره‌باغ تشویق کرده بود.

– برخی از سران دولت موسوم به آرتساخ در جریان عبور از گذرگاه لاچین و عزیمت به ارمنستان توسط نیروهای مرزبانی جمهوری آذربایجان دستگیر شدند. نام آرائیک هارتونیان،رئیس جمهور خودخوانده آرتساخ و روبن واردانیان وزیر کشور این دولت در میان اسامی دستگیر شدگان به چشم می‌خورد.

در ۲۳ مهرماه، الهام علی‌اف در اولین سفر رسمی به شهر خانکندی (استپاناکرت) با برافراشتن پرچم جمهوری آذربایجان در مرکز این شهر، بازگشت کامل قره‌باغ به قلمرو جمهوری آذربایجان را اعلام کرد.

– جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان به طور تلویحی از لغو طرح کریدور زنگه‌زور خبر داد و عنوان کرد که راه ارتباطی فی‌مابین قره‌باغ و جمهوری خودمختار نخجوان از خاک ایران عبور خواهد کرد. بدین منظور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران طی سفری به جمهوری آذربایجان، پروژه احداث دو پل جدید بر روی رود ارس را با همراهی همتای آذربایجانی‌اش کلنگ زنی کرد.

در ۱۲ مهرماه نمایندگان جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان به منظور انجام مقدمات برگزاری مذاکرات ۳+۳ در تهران با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران دیدار و گفتگو کردند. این مذاکرات با شرکت سه جمهوری قفقازی (آذربایجان،ارمنستان،گرجستان) و سه کشور روسیه، ایران و ترکیه به منظور حل و فصل اختلافات منطقه‌ای در تهران برگزار خواهد شد.

– در ۲۸ مهرماه بر اثر انفجار مین در شهر فضولی یک نفر کشته و یک نفر دیگر زخمی شدند.

– در ۳۰ مهرماه رزمایش مشترک نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان و ترکیه در قره‌باغ و نخجوان آغاز شد.

وضعیت میدانی قره باغ پس از تسلط کامل جمهوری آذربایجان بر منطقه قره باغ کوهستانی – برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.