گزارش‌های خبری حاکی از بالاگرفتن درگیری‌های نظامی بین الشباب المجاهدین و نیروهای دولتی و متحدان ایشان در هفته گذشته می‌باشند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” خبرگزاری‌های رسمی کشور سومالی از یورش نیروهای دولتی و متحدان بومی ایشان موسوم به “جلمادوج” در روز سه شنبه ۲۸ آذرماه به مواضع الشباب المجاهدین خبر دادند.

خبرگزاری‌های رسمی سومالی بر تسلط نیروهای دولتی بر دو روستای استراتژیک “داغهدر” و “ضهار علی خیلو” در منطقه “مدق” در مرکز سومالی و عقب نشینی عناصر الشباب المجاهدین تأکید کردند.

از سوی دیگر دولت سومالی و نیروهای آمریکایی مستقر در سومالی موسوم به آفریکوم مدعی شدند که یکی از فرماندهان اصلی الشباب در منطقه “جوبا” در مرکز سومالی به نام “معلم ایمن” که فرماندهی عملیات خلیج ماندا در سال ۲۰۲۰ علیه یک پایگاه آمریکایی در کنیا را بر عهده داشت و ۱۰ تن از همراهانش را به وسیله حمله پهپادی ترور کرده‌اند.

به گزارش شبکه “الان” به نقل از یک افسر اطلاعاتی سومالی که نخواست نامش فاش شود نیروهای اطلاعاتی سومالی موسوم به NISA و یگانی از CIA از اختلافات درونی الشباب استفاده کرده و توانستند عناصر وابسته به خود را درون الشباب وارد کنند.

طبق این گزارش که پایگاه “تحولات جهان اسلام” صحت و سقم آن را تأیید نمی‌کند، پس از عقب نشینی بخشی از عناصر الشباب المجاهدین به مناطق جنوبی تر به رهبری “مهاد کاراتی” معروف به “ابوعبدالرحمن محمد ورسام” مسئول بخش اطلاعاتی الشباب، درگیری‌هایی بین نیروهای او از یک سو و نیروهای “معلم ایمن” و “ابوعبیده” امیر الشباب رخ داد. بنابراین گزارش دستگاه اطلاعاتی سومالی از این اختلاف استفاده کرده و با نزدیک شدن به کاراتی او را ترغیب کردند تا در رصد رقیب خود “معلم ایمن” نیروهای امنیتی را یاری کند، او نیز موافقت کرد و پس از یک ماه تعقیب و رصد “معلم ایمن” به وسیله پهپادهای آمریکایی ترور شد، این در حالی است که “ابوعبدالرحمن” در مهر ماه سال جاری در سی‌امین سالگرد سرنگونی دو فرورند بالگرد آمریکایی سیکورسکی یواچ-۶۰ بلک هاوک توسط آرپی‌جی-۷ در اکتبر ۱۹۹۳ (مهر ماه ۱۳۷۲) در یک فیلم بلند که از سوی مؤسسه الکتائب بازوی رسانه‌ای الشباب المجاهدین تولید شده بود ظاهر شد و به تفصیل سخن گفت.

گفتنی است روز سرنگونی این دو فروند بالگرد آمریکایی در بین آمریکایی‌ها تحت عنوان «سقوط شاهین سیاه» و در بین سومالیایی‌ها به «روز رنجرها» معروف است و در سال ۲۰۰۱ در فیلم سقوط شاهین سیاه به تصویر کشیده شد.

در پایان فیلم بلند مؤسسه الکتائب نیز عملیات خلیج ماندا در سال ۲۰۲۰ که فرماندهی آن را “معلم ایمن” بر عهده داشت، به سقوط دو فروند بلک هاوک آمریکایی تشبیه شد.

ابو عبدالرحمن در فیلم سقوط بلک هاوک که در مهرماه سال جاری از سوی مؤسسه الکتائب تولید شد

این در حالی است که گزارش‌های شبکه “الان” پیرامون نارضایتی “مهاد کاراتی” و خیانت او به رهبران الشباب به آذر و دی و بهمن سال ۱۴۰۱ باز می‌گردد، که با ظهور او به عنوان یکی از رهبران اصلی الشباب در فیلم بلک هاوک در مهر ماه ۱۴۰۲ سازگاری ندارد.

گفتنی است که وزارت خارجه آمریکا پیش از این مبلغ ۱۰ میلیون دلار جایزه در ازای اطلاعاتی درباره کاراتی در نظر گرفته بود.

جایزه وزارت خارجه آمریکا در ازای اطلاعاتی درباره مهاد کاراتی (ابو عبدالرحمن)

از طرفی خبرگزاری شهاده وابسته به الشباب المجاهدین از کشته و زخمی شدن بیش از ۸۰ تن از نیروهای دولتی و متحدان بومی ایشان در طی ۴۸ ساعت در هفته گذشته خبر داد.

بنابر گزارش شهاه یکی از درگیری‌های منطقه مدق که تا روز چهارشنبه ۲۹ آذرماه ادامه داشت، به کشته و زخمی شدن شش تن از نیروهای ارتش سومالی و درگیری دیگر به کشته شدن ۱۵ تن از عناصر بومی مورد حمایت دولت و زخمی شدن ۱۴ تن دیگر انجامید.

الشباب همچنین از حمله راکتی به شهر افجوی واقع در جنوب غرب موگادیشو خبر داد، همچنین از دفع سه یورش نیروهای ویژه که از پشتیبانی هوایی نیروهای آمریکایی برخوردار بودند در اطراف شهر کیسمایو در منطقه جوبا خبر داد. به گزارش شهاده در این یورش ۱۶ تن از نیروهای ویژه سومالی کشته و ۱۸ تن دیگر زخمی شدند. احتمالا این حمله همان است که نیروهای آمریکایی مدعی‌اند در خلال آن “معلم ایمن” را به قتل رسانده‌اند.

لازم به ذکر است که نیروهای آفریقایی موسوم به آتمیس تا سال ۲۰۲۴ نیروهای خود را به صورت کامل از سومالی خارج خواهند کرد، و این امر نگرانی‌هایی را در شاخ آفریقا دامن زده است.

یکی از گزارش‌های شبکه “الان” درباره درگیری مهاد کاراتی با رهبران الشباب که در سال گذشته منتشر شد
بخش‌هایی از فیلم Black Hawk Down – 30 Years After The American Defeat In Somalia و حضور کاراتی در آن که در مهرماه سال جاری توسط مؤسسه الکتائب تولید شد.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.